Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Procentuell förbättring/besparing att uppgardera en Nibe 360P  (läst 1482 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Beträffande livslängd så kanske det både är optimistiskt och väl pessimistiskt tänkt; om nu S735 är bättre konstruerad (liknande vår Comfortzone CE30, vilket allt tyder på), så bör livslängden bli betydligt mer än 12 år, minst 15, kanske uppåt 18 utan kostsamma reparationer. Men det är klart, svårt att gissa hur länge den kommer klara sig eftersom den är ny på marknaden. Men om det visar sig att den håller bättre så blir din kalkyl lite annorlunda, det kommer då löna sig bättre att välja S735

Om S735 håller lika bra som våran CE50 har gjort skulle jag akdrig tveka. Vi är inne på 14:e året. Vi bytte cirkulationspump tidigare i år, det är det enda. När jag en gång räknade på break-even totalkostnad/besparing kom jag fram till 7 år och det stämde rätt bra visade det sig. Hade det inte varit för cirkulationspumpen så hade allting varit original ännu idag

Vad gäller dom enklare modellerna med on/off kompressorer måste man tyvärr räkna med en eller flera kostsamma reparationer under dess "livslängd". En reparation som innefattar kompressorbyte mm äter upp flera års besparingar om man inte har gällande extra försäkring

CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Magnusium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Helt sant, livslängden får stor påverkan på kalkylen.

Så frågan blir vilken bedömning mellan de 3 alternativen man skall göra.
Att veta går ju inte eftersom S735 är ny, men vad kan vara rimligt?
T.ex
F370: 12 år (vår 360P blev 14 år med en mindre reparation)
F730: 15 år
S735: 16 år
Nuvarande hus: En-plans villa med platta på mark på 150kvm i Stenungsund
FLVP Nibe Fighter 360P installerad 2010, vattenburen golvvärme.
LLVP Mitsubishi Electric Hero LN25 installerad 2022

Tidigare hus: IVT bergvärme HE C9 med 185l beredare, extra 100l volymtank. Borrdjup 160m. Installerad Augusti 2011.
Byttes från Elpanna med vattenburna radiatorer
Villa 1.5 plan med boyta på 220kvm i Åkersberga (Sthlm norrort)

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
F730 borde det finnas tillräckligt många som har och som kanske vill delge sin erfarenhet beträffande reparationer mm. Man ju alltid kalkylera med 16 år alternativt 15 år för S735, borde ge avtryck i kalkylen och det känns väl inte helt omöjligt att det skulle kunna vara så. Nu finns det ju även andra faktorer som kan påverka livslängden som inte kan skyllas pumpen, tex vattenkvaliten på orten, en del har väl haft otur med korrosion i olika delar

När det gäller samtliga pumpar så är ju tex ett kompressorhaveri en rejäl ekonomisk smäll om man inte har gällande garanti eller tilläggsförsäkring. Många års besparingar ryker på en gång, allt beroende på hur duktig pumpen är på att spara när den fungerar och vad reparationskostnaden landar på.

Sannolikheten för kompressorhaveri under innevarande "livslängd" verkar tyvärr vara större för den klenare typen av on/off pumpar frÃ¥n aktuellt fabrikat. Det är i alla fall en känsla man fÃ¥tt genom Ã¥ren frÃ¥n allt man läst pÃ¥ detta forum     

Så oavsett val av pump, man bör ju ta dessa extra försäkrinngar som erbjuds och som täcker tid efter garantiden. För så många år som det bara är möjligt men jag känner inte till hur länge man kan teckna dom
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad är det som talar för att kompressorn i S735 skulle ha längre livslängd än den i F370?
De har väl samma köldmedium.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Som sagt det är ju kanske vanskligt att gissa men det är nog flera faktorer. Kompressorn i S735, F730, F750 är varvtalsstyrd så den kan gå med lägre fart anpassat efter husets aktuella behov. Så troligen slits den inte lika hårt. På rak hand minns jag inte att jag har hört eller läst om kompressorhaveri i dessa (730/750)

Min egen erfarenhet, för vad den är värd, av varvtalsstyrd kompressor är synnerligen god (även om jag har ett annat fabrikat på pump så kommer ofta komponeter i de olika pumparna från samma stora globala tillverkare). Jag tror faktiskt även att kvaliten är bättre i dessa kompressorer och det i kombination med gynnsammare driftförhållanden påverkar inte livslängden negativt

Men som sagt, återstår att se hur S735 kommer klara sig dom kommande åren
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad ghupost

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Orsaken till att jag undrar är att varken ComfortZone eller F730 eller F750 har propan som köldmedium.

