Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värma 800kvm..  (läst 9995 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nesemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
värma 800kvm..
« skrivet: 06 mars 2007, 21:13:31 »
Hej!

Jag har en bekant som planerar att bygga en industrilokal med måtten 20x40 och drygt 5 meter i takhöjd och byggt i siporex som ska vara till bilmekande.
Vi har pratat om fjärrvärme, men jag skulle tro att det blir dyrt i långa loppet.
Hur mycket effekt skulle ni tro att det behövs om man installerar bergvärme och hur många borrhål som ev behövs.
Vi har även pratat om golvvärme, men det är ju en kostnadsfråga så klart men det funkar ju bra ihop med en vp.
Max temp är väl tänkt att vara 15 grader om man kan ha nattsänkning till 12 grader, annars ska det väl hålla 13 grader.

Är det nån som har erfarenheter av så stora lokaler?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: värma 800kvm..
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2007, 08:07:22 »
Ingen erfarenhet men man kan ju gissa lite.
Du skriver inget om isoleringstjocklek men jag antar ändå att det blir rätt välisolerat?

Jag skulle då gissa att max effektbehov ligger kring 50 w/m2 (med hänsyn taget till takhöjd och innetemp) som blir ca 40 kW i maxeffektbehov. En 30 kW VP och 3x200 meter borrhål borde vara OK i så fall.

Men glöm det där med nattsänkning, bättre att ha konstant temp i lokalen, speciellt med golvvärme. Golvvärme funkar bra om man isolerar under sulan, fördelen är grymt bra COP i ditt fall och värmetrögheten. Framledningstemp kommer antagligen ligga på max 25-30 C då det är som kallast ute.
« Senast ändrad: 07 mars 2007, 08:10:43 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Haas.

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: värma 800kvm..
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2007, 09:31:01 »
Rekommenderar definitivt golvvärme i småhus, men skulle definitivt avråda från golvvärme i en industrilokal. I en industrilokal vill man bulta fast maskiner i golvet, och kommer förmodligen under årens lopp att flytta på maskinerna. Då är det inte roligt att borra i golvvärmerören.
Thermia Duo 8. Drygt 250 m2 uppvärmd yta i  tvÃ¥ plan (souterräng). Klarar dygnsmedeltemperaturen -21 grader utan tillskott med vbfram 35 C tack vare en kilometer golvvärmerör.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: värma 800kvm..
« Svar #3 skrivet: 07 mars 2007, 09:44:05 »
Bil verkstad golv värme helt klart sen kör man den på en grundtemp typ 13 grader resterande värmehöjning tar man i såna lokaler med ventiationen och ridåfläktar vid portar. 30 kw stoppar inte när det är frågan om en sån lokal du måste även räkna med ventilationen där drar det iväg en hel del specielt på en bilverkstad då det inte är möjligt att återvinna värmen från avgasutsug svetsusug osv.
Rekomenderar nibes 1330 som styr in kompressorer eftrer behov och går att docka med flera.
För att svara på dit effektbehov behövs siffror om vilken typ av vent det blir frågan om samt vilka luftmängder.
Sen bör man ju även veta isolering i tak och väggar antal portar osv.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: värma 800kvm..
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2007, 17:56:48 »
Av erfarenhet kan jag säga att golvvärme är utmärkt i lokaler med hög takhöjd. Med radiatorer blir det varmast uppe vid taket och kallare nere vid golvet, men med golvvärme är det precis tvärtom.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: värma 800kvm..
« Svar #5 skrivet: 07 mars 2007, 20:20:04 »
Intressant projekt.

Hur djupt kan man lägga golvvärmerören? Kan man lägga dem så djupt att normala expanderbultar inte når ner? Om någon i framtiden borrar i golvärmen så kan man ju fixa det genom att bila upp och reparera, större katastofer kan ju hända. Konsekvenserna av en läcka är ju inte så jobbiga som i ett bostadshus.
Se till att få bra fall mot golvbrunnarna, tillsammans med golvvärme bör det torka upp smältvatten från snöiga bilar snabbt och bra.
Fundera på frikyla, om man kan kyla verkstaden under värmeböljan går arbetstrivseln och kapaciten upp ganska rejält. Dessutom minskar ju luftfuktigheten genom att vatten kondenseras på kylbatterierna, det ger en bättre miljö.
Detta är fria fantasier från mig som inte kan detta. Rätta mig om jag har fel.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: värma 800kvm..
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2007, 20:42:45 »
Intressant projekt.

