Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimum G2 Löser pÃ¥ LÃ¥gtryck  (läst 795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Optimum G2 Löser på Lågtryck
« skrivet: 18 december 2023, 17:26:42 »
Min Optimum G2 med markslinga löser för lågtryck nån enstaka gång per dygn. Jag kan inte se nåt konstigt när jag läser av tempdiffen på brine in/ut ,den ligger och pendlar runt +2 -1 . Ibland kanske det bara skiljer två grader. Jag har bra nivå i burken och filtret i kopplet är kontrollerat. Jag upplever att flödet i slingan är bra. Min fråga är om nån känner igen sig i problemet. När jag söker så verkar det som att många har fått larmet och att det bara går några minuter eller sekunder så löser det igen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimum G2 Löser på Lågtryck
« Svar #1 skrivet: 19 december 2023, 10:56:48 »
Då är det nog nått dyrare problem tyvärr.
Det enda som man kan se ev problem (på en thermia G2) med kylkretsen på är om tempdiffen på varma och kalla sidan förändrats över tid?
Så har det varit 2 C diff tidigare vintrar på brine in/ut eller har den minskat över tid?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Optimum G2 Löser på Lågtryck
« Svar #2 skrivet: 19 december 2023, 13:33:36 »
Bygla lågtryckspressostaten och provkör, mät resistansen under 5 minuter på den urkopplade pressostaten för att se om du har något över 1 ohm medan kompressorn skakar om allt. En dålig pressostat svävar bortom 0 ganska snart kompressorn går. T ex 15-150 ohm är hur ett dåligt värde kan se ut som triggar larm ibland.

Återställ allt och berätta för oss hur testet gick.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Optimum G2 Löser på Lågtryck
« Svar #3 skrivet: 19 december 2023, 19:50:47 »
Bygla lågtryckspressostaten och provkör, mät resistansen under 5 minuter på den urkopplade pressostaten för att se om du har något över 1 ohm medan kompressorn skakar om allt. En dålig pressostat svävar bortom 0 ganska snart kompressorn går. T ex 15-150 ohm är hur ett dåligt värde kan se ut som triggar larm ibland.
 

Återställ allt och berätta för oss hur testet gick.

Tack för tipset. Det där ska jag testa. Bara jag lyckas lista ut vem som är rätt pressostat

Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Optimum G2 Löser på Lågtryck
« Svar #4 skrivet: 19 december 2023, 19:54:18 »
Då är det nog nått dyrare problem tyvärr.
Det enda som man kan se ev problem (på en thermia G2) med kylkretsen på är om tempdiffen på varma och kalla sidan förändrats över tid?
Så har det varit 2 C diff tidigare vintrar på brine in/ut eller har den minskat över tid?

Har inte riktigt koll på det. Men när jag var nere och kollade förut så låg tempen på +2 in och -2 ut. Det tycker jag känns väldigt bra. Ser att det svänger lite upp och ner dock.
Pumpen är 15 år gammal så det kan säkert vara ett dyrt fel. Det bör man nog vara inställd på. Tänker inte kosta på allt för mycket pengar. Känns som att det är bättre och byta ut hela maskin i så fall

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Optimum G2 Löser på Lågtryck
« Svar #5 skrivet: 20 december 2023, 09:05:48 »
Tack för tipset. Det där ska jag testa. Bara jag lyckas lista ut vem som är rätt pressostat
Kompressorn har två rör. Det lilla är högtryck, stora är lågtryck. På högtryckssidan sitter ett gäng pressostater (2-3 st), ingen av dessa.
På sugsidan sitter det en avstickare halvvägs mot expansionsventilen, där på borde den sitta. Om jag inte tänker på fel designgeneration. Men på något vis sitter den ihop med kompressorns tjockaste rör i alla fall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Optimum G2 Löser på Lågtryck
« Svar #6 skrivet: 29 december 2023, 21:33:43 »
Bygla lågtryckspressostaten och provkör, mät resistansen under 5 minuter på den urkopplade pressostaten för att se om du har något över 1 ohm medan kompressorn skakar om allt. En dålig pressostat svävar bortom 0 ganska snart kompressorn går. T ex 15-150 ohm är hur ett dåligt värde kan se

Återställ allt och berätta för oss hur testet gick.

Pressostaten verkar funka som den ska är lin bedömning.
Faktiskt har värmepumpen funkat i en dryg vecka utan ett enda problem. Det jag noterar nu är att det var lite varmare ut under den här perioden sÃ¥ kompressorn fick chansen och vila emellanÃ¥t.  Men sÃ¥ fort det blev kallar igen i ett par dar sÃ¥ började den lösa för lÃ¥gtryckslarm igen. Känslan är att den inte klarar och gÃ¥ kontinuerligt nÃ¥n längre stund. När jag kollade brine temp in och ut sÃ¥ diffade den säkert runt sju grader. Jag testade även att köra cirkulationspumpen för brine manuellt ganska länge utan och fÃ¥ ner diffen. Kan det vara sÃ¥ att det fryser och blir isplugg nÃ¥nstans i maskin? 

