Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfarenheter FLVP  (läst 6120 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bastasjö

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Erfarenheter FLVP
« skrivet: 07 januari 2012, 11:47:06 »
Hej alla erfarna värmepumpsägare,

Vi ska bygga nytt 2-planshus, 175 kvm, i Blekinge och valet av FLVP verkar givet. Hustillverkaren har NIBE som rekommenderad tillverkare men jag tittar fortfarande även på Comfortzone vilken jag tycker vara ett väl så bra alternativ.

Iaf, har ett par grundläggande frågor ang FLVP i allmänhet och Comfortzone i synnerhet. Ny på forumet så har bara börjat skrapa på ytan av all fantastiskt detaljerad info som finns här, så hänvisa mig gärna till redan existerande trådar ni känner till!

1) Vi funderar på att ha golvvärme även på ovanvåning. Jag ser dock inte så många inlägg om denna kombination; FLVP + golvvärme båda plan.
Vad jag förstått jobbar VPar generellt bättre med låg framledningstemp, så därmed borde väl golvvärme på båda plan vara en optimal lösning?
För oss innebär det en merkostnad på ca 30kSEK och det känns som om det är värt det för att slippa radiatorer både för enklare möblering, skönare värme (?) och det rent estetiska. Om då dessutom FLVP jobbar bättre/effektivare så är det ju bara ett plus!
Gissar dock att det finns någon hake som jag missat och vill gärna höra olika erfarenheter och anl till era val.

2) Vi funderar även runt varmvattenkapacitet. Räcker den inbygda vvb till om man tex vill ha ett hörnbadkar (och kunna duscha efter bad...).

3) Kopplat till 2) ovan; hur fungerar FLVP i komb med volymtank?
Har läst om att VPar generellt fungerar bättre med om de får jobba kontinuerligt och därmed skulle volymtank vara ett bra alternativ, men gäller det även FLVP?
OM man ska välja till volymtank, bör man välja passiv (som bara matas med vv från FLVP), eller eluppvärmd (som förhoppningsvis inte ska dra så mkt tack vare vv-matning från FLVP)?

4) Vi vill även kunna stänga av olika slingor ober av varandra. Medför detta att man måste ha volymtank eller räcker inbyggd vvb?

Tack på förhand!

Utloggad Richard

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Väster om Stockholm
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter FLVP
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2012, 17:11:06 »
En liten kommentar pÃ¥ 2). Den inbyggda vvb rymmer 210 liter. Ett badkar brukar ta runt 180 l. Misstänker att ett hörnbadkar tar ännu mer. Säg att din vvb har ca 50 grader i snitt och att du vill tappa ut vatten pÃ¥ ca 38-40 grader till ditt badkar. Räknar jag lite överslag sÃ¥ tappar du ut ca 135 liter av det 50-gradiga för att fÃ¥ 180 liter 40-gradigt om inkommande kallvatten är ca 10 grader. Du fÃ¥r inte sÃ¥ mycket kvar att duscha i. Jag skulle nog satsa pÃ¥ lite mer vv-kapacitet.  :)
Comfortzone CE50, installerad hösten 2006
2-plans radhus från 1960, 105 kvm
3 radiatorer på nedre plan, 5 på övre
6 av dem bytta till Purmo C22 mars 2011

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Erfarenheter FLVP
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2012, 19:34:03 »
Jag kör el-beredare i serie på min, för den klarar inte både husvärme och VV.
Men den sitter seriekopplad så FLVP förvärmer och el-vvb slutvärmer.

Med en volymtank så måste man tänka på att den skall laddas innan du har den värmen att räkna in. Mao blir det lika tungt att ladda den som du får värme till övers.

Generellt så skall man inte ha volymtank på FLVP, det är bättre att köra ut värmen direkt på golv/radiatorer.

Edit: Såg efteråt att du kallar VV för volymtank.

Volymtank är något du sätter på framledning till värmen och inte varmvatten.
Normalt sätter man en el-vvb i serie efter pumpen för att få mera varmvatten.
Den ger dig varmvatten i kranen även om pumpen skulle vara helt avstängd.
« Senast ändrad: 07 januari 2012, 19:50:04 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ypzilon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter FLVP
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2012, 20:03:17 »
Vi kör med golvvärme pÃ¥ bÃ¥da vÃ¥ningsplanen, just pga de argumenten som du anger. Lätt värt 30k.  Thumbsup

Vi har även ett hörnbadkar som är ungefär 1700x1200x700mm, tror det rymmer runt 250l med två badande. En stund innan vi ska bada höjer vi VVtempen till 60grader och sätter VVprio på hög. Strax innan karet är fullt sänker jag VVtempen till 50grader och låg prio. Sedan en snabb dusch innan bad, när det är färdigbadat blir det en snabb dusch till, fast då har tempen hunnit upp till 50grader igen.
Är ju lite omständigt, men vi badar ganska sällan. Först hade jag tankar på en genomströmmningsvärmare, men då får det nog bli kraftigare huvudsäkringar...
Bygger 2-planshus på 150 kvm + 40 kvm inredd vind (som förråd) och 55 kvm garage. CE50 som uppvärmning.
Förbrukning CE50: 2009: 7844kWh 2010: 6548kWh 2011: 5544kWh.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Erfarenheter FLVP
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2012, 20:09:30 »
Vi kör med golvvärme pÃ¥ bÃ¥da vÃ¥ningsplanen, just pga de argumenten som du anger. Lätt värt 30k.  Thumbsup

Vi har även ett hörnbadkar som är ungefär 1700x1200x700mm, tror det rymmer runt 250l med två badande. En stund innan vi ska bada höjer vi VVtempen till 60grader och sätter VVprio på hög. Strax innan karet är fullt sänker jag VVtempen till 50grader och låg prio. Sedan en snabb dusch innan bad, när det är färdigbadat blir det en snabb dusch till, fast då har tempen hunnit upp till 50grader igen.
Är ju lite omständigt, men vi badar ganska sällan. Först hade jag tankar på en genomströmmningsvärmare, men då får det nog bli kraftigare huvudsäkringar...