Om Nibe inte har klarat av att under 25 år göra 600 W kompressorer med propan driftsäkra varför skulle de plötsligt klara av hög driftsäkerheten med 2-3 kW kompressor med propan?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Som sagt, många med de enklare pumparna är det som genom året berättat här på forumet att deras kompressor havererat. Men jag minns ingen ännu som berättat om motsvarande för dom nyare med scrollkompressorer. Tror det finns några Comfortzone ägare som råkat ut för det så det kan ju vara något för tidigt att ropa hej

Det finns även beskrivet här och där att det kom olika lösningar för att förbättra läget, kompressorvärmare tror jag man införde på dom där propan användes. Huruvida det blev så mycket bättre kan säkert dom som har en motsvarande pump uttala sig om. Finns flera användare på detta forum som själva bytt sådana kompressorer flertal gånger (så där försvann mycket av besparingarna som gjorts tidigare)

Ingen av dom äldre effektivare pumparna med varvtalsstyrda kompressorer använder propan (F750/730 använder R407C, Comfortzone CE50 R134a, nyare modeller R32). Men den nya S735 använder R290 vilket jag tolkar som propan så det kanske är oroande, återstår ju då att se

EDIT: En sak är ju vad som skrivs här på forumet men det finns säkert ett stort mörkertal som vi nog inte kommer få reda på

« Senast ändrad: 04 april 2024, 19:38:55 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Hres

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som sagt, många med de enklare pumparna är det som genom året berättat här på forumet att deras kompressor havererat. Men jag minns ingen ännu som berättat om motsvarande för dom nyare med scrollkompressorer. Tror det finns några Comfortzone ägare som råkat ut för det så det kan ju vara något för tidigt att ropa hej

Det finns även beskrivet här och där att det kom olika lösningar för att förbättra läget, kompressorvärmare tror jag man införde på dom där propan användes. Huruvida det blev så mycket bättre kan säkert dom som har en motsvarande pump uttala sig om. Finns flera användare på detta forum som själva bytt sådana kompressorer flertal gånger (så där försvann mycket av besparingarna som gjorts tidigare)

Ingen av dom äldre effektivare pumparna med varvtalsstyrda kompressorer använder propan (F750/730 använder R407C, Comfortzone CE50 R134a, nyare modeller R32). Men den nya S735 använder R290 vilket jag tolkar som propan så det kanske är oroande, återstår ju då att se

EDIT: En sak är ju vad som skrivs här på forumet men det finns säkert ett stort mörkertal som vi nog inte kommer få reda på

Intressant att du skriver att propankompressorerna hade särskilda värmare förr. På min S735 står det just "förvämer kompressorn" en liten stund innan kompressorn drar igång. En anpassning till propan då kan man anta?

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Någon som vet bättre hur och varför dessa värmare infördes får gärna flika in (jag har för mig att det handlade om smörjningen eller så)

Här finns bra information om dom olika köldmedier som används i olika värmepumpar. R290 har låg miljöpåverkan så det kan ju vara en av flera anledningar varför man valt att gå över till det. R407C har mycket högre miljöpåverkan och jag tror det förbjöds för användning i USA för ett par år sedan, förmodligen lär EU följa efter och allt detta kan ju ha varit en anledning till skiftet

https://www.linde-gas.se/sv/products_ren/refrigerants/natural_refrigerants/index.html
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9663
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Problemet var att köldmediet, i detta fall R290, löser sig i kompressorns smörjolja vid lägre temperaturer såsom rumstemperatur. Detta försämrar smörjningen Genom att sätta en kompressorvärmare på kompressorn hålls den vid ca 50 grader eller drygt det hela tiden oavsett den står stilla. Första kompressorn höll bara 4 år och så var det för många. Nästa höll 9 år, den tredje kompressorn höll också 9 år trots den fått kompressorvärmare. Men gångtiden på dessa små kompressorer blir väldigt många timmar per år så lägger man ihop det är en livslängd på runt 10 år för kompressorn fullt rimlig. En kraftigare värmepump kanske har mindre än hälften så många gångtimmar per år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Tack för bra förklaring!
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Magnusium

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det jag gillar bäst med det här forumet är att frågor får bra, vettiga och resonerande svar!

Som jag ser det, med de antagande som gjorts (och med de förutsättningar som detta caset har) så är min slutsats:
1) Tror man inte att elpriserna (inkl nät) kommer öka i framtiden och att livslängden på mindre och större värmepumpar kommer vara ungefär samma: Välj F370 och köp en sommarsemester för extra investeringen
2) Tror man däremot att elpriserna (inkl nät) kommer öka i framtiden och att livslängden på mindre och större värmepumpar skiljer sig där de kraftigare nya har bättre livslängd: Välj en av dem, där det rimliga är att köpa en S735 så man får det modernaste som finns på marknaden.
Borde vara applicerbart även på andra märken även om Nibe är de vi diskuterat här.

För min del så tror jag på alternativ 2.
Oaktat livslängden på pumparna (som bara förstärker caset) så är min personliga bedömning att både nät och el-priserna kommer att öka, speciellt från 2025 och framåt.
Sedan är mindre el-behov ett bidrag till miljön.

Postar en uppdaterad kalkyl som referens.

Nuvarande hus: En-plans villa med platta på mark på 150kvm i Stenungsund
FLVP Nibe Fighter 360P installerad 2010, vattenburen golvvärme.
LLVP Mitsubishi Electric Hero LN25 installerad 2022

Tidigare hus: IVT bergvärme HE C9 med 185l beredare, extra 100l volymtank. Borrdjup 160m. Installerad Augusti 2011.
Byttes från Elpanna med vattenburna radiatorer
Villa 1.5 plan med boyta på 220kvm i Åkersberga (Sthlm norrort)

Utloggad Nicke735

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tyvärr ser det inte ut att bli lägre elkostnader i framtiden.
Satsa på produkter med lägst förbrukning.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1403
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja det är ju inget nytt att elen bara blir dyrare. Två tredjedelar av elkostnaden kan man dessutom inte påverka. Enda sättet att sänka sina elkostnader är att förbruka färre kWh.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!