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Optimum G2 Löser på Lågtryck
« Svar #7 skrivet: 29 december 2023, 22:59:20 »
Vad har du för temperaturer på brine? Is på rören genom isolering eller jäser ut vid isolerskarvarna? Är det väldigt isigt kan man misstänka givarfel. Blockera kompressor och köra brinepump på 100% borde ge stabilt nära 2, 3, 4 grader på båda givarna under ett kortsiktigt perspektiv (några timmar) -+ lite var du bor.

Högt KB-delta är inte bra på en bergvärmepump och kan vara orsaken till ditt KB-larm. Kolla ditt smutsfilter i frigolitlådan bakom stor mutter på kalla rören.

185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Optimum G2 Löser på Lågtryck
« Svar #8 skrivet: 30 december 2023, 10:46:38 »
Vad har du för temperaturer på brine? Is på rören genom isolering eller jäser ut vid isolerskarvarna? Är det väldigt isigt kan man misstänka givarfel. Blockera kompressor och köra brinepump på 100% borde ge stabilt nära 2, 3, 4 grader på båda givarna under ett kortsiktigt perspektiv (några timmar) -+ lite var du bor.

Högt KB-delta är inte bra på en bergvärmepump och kan vara orsaken till ditt KB-larm. Kolla ditt smutsfilter i frigolitlådan bakom stor mutter på kalla rören.

Filtret är rengjort. Nu är det varmare ute och pumpen går klockrent. Diffen in och ut ligger på cirka 3 grader som är det inställda börvärdet. Så jag tror inte riktigt på givarfel heller .
Det spås kallare väder och då kommer den att gå mer kontinuerligt utan naturlig driftstopp och kommer säkerligen börja krångla igen.
Kan det vara för låg andel med sprit i brinekretsen kanske?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Optimum G2 Löser på Lågtryck
« Svar #9 skrivet: 30 december 2023, 12:45:16 »
Filtret är rengjort. Nu är det varmare ute och pumpen går klockrent. Diffen in och ut ligger på cirka 3 grader som är det inställda börvärdet. Så jag tror inte riktigt på givarfel heller .
Det spås kallare väder och då kommer den att gå mer kontinuerligt utan naturlig driftstopp och kommer säkerligen börja krångla igen.
Kan det vara för låg andel med sprit i brinekretsen kanske?
Diffen är inte allt, är det -12 in och -15 så är diffen perfekt, men utanför värmepumpens arbetsområde och borrhålet är för litet.

Det var därför jag frågade efter givarbekräftade frågor.

Andel sprit kan absolut vara för låg. Har det tidigare funkat känns det inte troligt. Men luktar det skarpt och borrhålstemperaturerna är riktigt bra, då är det osannolikt ett fel blandningsförhållande. Du kan ju mäta det om du vill med refraktometer.

Annars får du ta dit kyltekniker och se om expansionsventilen är kass/se vad för temperatur som pumpen faktiskt tillgodoser sig internt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Hoglunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Optimum G2 Löser på Lågtryck
« Svar #10 skrivet: 31 december 2023, 15:11:31 »
Diffen är inte allt, är det -12 in och -15 så är diffen perfekt, men utanför värmepumpens arbetsområde och borrhålet är för litet.

Det var därför jag frågade efter givarbekräftade frågor.

Andel sprit kan absolut vara för låg. Har det tidigare funkat känns det inte troligt. Men luktar det skarpt och borrhålstemperaturerna är riktigt bra, då är det osannolikt ett fel blandningsförhållande. Du kan ju mäta det om du vill med refraktometer.

Annars får du ta dit kyltekniker och se om expansionsventilen är kass/se vad för temperatur som pumpen faktiskt tillgodoser sig internt.
Jag har försökt få fatt på kyltekniker men han verkar ha fullt upp för han har inte varit här än. Ringde honom för fjorton dar sen.
Om det är fel pÃ¥ expansionsventilen, sÃ¥ varför krÃ¥nglar den bara när det blir riktigt kallt och efter att kompressorn gÃ¥tt kontinuerligt i mÃ¥nga mÃ¥nga timmar? 

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: Optimum G2 Löser på Lågtryck
« Svar #11 skrivet: 31 december 2023, 15:24:32 »
Om expansionsventilen är skadad på ett sätt som gör att den är förskjuten mot det normala börvärdet, så kan detta följa aktuell driftdata (förångningstrycket följer köldbärartemperaturen). T ex om borrhålet vilar några dagar, eller används mindre så blir det varmare direkt. Kommer ett stort uttag av energi så blir inkommande köldbärare lägre. Desto kallare, desto lägre tryck.

Du får invänta ditt besök, det har varit många röda dagar som får ordinarie planering att haverera samtidigt det vräcker in nya jobb som ska prioriteras. De är hjältar även om det inte syns.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!