Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC 308 eller Nibe F1245-8  (läst 2431 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad deuer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CTC 308 eller Nibe F1245-8
« skrivet: 02 mars 2012, 21:02:03 »
Hej på er, pump proffs!

Står i slag att slå till på värmepump då den fantastiska oljan börjar bli svår att få tag till ok pris. Har ett souteränghus som är på 105 kvadratmeter per vånig och ett vidbyggt garage på 50. Har haft en firma som har räknat på pumpen och kommit fram till att det ska vara 8kW, vilket mina egna kalkyler också säger. Huset är byggt 1960 och jag kommer att få en radiatoreffket på ca 60W/kvm vid lågtemp med nya Thermopanel radiatorer och viss golvvärme. Med en 8kW pump hamnar jag på ca 32W/kvm och det är ju en hel del marginal..
Problemet är tillverkare på pump och pris. I första läget har jag fått pris av lokala lev. med 16 tusen kr skillnad till Nibes fördel men med lev. fördelar på CTCn.
Hus ska jag göra? Nibe vet jag är bra och dessutom har mina kompisar olika modeller av dessa och alla är nöjda. CTC däremot har ingen med det har ju iofs inte haft något och hänga i granen innan heller...
Den stor fördelen med CTC är att min snälla granne är utbildad på dessa och installerar mer än gärna min pump och det är firman som han jobbar på som lev. Niben kommer från annan lev. och isf får jag kanske fixa installation själv.

Tacksam för input om pumparna och ideér on hur jag ska göra...

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma +0/-0
SV: CTC 308 eller Nibe F1245-8
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2012, 21:20:14 »
210kvm plus uppvärmt garage,60tals isolering?,8kw verkar lite var ligger huset.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad deuer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC 308 eller Nibe F1245-8
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2012, 21:36:24 »
Det missade jag naturligtvis att skiva men det är i Borås-trakten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC 308 eller Nibe F1245-8
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2012, 22:42:18 »
Jag tror du ska fundera en gång till om du inte ska ha en storlek större VP.
60 W/m2 är ingen dum uppskattning på radiatorerna, husets max effektbehov borde vara någonstans 50-55 W/m2 och räknar man då med garaget blir max effektbehov 13-14 kW.
Då känns en 8:a rätt klen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad deuer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC 308 eller Nibe F1245-8
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2012, 23:09:53 »
Kul att effekten ifrågasätts uppåt, jag tänker nämligen tvärt om...Att pumpen skulle vara för stor och att en sexa skulle funka!?

Den stora frågan är garaget för min del. Idag finns ingen värme i det och jag står mellan en luft/luft eller kulvertera ut värme från bergvärmepumpen. Installationskostnad är ungefär detsamma men bergvärmen har sin fördel med att den inte har någon lägsta temp. Hur menar du med att max effektbehov blir 13-14kW?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: CTC 308 eller Nibe F1245-8
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2012, 01:00:52 »
om inte souterängdelen är nedgrävd i jorden till 100% och aldrig värms lÃ¥ter 8kw i lägsta laget för en nyinstallation. Men du äger ju huset och har bäst koll pÃ¥ vad det förbrukar! Nu frÃ¥gar du egentligen inte heller om en dimensionering. Men rent generellt är det ju faktiskt en skillnad pÃ¥ vad ens radiatorer kan avge och huruvida din värmepump klarar av att via dessa ge det som ditt hus kräver. Men som sagt nu frÃ¥gar du ju om val av märke och det är ju väldigt personligt vad man väljer.  Personligen anser jag att i normalfallet är val av installatör viktigare än märke pÃ¥ pumpen.

Vad gäller CTC kan det ju vara värt att be om en besparingskalkyl även om det rör sig om en granne -  med anledning av trÃ¥dar om nya CTC här pÃ¥ forumet som i alla fall i dagsläget indikerar en lägre verkningsgrad än vad offerterna gör gällande.
Fråga om han känner sig helt bekväm med att installera hos just en granne och vad som händer i fall den utlovade besparingen uteblir. Om han tycker det inte är några problem så hade jag kört på CTC och grannen om det är en vettig person dvs.

 

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad deuer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC 308 eller Nibe F1245-8
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2012, 09:51:49 »
Tack för lite olika svar.

Vi har endast bott i huset ett år och har förbrukat ca 3 kubik olja. Dock ska man tänka på att denna vintern i Boråsområdet har varit ganska mild eller "normal" om man jämför med de två senaste...så en kall vinter hade vi kanske hamnat på 3,5 istället. Huset har ingen tilläggisolering men helt nya 3-glasfönster

Parametrar som spelar in negativt idag är:
Pannan har ingen automatshunt. Blir ibland 24-25 grader inne innan man hinner sänka uttemp.
Radiatorer i källaren/souterängen är extremt underdimensionerad och tvingar fram en kraftigt höjd framledningstemp.(Kommer att bytas ut och dimensioneras rätt...)

Vad gäller CTC kan det ju vara värt att be om en besparingskalkyl även om det rör sig om en granne -  med anledning av trÃ¥dar om nya CTC här pÃ¥ forumet som i alla fall i dagsläget indikerar en lägre verkningsgrad än vad offerterna gör gällande.
Fråga om han känner sig helt bekväm med att installera hos just en granne och vad som händer i fall den utlovade besparingen uteblir. Om han tycker det inte är några problem så hade jag kört på CTC och grannen om det är en vettig person dvs.

Så du menar att Nibes kalkyler är mer realistiska?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: CTC 308 eller Nibe F1245-8
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2012, 18:34:53 »
De nibekalkyler jag sett har vart "normala". En del här pÃ¥ forumet har fÃ¥tt CTC offerter med väldigt fina siffror och av döma de "tester" som gjorts "här pÃ¥ forumet" sÃ¥ verkar den inte kunna leva upp till detta. Men osäkerhet rÃ¥der med avseende pÃ¥ prestanda. Och just därför vore det kanske extra bra om det är nÃ¥gon man känner. Gissningsvis skulle inte en sÃ¥dan person installera värmepumpen med mindre än att dom kan stÃ¥ för de kalkyler som levererats. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC 308 eller Nibe F1245-8
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2012, 19:15:56 »
Hur menar du med att max effektbehov blir 13-14kW?

50 (W/m2) x 260 m2 =13000 W
55 (W/m2) x 260 m2 =14300 W
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!