Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 70 grader i övre pannan  (läst 1396 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Varmswede

  • Gäst
Varmswede
70 grader i övre pannan
« skrivet: 21 oktober 2019, 00:15:21 »
Vi har en Eco El 1550 och som många andra så har vi dåligt med varmvatten.
Hade en Rörmockare här och tittade på inställningarna och han sa att vi skulle prova och höja den övre pannan till 70 grader och på så sätt ska vattnet räcka längre.
Vad tycker ni andra om det förslaget?

Värt att nämna att vi gjorde som han sa och i går kväll fanns det inget varmvatten nästan alls. Jag ringde honom och han tror att den eventuellt blivit överhettad, han bad oss prova att noll ställa den igen, då vart vattnet varmt igen.
Ska vi ändra tillbaks till 55 igen och istället försöka ändra dom andra inställningarna eller tror ni hans teori fungerar?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: 70 grader i övre pannan
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2019, 10:37:05 »
Vår står på 48 och det räcker, men då har jag å andra sidan höjt start/stopp-differensen från 5 till 7 grader så vi får normalt samma börvärde i både övre och nedre tanken.

Hur många är ni? Har du installerat snålspolande munstycken i duschen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Maha56

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 70 grader i övre pannan
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2019, 14:27:17 »
Jag har precis bytt ut min ctc.. men jag hade 56gr i toppen och hade gjort precis som lunk.. nämligen höjt diffen för pumpen i nedre panndelen.
vi hade inga problem med värmen även om vi duschade flera efter varandra... däremot så gillade den inte om vi duschade i flera badrum samtidigt= för högt flöde
Vvm310+f2120-16

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: 70 grader i övre pannan
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2019, 14:43:58 »
Blir en del tillsatsel då fundera på en vvb i serie
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Varmswede

  • Gäst
Varmswede
SV: 70 grader i övre pannan
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2019, 21:42:44 »
Vår står på 48 och det räcker, men då har jag å andra sidan höjt start/stopp-differensen från 5 till 7 grader så vi får normalt samma börvärde i både övre och nedre tanken.

Hur många är ni? Har du installerat snålspolande munstycken i duschen.
Vi är 5 st, nej vi har inga snålspolande munstycken.
Vilken inställning ska jag ändra för att göra vad ni har gjort? Dvs höjt start/stopp-differensen från 5 till 7 grader
Vore snällt om du även kunde förklara vad det det betyder.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: 70 grader i övre pannan
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2019, 10:15:33 »
Det är den tempskillnad som sysmet jobbar med mellan start och stopp på VPn. Skillnaden mellan framledningens börvärde och nedre tankens börvärde.
Jag tror det förklaras i översta låsta tråden, den som erp skrivit.
Läs den.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: 70 grader i övre pannan
« Svar #6 skrivet: 23 oktober 2019, 13:28:30 »
Om ni förbrukar mycket vv så är det nog bättre att satsa på en elberedare i serie efter Ctc enheten i stället för att köra väldigt hög temp i övre pannan för att få ok med vv med den lösningan kan man låta kompressorn värma övre delen av pannan i stället för elpatron och ändå få bra med vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!