Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/Luft Värmepump önskas köpas billigt eller skänkes  (läst 5010 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonny Carlberg

  • Gäst
Jonny Carlberg
Luft/Luft Värmepump önskas köpas billigt eller skänkes
« skrivet: 09 september 2015, 11:41:01 »
Har köpt en liten Kolonistuga för barnen skull då vår ekonomi är mer begränsad än NASAs budget och lär vara så långt framöver så husköp lär inte ske.

En del behöver göras där, bl a installera en värmepump då vi fått köra utan element pga dålig isolering och hög förbrukning.

Så enligt rubrik, köpes väldigt billigt eller skänkes skulle uppskattas mer än mycket :).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ni skall alltså bo i en liten oisolerad kolonistuga?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/Luft Värmepump önskas köpas billigt eller skänkes
« Svar #2 skrivet: 09 september 2015, 15:38:35 »
Ni skall alltså bo i en liten oisolerad kolonistuga?

Gissar att där finns en lägenhet med?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jonny Carlberg

  • Gäst
Jonny Carlberg
SV: Luft/Luft Värmepump önskas köpas billigt eller skänkes
« Svar #3 skrivet: 11 september 2015, 13:37:18 »
Gissar att där finns en lägenhet med?

Ni skall alltså bo i en liten oisolerad kolonistuga?

Hej, ja det är tänkt så då vi fått OK från Föreningen som äger området.

Vi bor just nu i lägenhet men vi har inte råd att bo kvar pga ekonomin, kostnaden blir lägre än en 2a samt barnen får något att göra om dagarna. :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/Luft Värmepump önskas köpas billigt eller skänkes
« Svar #4 skrivet: 11 september 2015, 18:12:13 »
Hej, ja det är tänkt så då vi fått OK från Föreningen som äger området.

Vi bor just nu i lägenhet men vi har inte råd att bo kvar pga ekonomin, kostnaden blir lägre än en 2a samt barnen får något att göra om dagarna. :)

Oj, min bild av en kolonistuga är 20-25 m2 utan riktigt avlopp.
Men jag antar att den har riktigt avlopp och WC?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jonny Carlberg

  • Gäst
Jonny Carlberg
SV: Luft/Luft Värmepump önskas köpas billigt eller skänkes
« Svar #5 skrivet: 12 september 2015, 18:38:21 »
Oj, min bild av en kolonistuga är 20-25 m2 utan riktigt avlopp.
Men jag antar att den har riktigt avlopp och WC?

Det är ett litet projekt men då vi kan stå utanför byggreglerna pga flera anledningar så kommer det gå relativt fort och smärtfritt.

Loftet ska göras om till boyta, uterummet till hall och badrumm ska byggas bakom förrådet men anslutning till stugan. så kommer va ca 100kvm stort utan källare då, avlopp finns på tomten sidan om som ska dras.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Luft/Luft Värmepump önskas köpas billigt eller skänkes
« Svar #6 skrivet: 12 september 2015, 19:12:18 »
........ska vi göra en insamling?  100.000:- blir en grundplÃ¥t, sÃ¥ att du fÃ¥r regnsäkert innan snön kommer.... tOOmten
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/Luft Värmepump önskas köpas billigt eller skänkes
« Svar #7 skrivet: 12 september 2015, 19:51:24 »
........ska vi göra en insamling?  100.000:- blir en grundplÃ¥t, sÃ¥ att du fÃ¥r regnsäkert innan snön kommer.... tOOmten

Har du swish (Jonny) så kan jag bidra med en liten slant, dock har jag inga 100.000 att slanta upp....
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jonny Carlberg

  • Gäst
Jonny Carlberg
SV: Luft/Luft Värmepump önskas köpas billigt eller skänkes
« Svar #8 skrivet: 22 september 2015, 20:25:16 »
........ska vi göra en insamling?  100.000:- blir en grundplÃ¥t, sÃ¥ att du fÃ¥r regnsäkert innan snön kommer.... tOOmten

Haha, ja det hade uppskattas, men svårt att ta emot allmosor när där finns andra som är mer i behov av det, lärt mig att be om så lite hjälp (ekonomiskt) som möjligt, har ju inga rika päron heller, så är långt ifrån bortskämd.

Får posta bilder sen, har lagat taket tillfälligt då det börjat läcka på flera ställen, va där nu i helgen utan elementen igång, bara Far min som frös :P, får köpa pyjamas så man kan snåla på elen, drog bara 9kWh i helgen men var tufft :P

Har du swish (Jonny) så kan jag bidra med en liten slant, dock har jag inga 100.000 att slanta upp....

Säkert att du inte har det? i soffan kan man finna mer än man tror ;)

Ingen Allmose typ men är ju oartigt att ignorera en utsträckt hand.


Har varit off, för att jag har jobbat dubbelpass 4 dagar i rad samt är sjuk nu.... räkningarna måste betalas oavsett.


0707461509, får ni för er att ringa för lite snuskprat så inte efter 12 ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!