Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Qvantum Q25LB3  (läst 1050 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kevster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Qvantum Q25LB3
« skrivet: 16 december 2022, 17:02:57 »
Hej! Har flyttat in i ett stort, gammalt och ganska dåligt isolerat hus i Skåne. Det blev lite kallt i huset nu när kylan kröp på. Har en stor LVVP 20+kw med två liggande fläktar i utedelen från Qvantum. Senaste dagarna har två st 6kw elpatroner kört i princip non-stop (för det mesta bara en av dom) och VPn spottar ut ca. 50C vatten till radiatorerna. Behöver nog egentligen mer än så p.g.a underdimensionerade radiatorer. Har försökt att öka kurvan från styrenheten men framled tempen kommer aldrig upp dit tyvärr.

Kan jag förvänta mig mer från min VP, eller är detta i linje med vad som väntas? Vi har ställt ner radiatorerna på överplan till snöflingan då vi inte nyttjar det planet. Trots det har vi bara 17 grader i vardagsrummet på nederplan. (Sakta stigande). Skulle säga att systemet kör för fullt nu. Förstår inte riktigt hur tidigare ägare fick det att hålla varmt när de dessutom hyrde ut övre plan..

Fick ett högt hetgas larm igår natt och pumpen stannade tills jag märkte det på morgonen och klickade bort larmet. Har kört bra idag utan larm.

Tog en bild på lite siffror om det säger något:

Utloggad kevster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qvantum Q25LB3
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2023, 08:41:50 »
Har klurat lite mer i frågan. Hade ett proffs på plats som kikade på pumpen och allt verkar friskt. Det verkar helt enkelt som att systemet är lite väl underdimensionerat och har förlitat sig på elpatronerna en hel del under +5C (kanske t.o.m högre än så om alla radiatorer är igång). Tyvärr är det ett gammalt styrsystem på värmen så jag kan inte avläsa den exakta körtiden på tillsatsen men jag kan se live-elförbrukning för huset och därav avläsa när tillsats kör. I normala fall står VPn och tuggar på ~5-6kw (hela huset drar 6-7kw då) och det märks rätt tydligt i grafen när 6 eller 6+6kw elpatron drar igång. Ca 20 start/stopp per dag nu vid lite plusgrader.

I dessa milda temperaturer har vi behagliga temperaturer på nederplan, 19-21c beroende på rum. Detta med minimal tillsats, om än ingen alls då jag har sänkt temperaturen då tillsatsen ska starta. Toppen, ser ut att bli rätt låg förbrukning denna januari jämfört med tidigare (har bara bott här i 2 månader, men begärde ut förbrukningshistoriken av nätägaren, se bifogad fil. obs. från nov22 får man räkna bort 500kwh per månad som är elbilsförbrukning). Däremot har vi fortfarande inga radiatorer igång på överplan eller i källaren.

Har experimentat lite med att i princip stänga av elpatronerna en längre tid (VPn pÃ¥ egen hand verkar klara av att värma nederplan vid enstaka plusgrader) och sedan starta upp nÃ¥gra radiatorer i källaren och väntat 24h. Ja, dÃ¥ blev det inga fler start/stopp. ReturVP nÃ¥dde aldrig upp till stopp temp pÃ¥ fasta kondenseringen. Enligt grafen sÃ¥ jobbade sig retur/ut temperaturen väldigt sakta uppÃ¥t, typ 1 grad per dygn. Ser tufft ut utan tillsats. Ytterligare problem är att vi har ingen separat VVB, vi kör en 30m slinga genom acktanken vilket pÃ¥verkar VP temperaturerna och försvÃ¥rar mina "vetenskapliga" tester  ::)

Kikar man lite på historisk elförbrukning så kan man nog också ana att elpatronerna har gått glödheta tidigare vintrar.

Long story short: Min slutsats är att det är underdimensionerat och vi behöver komplettera systemet.

Min tanke (egentligen värmefirmans tanke) är en till LVVP som kopplas till samma acktank. Denna skulle då kanske vara i samma storlek som nuvarande elpatroner för att täcka upp, samt att vi vet att huset har klarat sig på den energin tidigare. Någon som har erfarenheter av detta?

Vi har ocksÃ¥ en kamin pÃ¥ beställning som vi tänkte myselda i men som ocksÃ¥ kommer att addera värme till det största rummet. Utöver det är en LLVP en tanke ocksÃ¥ för att fÃ¥ lite bättre spridning pÃ¥ luften dÃ¥ vi har lite dÃ¥ligt placerade radiatorer pÃ¥ nederplan, samt kyla pÃ¥ sommar. Och tilläggsisolera vinden sÃ¥klart  :)

Utloggad kevster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qvantum Q25LB3
« Svar #2 skrivet: 05 mars 2024, 12:44:04 »
Liten update:

Det slutate med att vi städade upp i pannrummet, kastade ut oljepannan och satte dit en ny tank för VV växling och satte pumpen på flytande kondensering, samt flyttade utedelen 20m från huset (köldbärare till utedelen). Vi satte in en luft-luft i stora salen och installerade en kamin. Fint, systemet kör nu lägre framledningstemperaturer och vi har alltid massor med varmvatten.