Hade det inte varit lättare då att ha en el-vvb efter pumpen?
Då hade du tömt den först när du tappade ditt badkar.

Eller går din fru ner själv och och ändrar parameterar på pumpen när du inte är hemma?
Eller får hon inte bada då?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad ypzilon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter FLVP
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2012, 23:19:18 »
Vi badar så sällan (kanske 4-6ggr/år) att det inte är något som någon av oss stör oss på.
Hur stora förluster har man i en vvb egentligen?
Bygger 2-planshus på 150 kvm + 40 kvm inredd vind (som förråd) och 55 kvm garage. CE50 som uppvärmning.
Förbrukning CE50: 2009: 7844kWh 2010: 6548kWh 2011: 5544kWh.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Erfarenheter FLVP
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2012, 03:20:06 »
Det är individuellt.

För oss 90kr i månaden.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Bastasjö

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter FLVP
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2012, 11:15:50 »
Tack för svaren så långt!

@Tokjan - tack för begreppsdefinition, inser att jag lite slarvigt blandat ihop vvb och vt här.
Att sätta el-vvb i serie och låta FLVP förvärma låter ju som en mkt bra ide.
Följdfrågor till dig;
1) hur stor vvb har du när du räknar på 90 kr merkostnad per månad?
2) mellan tummen och pekfingret; vad kostar extra vvb resp montering av denna i serie med FLVP?
3) ber på svar på 2 ovan (vilket jag tror kommer att vara rätt liten kostnad i förhållande till alla andra kostnader under husbygget...), är det ett stort ingrepp att montera vvb i serie med FLVP i efterhand (eller är det bara dumt att vänta..)?

@Ypsilon - hur fungerar det med golvvärme i båda planen? Kan ni flexibelt sätta på/stänga av olika slingor, eller finns det begränsningar? Någonting man bör tänka på nu när man kan bygga upp allt från början?
Noterade även i din profil att ni har 55 kvm garage - värmer ni även detta med FLVPen? Vi kommer inte ha garage, men väl dubbelcarport + förråd på ca 25 kvm direkt kopplat till huset. Hade ju varit intressant att kunna värma även detta med FLVPen, men hittills har husförsäljaren varit lite negativ till det - rätt eller fel?

Tack på förhand!

Utloggad ypzilon

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter FLVP
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2012, 11:38:27 »
Vi har en fördelare på varje våning. Eftersom värme stiger uppåt och att vi nästan enbart sover på övervåningen så har slingorna där uppe ungefär halva flödet mot undervåningen.
Kan även rekomendera flödesmätare på fördelarna.

Ang. garaget så har vi lagt en golvslinga därute och vi har en ledig plats på bottenvåningens fördelare, men garaget är inte isolerat än och jag är inte säker på om vi ens kommer ansluta golvvärmen därute. Ev. blir det en llvp i garaget.
Bygger 2-planshus på 150 kvm + 40 kvm inredd vind (som förråd) och 55 kvm garage. CE50 som uppvärmning.
Förbrukning CE50: 2009: 7844kWh 2010: 6548kWh 2011: 5544kWh.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter FLVP
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2012, 18:38:18 »
Man måste skilja på flvp med hög effekt de som ger 2 kW. De med hög effekt, CZ och Nibe F750, ger högre cop med låg framledningstemp, dvs med golvvärme. De på 2 kW har fast förångning och de ger ingen högre cop med golvvärme. Vi valde att dimensionera radiatorerna på öv för låg temperatur istf golvvärme. Det var 50 kkr billigare.

Ett riktigt stort badkar klarar ingen vp ensam. En extra VB i serie är att rekommendera i så fall. Vi har ett normalstort badkar och det är aldrig problem med varmvattnet, och vi har inte ens tillskottsvärmen inkopplad.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Erfarenheter FLVP
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2012, 19:03:24 »
90kr är totalkostnad för VV i vår 100l beredare när pumpen står still på sommaren.
Men så är vi bara 2personer så kanske 100l inte räcker om man är fler i hushållet men det räcker gott och väl åt oss.

Bjohan, vår pump har både växelventil och flytande kondensering.
Men så är det en 3kw model som inte tillverkas längre.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter FLVP
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2012, 11:58:09 »
Det verkar som om även Nibe F370 har flytande kondensering.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9680
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter FLVP
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2012, 13:35:14 »
Var sitter växelventilen menar du??

Vad jag vet har F370 precis samma halvfasta kondensering som de tidigare modellerna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Erfarenheter FLVP
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2012, 15:05:36 »
Jag tolkade Nibes beskrivning av F370 att den är optimerad för låg framledning.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9680
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter FLVP
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2012, 16:11:58 »
Optimerad för VB lågtemperatursystem, dvs max 55 grader framledning kallaste dagen även om det går att pressa upp till 65 grader.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!