Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför fungerar inte min avfuktare? (Woods DS12F)  (läst 3783 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias Berntsson

  • Gäst
Mattias Berntsson
Varför fungerar inte min avfuktare? (Woods DS12F)
« skrivet: 16 december 2014, 11:33:58 »
Hej på er!

Har haft en avfuktare ståendes i torpargrunden i snart 8 år men märkte för ett tag sedan att den inte fungerade. Tog upp den och felsökte, kunde konstatera rätt snart att linningen i fläktmotorn brunnit av.

Gick ut i garaget och rotade fram en ventilationsfläkt modell större och monterade dit istället.
Så nu fläktar det som bara den och kompressorn går med den avger inget vatten.

Vad tror ni detta kan bero på?

Luftriktning bör vara rätt, suger från baksidan igenom filtret och ut på framsidan.'
Kompressorn går men blir väldigt varm, kanske normalt.......?
Känner inte att kylslingan blir kall och detta är ju antagligen anledningen till att den inte avfuktar.
Men förstår inte varför den inte blir kall, kompressorn går ju för fullt

Testkörningen har gjorts i köket i rumstemperatur

Har lagt ut samma frågeställning på byggahus och fick då svaret att det kan vara ventilfel.
Vet någon hur jag kan ta reda på om det är just det?

Tipps och ideer mottages väldigt tacksamt

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Varför fungerar inte min avfuktare? (Woods DS12F)
« Svar #1 skrivet: 16 december 2014, 13:48:21 »
Det troliga är nog som sagt att kompressorn drabbats av något internt fel med t.ex. ventilerna. Den kommer då bara gå runt utan att utföra något egentligt arbete, och den värme som motorn genererar kommer inte kunna lämna höljet.
Det kan även vara så att köldmediet har läckt ut vilket ger liknande symptom när det inte finns något för kompressorn att jobba med så att säga.

Finns det serviceportar eller skruvade anslutningar så leta efter kladd av olja där, vilket bör peka mot läckage då kompressoroljan följer med gasen ut. Inspektera även övriga lödda skarvar och rör.
Läckage i förångare eller kondensor kan visa sig som en fläck där damm och smuts har fastnat (i oljan).
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!