Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?  (läst 34177 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #75 skrivet: 24 oktober 2007, 16:15:23 »
Till Grolim.

Tvärt emot dig tror jag inte att de som tar mer betalt för en produkt är oärliga, de har bara andra mål med sin verksamhet och andra kostnader.
Om Greven hade haft som mål att både utveckla och tillverka sina produkter, samt dessutom växa både produktionsmässigt och med försäljning i fler länder hade pribilden settt helt annorlunda ut, jag vidhåller alltså att de flesta företag inte tar ut oskäligt mycket betalt för sina produkter.
Skillnader finns alltid, men rent generellt är det ju inte så att varenda lite företagare är mångmiljonär.

...Och jag har aldrig påstått att alla småföretagare är miljonärer heller! Bara påstått att de täljer guld med smörkniv pga. utebliven konkurens. Vad sedan gäller ärligheten kan man tycka vad man vill om den saken men när "alla" svenska L/V- pumpar kostar omkring 100 000 kr är det något som inte stämmer för mig, tycker det osar lite väl mycket gråzonskartell... Och som gämförelse kostar en bergpump inte många mer tusenlappar att installera fastän borrat tillkommer som ett extra moment i installationen - hur går det ihop?

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #76 skrivet: 24 oktober 2007, 16:31:55 »
Och som gämförelse kostar en bergpump inte många mer tusenlappar att installera fastän borrat tillkommer som ett extra moment i installationen - hur går det ihop?

En sak som gör att skillnaden mellan berg och luft/vatten inte blir så stor är att en Luft/vatten VP + Elpanna är betydligt dyrare än en ren bergvärmepump. Det kan skilja ca 20 000:- och då krymper avstånden mellan alternativen.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #77 skrivet: 24 oktober 2007, 16:43:57 »
Har aldrig blandat in elpannan i mina exempel (det har dock andra gjort), bara VP:n dockad mot bef. kombipanna - och då landade offerten på 85 000 kr! Detta var år 2004.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #78 skrivet: 24 oktober 2007, 16:47:10 »
Till Grolim.

Tvärt emot dig tror jag inte att de som tar mer betalt för en produkt är oärliga, de har bara andra mål med sin verksamhet och andra kostnader.
Om Greven hade haft som mål att både utveckla och tillverka sina produkter, samt dessutom växa både produktionsmässigt och med försäljning i fler länder hade pribilden settt helt annorlunda ut, jag vidhåller alltså att de flesta företag inte tar ut oskäligt mycket betalt för sina produkter.
Skillnader finns alltid, men rent generellt är det ju inte så att varenda lite företagare är mångmiljonär.

...Och jag har aldrig påstått att alla småföretagare är miljonärer heller! Bara påstått att de täljer guld med smörkniv pga. utebliven konkurens. Vad sedan gäller ärligheten kan man tycka vad man vill om den saken men när "alla" svenska L/V- pumpar kostar omkring 100 000 kr är det något som inte stämmer för mig, tycker det osar lite väl mycket gråzonskartell... Och som gämförelse kostar en bergpump inte många mer tusenlappar att installera fastän borrat tillkommer som ett extra moment i installationen - hur går det ihop?

// Grolim

Starta eget själv om du tror det är riskfritt, och är du redan företagare, slÃ¥ dig pÃ¥ värmepumpar vetja.  ;)

Har sett fasta priser i stockholm på luft/vatten dockad till befintlig panna för 65 000 kr (Nibe) så sent som för nån månad sedan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #79 skrivet: 24 oktober 2007, 16:56:58 »
Riskfritt och riskfritt... Krister hade ju tydligen hamnat under pÃ¥tryckningsluppen av de "stora" aktörerna.  ;)
Sedan kan jag bara glädjas åt att priserna tydligen har börjat gå ner.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #80 skrivet: 24 oktober 2007, 17:07:38 »
Har sett fasta priser i stockholm på luft/vatten dockad till befintlig panna för 65 000 kr (Nibe) så sent som för nån månad sedan.

Tanken slog mig inte direkt men... Var hittar det företaget utrymme till dessa enorma marginaler, - jmf. med min offert som landade pÃ¥ 85 000 kr  fiR:

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #81 skrivet: 24 oktober 2007, 23:34:08 »
Har sett fasta priser i stockholm på luft/vatten dockad till befintlig panna för 65 000 kr (Nibe) så sent som för nån månad sedan.

