Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: S1255 Cp100% lÃ¥gt delta.  (läst 3657 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sv3nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
S1255 Cp100% lågt delta.
« skrivet: 03 januari 2021, 08:38:19 »
Hej!
Har en S1255-16 där cirkulationspumpen nästan alltid går på 100%. Tycker diffen mellan framledning och retur är lite låg?
Vad är optimalt? :dt:
Och var börjar man pilla? Trimma in radiatorer steg1?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: S1255 Cp100% lågt delta.
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2021, 11:36:54 »
har du någon arbetstank inkopplad? tänkte när bt25 visas.
Har du golvvärme eller element?
Vid golvvärme ett delta på 4-5 grader och vid element 7-10 grader,
Det borde finnas någon meny där man kan gå in och ändra, men har själv ännu inte petat i en S1255

Utloggad Sv3nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 Cp100% lågt delta.
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2021, 12:30:13 »
har du någon arbetstank inkopplad? tänkte när bt25 visas.
Har du golvvärme eller element?
Vid golvvärme ett delta på 4-5 grader och vid element 7-10 grader,
Det borde finnas någon meny där man kan gå in och ändra, men har själv ännu inte petat i en S1255

Har Axc40 till vedpanna. Bt25 är som jag förstår framledningstemperatur ur pannan när man eldar ved.
Gamla stora radiatorer med grova rör, utom till två element.

Borde inte pumpen ställa om det själv?  Sc:,h

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: S1255 Cp100% lågt delta.
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2021, 13:57:38 »
Är cirkulationspumpinställningen att den förväntar sig golvvärme?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Sv3nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 Cp100% lågt delta.
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2021, 15:03:22 »
Är cirkulationspumpinställningen att den förväntar sig golvvärme?

Nix stod på radiator.
Dock såg jag nu att driftläge vb-pump gp1 stod på intermittent.
Har det nÃ¥got att göra med ihopkopplingen med Axc40 och pannan eller kan man ställa den i auto läge?  Sc:,h

Utloggad petter565

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Korsnäs/Finland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 Cp100% lågt delta.
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2021, 20:24:11 »
Har pumpen nyligen tagits ibruk? Skulle minnas att min körde pumparna hårt i början men lugnade ner sig med tiden....(F1255)

Själv får jag inte VB att gå lägre än ca. 46% vid "tomgång" 20Hz med auto inställning, ger lite lågt delta speciellt då den jobbar mot arbetstank, skulle vilja få den att gå lägre än 46%.
Har inte hittat någon annan lösning än att ställa den manuellt, kör den nu på ca 30% manuellt vilket ger ca 5 grader delta vid tomgång och ca 0 temp.

Antar att man måste ställa upp den då om det blir kallt... nån som har nån bra ide hur man får den att optimera delta bättre mot en arbetstank automatiskt?
Nibe 1255-12, dockad till flispanna som 250l-arbetstank. Borrad energibrunn 230m.
Renoverat stockhus ca. 230 m2. (golvvärme ingjuten i golv + radiatorer på vind)
Kör fortfarande flispannan då det är kallt men har blivit lite lat.

Utloggad Sv3nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 Cp100% lågt delta.
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2021, 21:46:51 »
Nja ett år har vi haft den snart.
Kan kolla sen när pumpen går på 20hz hur hårt min vb går. Skulle tro att det är 100% då med...

Delta blir ju sämre, men framledningstemperaturen behöver ju inte vara lika hög, vad är bäst?

Utloggad Andreas.kjork

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 Cp100% lågt delta.
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2021, 00:22:17 »
Har samma på min s1255. Någon gång har den kört på lite lägre fart men aldrig under 95%. Vi har golvvärme

Utloggad petter565

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Korsnäs/Finland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 Cp100% lågt delta.
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2021, 19:38:13 »
Jag har förstått att VB delta gärna skall vara 5-10 grader. Hur mycket man förlorar med lägre delta har jag ingen aning om, lite i pumpeffekt iaf.
En orsak till att jag vill ha högre delta är att man kan få högre temperatur ut med samma kompressorfrekvens och effekt med mindre flöde. (returen blir ju också lite kallare men ändå) Pumpregleringen svarar också lite bättre på temperatursvängningar med lägre flöde.

Iaf med arbetstank som jag har.

Med auto-inställning kör min ca 3grader delta med låg effekt.Skulle få vara lägre flöde till arbetstanken, därför kör jag den manuellt.

Ditt flöde är ju enormt. Över 2,6m3 i timmen. FörstÃ¥r inte hur BT25 kan vara varmare än BT2  Sc:,h
Skulle kolla Dt / DUT inställningarna samt att den är ställd på auto. Min har även en inställning för lägsta pumpeffekt. Sen vore det säkert bra att gå igenom alla radiatorer och kolla så att du har lämpligt flöde genom samtliga.
Nibe 1255-12, dockad till flispanna som 250l-arbetstank. Borrad energibrunn 230m.
Renoverat stockhus ca. 230 m2. (golvvärme ingjuten i golv + radiatorer på vind)
Kör fortfarande flispannan då det är kallt men har blivit lite lat.

Utloggad Sv3nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 Cp100% lågt delta.
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2021, 07:19:35 »
Tror DUT var -22.
Men har det betydelse att gp1 står som intermittent när man har vedpanna? Eller ska jag ställa den på auto?
Jag har ju en till cirkulationspump som går jämt. Den som används när vedpanna körs. Den går på lägsta hastighet och när jag eldar har jag 8-10° delta vid några minusgrader.


Jag vet att två radiatorer har sämre flöde, pga smalare rör. Dock är det i badrummet och tvättstugan, så det gör kanske inte jätte mycket. Alla andra radiatorer har grova rör utan termostater, bara slottsvred som är öppna..


