Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Önskar förklaring, hur tänka för att minska spetsvärme med elpatron (CTC i255)  (läst 3512 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Lustigt eller olustigt nog ser det precis likadant ut hos mig. Såg detta bara ett par timmar innan du postade ditt inlägg. Min värmekabel verkar alltså inte heller fungera. Däremot har värmepumpen fungerat under tiden, och med lägre temperatur har den inte spetsat med el.

Fick du ordning på värmekabeln? Min satt i fel port på utedelen. Tror du kan funktionstesta den via innerdelen

Nu är det -10 igen och snustorrt på plattan vid utedelen

God jul! tOOmten

Utloggad randig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fick du ordning på värmekabeln? Min satt i fel port på utedelen. Tror du kan funktionstesta den via innerdelen

Nu är det -10 igen och snustorrt på plattan vid utedelen

God jul! tOOmten

Ledsen för sent svar, jag missade helt att svara på detta, för mycket pepparkakor i fokus.

Den som installerade min panna kontrollerade när jag inte var hemma. Han sa att det varit glappkontakt och att det bör fungera nu. Därefter har det inte varit tillräckligt kallt för att blir problem, så jag känner viss tvekan inför att problemet verkligen är löst, men kanske var det precis som för dig att den var felkopplad.

När du säger "fel port", vad menar du då? Den beskrivning som står i manualen är ganska sparsam, jag ser bara "Värmekabeln ansluts i el-lådan på värmepumpen (ska utföras av behörig elektriker och enligt gällande bestämmelser.)"

Tack för svaret och tips om att funktionstesta, har inte gjort men ska se om jag kan göra detta.

God fortsättning! (om än nÃ¥got sent  tOOmten)

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ledsen för sent svar, jag missade helt att svara på detta, för mycket pepparkakor i fokus.

Den som installerade min panna kontrollerade när jag inte var hemma. Han sa att det varit glappkontakt och att det bör fungera nu. Därefter har det inte varit tillräckligt kallt för att blir problem, så jag känner viss tvekan inför att problemet verkligen är löst, men kanske var det precis som för dig att den var felkopplad.

När du säger "fel port", vad menar du då? Den beskrivning som står i manualen är ganska sparsam, jag ser bara "Värmekabeln ansluts i el-lådan på värmepumpen (ska utföras av behörig elektriker och enligt gällande bestämmelser.)"

Tack för svaret och tips om att funktionstesta, har inte gjort men ska se om jag kan göra detta.

God fortsättning! (om än nÃ¥got sent  tOOmten)

Matningen ska in på högra skruven på plinten som heter out2 om jag förstod elektrikern rätt.Men lättast är att gå in på menyn i innerdelen och leta efter funktionstest och sen värmekabel. Sen kan du gå ut o känna på kabeln om den blir varm.

PS kommer stå startfördröjning eller nått liknande men det försvinner sen

Utloggad randig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Matningen ska in på högra skruven på plinten som heter out2 om jag förstod elektrikern rätt.Men lättast är att gå in på menyn i innerdelen och leta efter funktionstest och sen värmekabel. Sen kan du gå ut o känna på kabeln om den blir varm.

PS kommer stå startfördröjning eller nått liknande men det försvinner sen

Tack för tips. Jag tror inte värmekabeln är åtkomlig, den går i att plaströr. Ska se om jag kan låna en värmekamera och mäta.

Utloggad skanke1

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har samma problem med att avloppet fryser igen (EcoAir 614M) när det är längre perioder med riktigt kallt väder.
Det känns som värmekabeln inte mäktar med när det är riktigt kallt. Dessutom är värmen bara aktiv 5 eller 10min efter avfrostning (om jag minns rätt), så har det börjat frysa igen i rören så hjälper inte värmekabeln så mycket utan då fryser avloppet igen helt.

Det man får vara vaksam på är ifall kondenstråget fryser igen, vilket det gjorde hos mig för något år sedan när det var en längre period med -15 till -20 då var tråget helt fullt med is som började trycka på förångarpaketet.

Utloggad EonsBästaKund

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Märkligt, det har inte skett här efter att värmekabeln kopplades rätt. Den har ju inbyggd trågvärmare och värmekabeln är 5 meter lång. Här går den till dagvattnet där jag pillade ner den till hyfsat frostfritt djup iaf.

Utloggad randig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har samma problem med att avloppet fryser igen (EcoAir 614M) när det är längre perioder med riktigt kallt väder.
Det känns som värmekabeln inte mäktar med när det är riktigt kallt. Dessutom är värmen bara aktiv 5 eller 10min efter avfrostning (om jag minns rätt), så har det börjat frysa igen i rören så hjälper inte värmekabeln så mycket utan då fryser avloppet igen helt.

Det man får vara vaksam på är ifall kondenstråget fryser igen, vilket det gjorde hos mig för något år sedan när det var en längre period med -15 till -20 då var tråget helt fullt med is som började trycka på förångarpaketet.



Märkligt, det har inte skett här efter att värmekabeln kopplades rätt. Den har ju inbyggd trågvärmare och värmekabeln är 5 meter lång. Här går den till dagvattnet där jag pillade ner den till hyfsat frostfritt djup iaf.

Glömde svara med resultatet, men jag konstaterade med testfunktionen att min värmekabel fungerar (mätte strömförbrukning och kontrollerade med värmekamera).

En annan värmetekniker kommenterade att jag har ett vattenlås (på insidan av huset) och att det eventuellt skulle kunna bidra till frysning. Utan vattenlås menade han att det kan stiga ut varmluft genom röret och temperera det något och då minska risk för frysning. Dock är jag tveksam till att detta kan vara en orsak (vi har dessutom pax-fläktar som nog gör att det skulle sugas in kall luft snarare än sippra ut varm luft). Han rekommenderade att jag skulle isolera plaströret och överväga att testa utan vattenlås. På insidan går kondensvattenröret ner i ett "grovhandfat", dvs inte direkt till avlopp, så jag kan inte se att vattenlåset är helt nödvändigt, men vet inte heller om det skulle förbättra något att ta bort det.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Att isolera röret är ju en enkel åtgärd om du konstaterat att kabeln fungerar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad randig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att isolera röret är ju en enkel åtgärd om du konstaterat att kabeln fungerar.

Japp, kommer göra det under sommaren. Frågan är om jag även ska ta bort vattenlåset, men jag tror jag låter det vara.
Om inte isolering löser problemet får jag väl se mig om efter en annan värmekabel med egen termostat.

Utloggad randig

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att isolera röret är ju en enkel åtgärd om du konstaterat att kabeln fungerar.

Efter de kalla dagarna i vinter med -18 grader ett par dagar, kan jag konstatera att isolering av röret löste problemet. Jag har inte haft problem med isbildning alls den här vintern.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!