Tanken slog mig inte direkt men... Var hittar det företaget utrymme till dessa enorma marginaler, - jmf. med min offert som landade pÃ¥ 85 000 kr  fiR:

// Grolim

De hade förmodligen häcken full och behövde inte få sälja åt just dig.
Just detta faktum var anledningen till att jag startade www.energioffert.se , men en förfrågan där når man de företag som behöver fler uppdrag och kan/vill ge attraktiva priser.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #82 skrivet: 25 oktober 2007, 09:58:05 »
Jaha ja, Idag vill jag ha en ny bil (Volvo) men när jag pratar med försäljaren säger han jajjamensan, klart du skall få det , priset blir i ditt fall 100 000 kr mer för jag har sålt så mycket just nu och har egentligen inte tid med dig!

- I vilka fler branscher (än vvs) är ovanstående resonemang applicerbart utan att någon branschkollsmyndighet kommer farandes med pekfingret?

Detta är ett ruttet synsätt av en bransch som uppenbart utnyttjar sina kunder med sådana här metoder.
Vi har hört talas om att pumpar inte kostar mer än 7000 kr i inköp - säljs sedan för 55 000kr,
"Vi har mycket just nu" gör att kunden får betala ett högre pris, 20 000 kr tyckte Rickard var troligt. När sedan mindre företagare säljer till lägre pris kommer de stora och utövar påtryckning så att priserna inte skall sänkas.
Fler exempel finns men detta får räcka...

Ni övriga vanliga konsumenter, vad tycker ni - är det OK av en bransch att utnyttja sina kunder så som VVS gör?

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #83 skrivet: 25 oktober 2007, 10:08:09 »
Jaha ja, Idag vill jag ha en ny bil (Volvo) men när jag pratar med försäljaren säger han jajjamensan, klart du skall få det , priset blir i ditt fall 100 000 kr mer för jag har sålt så mycket just nu och har egentligen inte tid med dig!

- I vilka fler branscher (än vvs) är ovanstående resonemang applicerbart utan att någon branschkollsmyndighet kommer farandes med pekfingret?

// Grolim

Plåtslagare tex. när villaägaren vill ha någe gjort, nu menar jag inte varenda plåtis, men det förekommer.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #84 skrivet: 25 oktober 2007, 10:15:12 »
Även jag skulle höja priserna om jag fick för mycket att göra - vad kan man annars göra. (Utan att vara helt tom i bollen)

Skulle man fortsätta att sälja till bra pris trots att man vet att man inte kan leverera utan att installationen görs på övertid blir det ju ingen bra affär.

Lite skillnad på hantverksjobb och rena säljjobb som i en bilaffär.

Jag gissar att alla företag i viss mån justerar efterfrågan med priset, de som säljer för lite sänker priset om det är möjligt, de som säljer för mycket höjer priset.

Sen kanske det finns de som driver företag för att vara snälla med andra, men de är nog få.

Ordet "påtryckningar" tror jag nog man kan tolka på olika sätt, det är en viss skillnad om någon ber en höja priset och en helt annan sak om Hells Angels knackar på dörren och ber...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #85 skrivet: 25 oktober 2007, 12:06:37 »
Det är helt OK att prisjustera efter arbetstryck, men när justeringarna hamnar upp mot 30 -50% extra, då talar vi inte längre om en liten justering, då talar vi om ockerpriser!

Som i alla sammanhang gäller att det är den drabbade hur den mottagit påtryckningen som avgör hotbilden, inte hur påtryckarna tycker att de sa eller agerade. Men, det är inte det viktiga i sammanhanget, kärnan ligger i ATT det överhuvudtaget förekommer hot.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #86 skrivet: 25 oktober 2007, 12:18:08 »
Anpassad till Norden å nordiskklimat... Kan det möjligen vara så Panasonic har bättre kvalitet på kortongen å Nordiska språk då den, än när Matsushita packar ner pumpar till andra länder. Jag menar ingen verkar ju kunna tala om hur anpassningen gått till, eller vilka delar det gäller, men jag önskar än en gång att Vi försöker reda ut det. Finns det en reell skillnad, så måste det självklart vara till stor fördel, för de sk Norden-anpassade pumparna. Kanske t.o.m så stor att det motiverar en större prisskillnad i jmf med "fulpumpar" direkt från t.ex Kina.

mvh humlan.