Utloggad petter565

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Korsnäs/Finland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 Cp100% lågt delta.
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2021, 16:55:56 »
Antar att S1255 fungerar i princip som F-modellen, då är det nog bra att ha cirk.pumpen intermittent så stannar den då du kör pannan.

Att det är lägre flöde i några radiatorer tror inte jag heller är ngt problem för värmepumpens reglering.

Nu är det inte så lätt att veta hur du har ditt system kopplat. Jag har själv sett en del olika versioner hur rörmokare kopplar värmepumpar, speciellt då man kopplar ihop med äldre system som man vill ha aktivt. Vet inte om min lösning är den bästa heller.

Ligger den externa pumpen "i serie" med värmepumpens VB-pump? Om så kunde du ju prova stanna den och bara låta den snurra med och se vad regleringen gör då, om inte cirkulationen slipper att smita någon annan stans då förstås. Tar säkert nån tid innan den ställer om sig i såfall. Eller hur är värmepumpen kopplad till den gamla pannan/värmesystemet?
Nibe 1255-12, dockad till flispanna som 250l-arbetstank. Borrad energibrunn 230m.
Renoverat stockhus ca. 230 m2. (golvvärme ingjuten i golv + radiatorer på vind)
Kör fortfarande flispannan då det är kallt men har blivit lite lat.

Utloggad Sv3nsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 Cp100% lågt delta.
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2021, 19:08:58 »
Hur vet jag om den ligger i serie?

Enkelt förklarat är shunten stängd tills att tankarna är uppe i temp. Externa cpn sitter efter shunten.
Varmvatten från acctanken är kopplat till en blandningsventil och till kall på VP.

Tog två bilder.

Utloggad petter565

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Korsnäs/Finland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 Cp100% lågt delta.
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2021, 15:13:15 »
Ok. Kollade på bilderna så nu förstår jag bättre.
Det är den externa CP:n som alltid matar radiatorkretsen då, när värmepumpen går så matar även den interna CP:n på så att flödet i kretsen blir högre.
Man kan ju vänta sig att man får rätt högt flöde i kretsen då...

Vad som är det bästa sättet att fÃ¥ ner flödet i ett dylikt system har jag tyvärr ingen erfarenhet av, har läst nÃ¥nstans att man kan använda flödesbegränsningsventiler till värmepumpen i dylika installationer men det finns garanterat de som vet mera om detta pÃ¥ forumet bara nÃ¥gon ids svara.  tummenupp
Nibe 1255-12, dockad till flispanna som 250l-arbetstank. Borrad energibrunn 230m.
Renoverat stockhus ca. 230 m2. (golvvärme ingjuten i golv + radiatorer på vind)
Kör fortfarande flispannan då det är kallt men har blivit lite lat.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: S1255 Cp100% lågt delta.
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2021, 00:02:56 »
Högre delta betyder att det behövs en högre framledningstemperatur, vilket ger sämre cop. Tveksamt att en lägre effekt på cirkpumpen skulle löna sig. Först vid lägre effektbehov skulle jag tro att det lönar sig att sänka cirkpumpen.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad petter565

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Korsnäs/Finland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: S1255 Cp100% lågt delta.
« Svar #14 skrivet: 13 januari 2021, 16:10:12 »
Luftar mina tankar lite här ännu, har funderat och läst en del om flöden och temperaturskillnad på värmebäraren. Kommentera gärna.

Enligt mina uppgifter har dessa Nibe pumpar kylmedium R407C, finns en hel del att läsa om kondensering odyl. om man söker.

Jag har lärt mig att man med detta köldmedie helst bör ha en Dt på värmebäraren på minst 5 grader för optimal funktion på VP:n. Vissa tillverkare rekommenderar 7-8 grader för pumpens del.
Även COP blir bättre med lägre flöde för värmepumpens del i och med att den kan producera samma temperatur ut med lägre temperatur in. Man tjänar även i CP pumpeffekt.

Nu är det ju så att det inte är själva pumpens effektivitet som är intressantast utan systemet som helhet. Dvs. man måste pluta lite på pumpens förhållanden för att se till att man får lämpligt flöde i sitt värmesystem
Har du för högt flöde så hinner inte radiatorerna kyla vattnet och du får för hög retur till pumpen. Är flödet för lågt blir det kallt i huset. Beror säkert på typ av element odyl. men som DonPablo skrev tidigare så är riktlinjen för radiatorer 7-10 grader. Detta är då vid DUT vad jag kan förstå, och vid högre utetemperaturer ligger du på lägre DT.
Vad som är optimalt i ditt system är svårt att se från uppgifterna du gett men flödet är högt. (på bilderna du hade ligger värmepumpens DT på under 2 grader)
Det är ju viktigt att systemet är i balans för optimal funktion.
Kanske den interna regleringen inte förstår sig på ditt system då den externa pumpen "pumpar samma vatten" dvs. den kan inte fritt påverka flödet i radiator kretsen.

Men i och med att den inte reglerar sig själv sÃ¥ förlorar du ju inget pÃ¥ att ställa CP-hastigheten manuellt. Om du vill sÃ¥ kan du ju alltid prova ut vad som är optimalt för ditt system. Det är ju intressant att leka lite för optimal funktion.  :)
Nibe 1255-12, dockad till flispanna som 250l-arbetstank. Borrad energibrunn 230m.
Renoverat stockhus ca. 230 m2. (golvvärme ingjuten i golv + radiatorer på vind)
Kör fortfarande flispannan då det är kallt men har blivit lite lat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!