Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: installera kamin i ett hus med bergvärme och självdrag, ansluta tilluften?  (läst 27603 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Hej!

Ska installera en kamin nu i vinter och har bergvärme samt självdrag. Vad tycker ni att ja ska göra me anslutning av tilluft? MÃ¥nga av mina bekanta tycker ja inte ska ansluta tilluft och om de blir dÃ¥lig luft sätta in väggventiler. Men vad tycker ni? För och nackdelar mottages gärna :)  Om jag ska ta in luft blir det frÃ¥n uteluften.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
Jag hade anslutit kaminen med egen tilluft utifrån, risken för "obehag" när du kör köksfläkten är minmal och kaminen får "rätt" förutsättningar med avseende på vettig förbränning.
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Under den årstiden du kommer elda har du som mest vent i ett vanligt självdrags hus och du har säkert andra kanaler i pipan som kommer funka bättre när pipan blir varm så jag tror inte luften blir dålig på vintern.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
ja de finns fler kanaler i pipan å vintern är väll inte primära problemet utan de är ju till sommaren, jag upplever idag att de inte är världens bästa luft så frågan är hur de blir då man installerat kaminen.

Beroende om man väljer tillluft eller ej
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Används kanalen du ansluter kamin till som vent i dag borde det bli sämre. Vet precis hur det är med självdrag installerade ventåtervinning för ca 6 mån sen och nu har vi bra luft även den här tiden på året.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Sämre med eller utan? Tror att den används ska kolla när de ska provtrycka :)
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Ja alltså minskar du vent med 1 kanal så borde det bli sämre den del av året när du inte eldar på vintern tror jag inte det är nått problem alls. Med kamin kommer murstocken bli varm och självdraget funka bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Man får då sätta in rumsventiler/spaltventiler om de blir problem.

Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
kommer att ansluta kaminen till befintlig murstock ska sägas.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
Tycker att du ska ansluta tilluft utifrån. På min kamin öppnar jag ett separat spjäll som kommer utifrån.
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag har precis installerat en "myseldningskamin", jag sket i tilluften utan låter den vanliga ventilationen ta hand om detta.
Min erfarenhet är att det funkar bra, jag öppnar balkongdörren lite då jag tänder, sen blir det bra drag i skorsten snabbt och då stänger jag dörren.
Jag märker inte av något baksug i köksfläkt eller badrum utan tilluften kommer in via de springor jag har lämnat i fönstren där jag tagit bort gummilisten (och övriga otätheter i mitt gamla hus).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alva10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 558
  • Karma +0/-0
Contura som är märket på kaminen sa att för förbränningsskull spelar det typ ingen roll då de blir marginell skillnad, men däremot om man vill va garderad att de inte blir dålig luft innan tyckte dom att man kunde sätta på uteluften, vårat hus har inte särskilt bra ventilation och till sommaren ska jag in me lite 3 glas fönster också och då blir de ännu sämre, de vi ska göra då är troligast att sätta in väggventiler, alternativt inbyggda spaltventiler i fönstren.
Fjärrvärme inkl Luftvärmepump total förbrukning 2016 12000kw Total förbrukning 2017 ca 15000 kw dels pga trasig luftvärmepump samt 2000kw med woods avfuktare.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
Jag har en Contura i ett gammalt självdragshus, där jag snott en ventilationskanal som rökgång och ingen extern tilluft. I den har jag stoppat i ett flexibelt rör och fyllt upp med Vermiculite. På sommaren låter jag bara draget stå öppet i kaminen, så ventilerar det via rökgången. Inga problem.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Ska du få bra effektivitet när du eldar bör du dra förbränningsluft utifrån, den behöver inte värmas upp av huset först...
Och vi pratar ju enorma volymer luft som går åt.
Många kan ganska enkelt ordna detta via en ventil i väggen om kaminen står nära en yttervägg, eller via ett hål i golvet om man har kryp/torpargrund. När man inte eldar ska sådana ventiler förstås vara stängda.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Han skall ju installera en kamin.
Det är väl inga enorma volymer som krävs där eller?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 687
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!