Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styra vattenburen värme för parkettgolv, badrumsgolv, fläktkonvektor och pool.  (läst 691 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Helgen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Oslo
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Behöver ny bergvärmepump.
Dagens 11 kw värmepump värmar poolen (30 000 liter) på sommaren via primitiv styrning till värmeväxlare, medan
120 kvadratmeter parkettgolv i 1 vÃ¥ning, tvÃ¥ kaklade badrum  (2x8 m2) och 4 fläktkonvektorer i 4 rum i 2 vÃ¥ning (110 kvadratmeter) körs pÃ¥ samma fördelare.

Upplevde svagheter i dagens system:
-Fläktkonvektorerna får för låg vattenbärartemperatur och ger i praktiken inte värme.
-Önskar mer värme i badrumsgolv på sommarhalvåret

Ett perfekt system skulle förmodligen involvera fyra separata värmebärare? (Fokusera inte på föreslagna temperaturer, det är PRINCIPET jag vill illustrera!)
-Pool (35°C vattenbärartemperatur til pool-värmeväxlare, endast sommardrift, har låg prioritet, okej med om uppvärmning på försommaren tar en vecka)
-Fläktkonvektorar (45-55°C vattenbärartemperatur, endast i drift under vintersäsongen när poolen inte är i drift.)
-Parkettgolv (25-40°C vattenbärartemperatur, lågt / ibland intet värmebehov på sommaren)
-Kaklade badrumsgolv (30-45°C vattenbärartemperatur, vill ha högre värme än på parkettgolv, och ibland värma även när parkettgolv inte borde ha värme.)


Finns det några enkla sätt att uppnå detta, styrd av värmepumpen?
(Formodligen en Thermia Atlas, NIBE S1255, senaste IVT (Bosch i Norge hvor jeg bor, ;-) eller Daikin Altherma 3 GEO )

Eller måste man ha ytterligare ekstern styrning for å få til detta?

Gör jag det för komplicerat?
Nogon som har tips om lösningsförslag?

Vil bli mycket glad för at høra eras tankar innan jag kontaktar potentiella leverantörer!

« Senast ändrad: 18 mars 2020, 19:38:31 av Helgen »
NU:
DAIKIN ALTHERMA GEO (2022)
THERMIA CALIBRA DUO (2023, står hos min datter)
Før:
IVT Greenline HTE11 (2007, kompressor røk)
Stiebel Eltron WPF5 (2007, stå hos min datter, kompressor røk.)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
 Sc:,h Fläktkonvektorer brukar ge OK värme med lÃ¥g framledningstemp, jag gissar att du har dÃ¥ligt flöde?  Sc:,h

Mitt förslag är att skaffa pool-tillbehöret till värmepump + arbatstank på typ 300 liter.
Poolvärmningen ska inte gå via arbetstanken utan kopplas på VP-ut direkt med en växelventil,
På arbetstanken sätter du 3 stigare till golvvärme parkett (shunt), golvvärme kakel (shunt), och fläktkonvektorer (direkt med avstängning) så borde det funka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
jag antar att du har en  separat pump till uppvärmingen ? i sÃ¥fall fungerar Carl N förslag med arbetstank.
jag tror du ska styra varje användningsomÃ¥de separat;  egna termostater i golv / badrum - med styrda shuntgrupper. Det fungerar för mig .

 jag har  inbygd intelligens  i min fläktkonvektor som styr bÃ¥de fläktvarvtal  och flöde. Fläktkonvektorer bör värma vid lägre temperatur än radiatorer, kanske inte sÃ¥ lÃ¥gt som golvvärme.

180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!