Tyvärr så funkar avfrostningen dåligt då den sker med hjälp av spillvärme från körningen som samlas i en tank och skickas ut till luftbatteriet ("förlustfri avfrostning"). Problemet är att tanken bara är 70 liter (sitter inne i pumpchassit) och nu med 20m rör till utedelen så räcker inte den mängden värme till riktigt för att avfrosta. Det går väl att lösa, men det riktiga problemet är att pumpen är helt enkelt inte rätt dimensionerad för vårt hus. Den må heta Q25, men detta är siffrorna i manualen: 65/-5=16.7kw, 45/+2=17.5kw, 45/+7=19.9kw. Det är beräknat att huset behöver närmare 30kw vid -13c DVUT.

Ja det var ju synd, förutom att den är underdimensionerad för huset så gillar jag pumpen och den är bara 5 år gammal. (Nån som vill köpa den för en symbolisk summa?)

Hur som helst, nu blir det att byta ut den mot nÃ¥got nytt. Det blir 2x Nibe F2120-20 + SMO S40, kopplat pÃ¥ tankarna vi har. Detta ska ge typ 26kw vid DVUT, sÃ¥ det kommer vi lÃ¥ngt pÃ¥. 20meter isolerad kulvert mellan inne och ute. Vi har inte tomt nog för jordvärme och det är 70 meter ner till ett poröst kalkberg, sÃ¥ bergvärme var ingen höjdare. Luft-vatten i södra SkÃ¥ne funkar fint. 

Det var allt!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Qvantum Q25LB3
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2024, 15:44:13 »
Hej

Tidigare hyresgäster kanske har fått köra elradiatorer också när det varit riktigt kallt?
Det där stoppet du fick tidigare på hög hetgas kan mycket väl ha varit för att det gick 12 kW tillskott och att framledningstempen helt enkelt blev för hög för värmepumpen och den löste på hög hetgas.

Två Nibe borde klara det där skapligt, gissar att du även har tillskott på dem?
Några 30 kW ger de ju långt ifrån vid -13 grader.
När jag kikar på graferna i produktbladet så verkar den ligga runt 13 kW vid -13 grader så den kalkylen verkar stämma.

Frågan är om värmeystemet är tillräckligt dimensionerat, de nya värmepumparna verkar ska klara 63-64 grader framledningstemp vid DUT, har du radiatorer som räcker till för det?
Annars kan det nog bli kallt ändå om det blir riktigt kallt ute.

Med tanke på att du investerar så rejält kanske det skulle vara ide att komplettera med några extra radiatorer också, speciellt på luft/vattenvärmepumpar är det illa för COP om värmepumpen måste arbeta med ritktigt hög framledningstemp stora delar av året.

Du gjorde ett bra val som byggde om till flytande kondensering och separat tank för tappvarmvatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kevster

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Qvantum Q25LB3
« Svar #4 skrivet: 07 mars 2024, 20:51:08 »
Ja jag misstänker att det varit en elradiator pÃ¥ plats, det finns en yta upp för trappan som i princip inte har nÃ¥gon värmetillförsel alls. Annars verkar radiatorerna väl tilltagna och vi borde klara oss pÃ¥ 55-60 grader när det är som kallast ute. Har planer pÃ¥ att sätta dit en radiator samt byta ut nÃ¥n enstaka anna radiator och lägga golvvärme i entrén och badrum när det är dags för dom projekten. Har dessutom takbyte pÃ¥ listan till nästa Ã¥r och dÃ¥ ska vi även tilläggsisolera. Blir nog bra, men det vet jag inte förrän nästa vinter  tOOmten

Har 6+6kw tillsats. En av dom kommer nog att räcka de enstaka dagar det faktisk är kallt på riktigt här i Skåne, har luft-luften och kaminen också. Efter tilläggsisoleringen så kanske det inte behövs nån mer tillsats, vem vet.

Och den höga hetgasen tror jag kom frÃ¥n att luftbatteriet isade igen. Det blir en ond cirkel med en pump som använder spillvärme för att avfrosta, för om det isar igen sÃ¥ producerar den mindre spillvärme och dÃ¥ tar det längre tid till nästa avfrostning osv. Samtidigt som köldbäraren kunde kanske varit -22 dÃ¥ det inte flödar nÃ¥n luft genom det vid igenfrostning, lÃ¥nga körtider och stigande hetgas när den inte orkar ikapp börvärdet.   

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!