Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Eco El + Nibe F2120 problem:(  (läst 669 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders2020

  • Gäst
Anders2020
CTC Eco El + Nibe F2120 problem:(
« skrivet: 01 maj 2020, 08:09:11 »
Hej, vi har nyligen köpt ett hus med en CTC Eco El från 2003 samt en utomhusdel Nibe F2120 men problemet är att total elförbrukning ligger på runt 80 Kw per dygn.

När jag kollar pannan och dess inställningar så står den på "Eco El" och efter en massa letande så inser jag att den borde stå på Eco Air alt Eco KM, men när jag testar dessa alternativ så blinkar röd lampa med något larm.

Så till en början, någon som har koll på om den ska stå på Eco Eir alt Eco KM när man har en Nibe F2120 kopplad? Hur får man bort/återställer larmen? Stå RESET PRESS H/L men det funkar inte:(

Tack på förhand


Ps. Bor i Södra Skåne, om någon bor i närheten eller vet någon duktig som jobbar med detta, så får ni gärna hojta till. Ds

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: CTC Eco El + Nibe F2120 problem:(
« Svar #1 skrivet: 01 maj 2020, 09:05:46 »
En stilla fråga först ifall EcoEl och F2120 verkligen är kopplade ihop styrmässigt?

Det har jag aldrig hört om tidigare och trodde ärligt sagt inte heller det var möjligt. F2120 fungerar ju inte son standalone utan styre som dom äldre 20XX maskinerna ännu delvis gjorde. Dom kunde man ju styra med en enkel termostat eller annan slutande krets.

F2120 ska dock ha separat styre, ifall pumpen kör vattnet till EcoEl så skulle jag gissa att det nånstans finns en SMO40 display/styre, om det är en äldre installation eventuellt en SMO20. Och att Niben då kör en egen kurva som borde vara lagd så att pumpen drar största lasset och elpannan stöder i slutändan.

Men har som sagt svårt att tro att en EcoEl från dryga 15 år tillbaka skulle vara kompatibel som styrdel för Niben. Ifall det verkligen är så så är det väldigt intressant. SMO och F2120 kommunicerar ju via ModBus mellan enheterna och möjligt att EcoEl också gör det, det vet jag ärligt sagt inte. Men att dom skulle fungera ihop som ett komplett styre är ändå svårt att tro.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Anders2020

  • Gäst
Anders2020
SV: CTC Eco El + Nibe F2025 problem:( ÄNDRAD
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2020, 09:26:01 »
Hej igen.

Jag läste fel, utedelen heter F2025....

Förstår inte om den ska stå på Eco Air, Eco KM eller Eco Heat....

När jag slår till och från strömbrytaren där ute, så hör jag ett klickande ljud, så det är väl något relä att den får ström, men
annars så har jag ingen som helst aning om vad det kan vara:(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 728
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!