Utloggad tomtroll

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #87 skrivet: 25 oktober 2007, 13:42:44 »
Jag fick offert på komplett installation som närmade sig 100.000:-
Någon större skillnad mellan olika fabrikat var det ej.

Det slutade med att jag köpte en Autotem Aeromax 9 + duomax innedel för 61.000:- levererat till dörr.
Samtliga rör/rörkopplingar/lödtenn o.s.v. kostade 5.000:- på Hornbach i gbg
Elinstallationen lät jag elektriker göra för att ha papper på det. Dock kopplade han fel fasföljd på kompressorn - tur det fanns skydd för det.

Slutnotan hamnade alltså strax på 70.000:-, men då lade jag till betydligt mer avstängningskranar än som ingick i de tidigare nämnda offerterna.

Jag lade tre hela kvällar på installationen och lärde mig mycket. Alltså sparade jag 10.000:- per kväll.
Eftersom en rörmokare rimligtvis borde gjort jobbet snabbare än mig anser jag att rörfirmorna offererar ockerpriser på kompletta installationer.

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #88 skrivet: 25 oktober 2007, 18:16:31 »
HEDER Ã…T ALLA PRISPRESSARE.Det är klart att de etablerade ser en lÃ¥gpriskonkurrent som ett hot.Speciellt om man själv säljer  on/off maskiner med vattenanslutning utomhus.Det är för mej självklart att det ska vara en inverterpump,med 410-gas,ansluten till en acktank med vv-slinga (en sÃ¥'n kostar inte mycket).Som oberoende konsument blir man självklart förbannad,när folk ska hacka pÃ¥ en som vill sälja detta för 35.000.Utedelen kostar säkerligen inte mycket att köpa in,och en acktank kostar heller inte mycket.Jag själv köpte Uponors solvärmepaket för nÃ¥gra Ã¥r sedan,dÃ¥ ingick 10 m2 solpanel och anslutningsslangar,och en acktank pÃ¥ 300 l,allt för 20.000 kronor.DÃ¥ kan inte acktanken kostat speciellt mycket.De "stora" i Sverige säljer även bergvärme,och vill tydligen hÃ¥lla luft/vatten aningen billigare,sÃ¥ inte för mÃ¥nga ska välja luft/vatten.När nÃ¥gon fristÃ¥ende vill sälja modernare grejer,billigare,dÃ¥ försöker man pÃ¥verka nykomlingen att höja priset.Detta är naturligtvis olagligt.Vi har enligt lag fri konkurrens,och varje form av priskartell eller prissamabete är kriminellt.Varför inte uppmuntra uppstickaren ?,istället för att hitta pÃ¥ argument att det inte gÃ¥r,när det är uppenbar att det gÃ¥r.Se pÃ¥ handeln,vilka företag är det som gÃ¥r bra?,jo de som säljer billigt.Det är inre säkert att det är smart i längden att sälja sÃ¥ dyrt det gÃ¥r för tillfället.I längden är det bra att ha ett rykte om sej att ha förmÃ¥nliga priser.Att sälja dyrt kan vara som att pissa pÃ¥ sig,det blir varmt först,men se’n blir det obehagligt värre.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Vilken är den billigaste luft-vattenvärmepumpen?
« Svar #89 skrivet: 25 oktober 2007, 18:32:57 »
HEDER Ã…T ALLA PRISPRESSARE.Det är klart att de etablerade ser en lÃ¥gpriskonkurrent som ett hot.Speciellt om man själv säljer  on/off maskiner med vattenanslutning utomhus.Det är för mej självklart att det ska vara en inverterpump,med 410-gas,ansluten till en acktank med vv-slinga (en sÃ¥'n kostar inte mycket).
? ? ? ? ? ? ?................jag kan hÃ¥lla med ang pris-aspekten !..............men,varför är det självklart med R410A ihop med en vv-slinga  Sc:,h     Sc:,h
det är väl den sämsta tänkbara gasen att producera något högtempererat med ? ? ?
du kommer aldrig upp i 60 ºC med den,utan att hamna på COP 1 ungefär !!
och har du kallt ute,så håller den inte särskillt länge om den ska jobba mot dessa tempraturer !!
sÃ¥ vad är självklart med "410-gas" och tvv  Sc:,h  Sc:,h  Sc:,h

det rÃ¥der 410.hysteri pÃ¥ marknaden just nu  knUp :,v( fiR: fiR: fiR:
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!