Hur djupt kan man lägga golvvärmerören? Kan man lägga dem så djupt att normala expanderbultar inte når ner? Om någon i framtiden borrar i golvärmen så kan man ju fixa det genom att bila upp och reparera, större katastofer kan ju hända. Konsekvenserna av en läcka är ju inte så jobbiga som i ett bostadshus.
Se till att få bra fall mot golvbrunnarna, tillsammans med golvvärme bör det torka upp smältvatten från snöiga bilar snabbt och bra.
Fundera på frikyla, om man kan kyla verkstaden under värmeböljan går arbetstrivseln och kapaciten upp ganska rejält. Dessutom minskar ju luftfuktigheten genom att vatten kondenseras på kylbatterierna, det ger en bättre miljö.
Detta är fria fantasier från mig som inte kan detta. Rätta mig om jag har fel.
Håller med om frikylan, om det finns intresse av luftkonditionering på sommaren så är ju den svinbillig om man råkar ha bergvärme! Endast el för att driva en cirkulationspump behövs. Man kör brinevätskan genom en eller flera fläktkonvektorer.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad nesemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: värma 800kvm..
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2007, 21:43:07 »
PÃ¥ tal om isolering sÃ¥ blir det en tjocklek pÃ¥ 25cm siporex väggar och tak +15cm isolering pÃ¥  taket, och 2-3 portar om 3x3 och ett par dörrar och fönster.
Hur bra isolator är egentligen siporex, jag har ingen koll iaf..
Golvvärme verkar ju iaf som välinstallerade pengar, men hur stor besparing blir det med bergvärme kontra fjärrvärme om fjärrvärmen kostar 60öre kw/h?
Vad skulle bergvärmen kosta i installation om man nu skulle utgå från 30kw och 3x200meter borrhål?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: värma 800kvm..
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2007, 22:12:49 »
Borrhål brukar kosta ca 250 kr/m + lite extra för foderrör mm så räkna med ca 200 kkr för detta. En 1330-30 kostar ca 100 kkr, lägg sen till golvvärme och installation så blir slutsumman kanske kring 350-400 kkr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: värma 800kvm..
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2007, 22:41:00 »
Siporexvägg har ett K-värde runt 0,6-0,8
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: värma 800kvm..
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2007, 22:46:49 »
Siporexvägg har ett K-värde runt 0,6-0,8


Hmmm.... dÃ¥ räcker troligen inte en 30 kW VP och 3x200 meter borra.   :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: värma 800kvm..
« Svar #11 skrivet: 09 mars 2007, 08:37:07 »
Värdet gäller murade block, använder man färdiga "väggsektioner" brukar dom ha ett betydligt bättre K-värde runt 0,25-0,35 så det är väl som vanligt, man måste veta mera för att kunna ge ett vettigt råd.
Murar man brukar man väl även regla och isolera.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad nesemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: värma 800kvm..
« Svar #12 skrivet: 09 mars 2007, 11:12:35 »
Hur räknar man med K-värde?  Sc:,h

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: värma 800kvm..
« Svar #13 skrivet: 10 mars 2007, 13:25:43 »
K-värde= värmegenomgångstalet (väggens värmemotstånd).
Om k-värdet är 1,0 släpper väggen igenom 1 watt värme/m2 och 1 grads temperaturskillnad.
Tex. -20 ute och +20 inne k-värdet 1,0 med formeln W=k*m2*grader (C temperaturskillnad) blir svaret att det "läcker" 40 watt per m2 och på en timme blir det 40 watttimmar
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: värma 800kvm..
« Svar #14 skrivet: 10 mars 2007, 16:42:29 »
Rekommenderar definitivt golvvärme i småhus, men skulle definitivt avråda från golvvärme i en industrilokal. I en industrilokal vill man bulta fast maskiner i golvet, och kommer förmodligen under årens lopp att flytta på maskinerna. Då är det inte roligt att borra i golvvärmerören.


 Det finns värmekameror som hittar slingorna i golvet
 Jag har bara GODA erfarenheter av golvvärme
 i garagen & industrilokaler
 Golven torkar fort om man tex kör in en blöt bil
 Har en bekant som har ett garage pÃ¥ 10 x 10 meter 4m i tak höjd
 och tvÃ¥ portar stora 4 x 3,5 m
 det värms med en elpatron pÃ¥ 4 KW till golv värmen
 Enda problemet är när det har varit kallt ute länge
 och sen blir milt sÃ¥ blir det för varmt inne
 mycket lagrad energi i betongen
 mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!