Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hög returtemperatur bestÃ¥ende larm?  (läst 7066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Hög returtemperatur bestående larm?
« skrivet: 12 augusti 2009, 00:57:16 »
Hejsan!
Vår Nibe Fighter 2020-8 är dockad till en 750l acktank (en 750l till kopplas in vid vedeldning). Värmepumpen styrs med en potentialfri termostat med givaren mitt i tanken. Problemet är att om vi ställer termostaten det minsta över 45 grader får vi larm "hög returtemperatur" som dessutom blir bestående, så strömmen måste brytas för att den överhuvudtaget ska gå igen. Detta är en aning irriterande då värmepumpen ska klara att leverera upp till 58 grader på framledningen ner till -7 ute, men som det är nu slår termostaten ifrån när det är runt 45-50 i toppen. Slingan i tanken klarar inte av att ta upp tillräckligt mycket värme vid dusch etc om det är under 50-55 grader i tanken, eftersom den är anpassad för vedeldning. Dessutom behöver vi riktigt kalla vinterdagar (under -5 - -10° ute) uppåt 55-60 grader ut på radiatorerna för att hålla värmen, vilket har lett till en hel del eldande, inte för att inte värmepumpen orkar med, utan för att den helt enkelt vägrar leverera värmen.
Hur ska man lösa detta? Sänker vi farten på pumpen får vi utlöst högtryckspressostat istället, så det är inte mycket bättre... Samma reaktion borde ju fås om man stryper flödet...

Kan det vara ett problem med lågt tryck i systemet? Värmepumpen är specad för 0,5-2,5 och vanligtvis ligger trycket på just 0,5. Vid eldning stiger det till ca 1,0, och skulle det ligga på 1,0 vid värmepumpsdrift skulle det gå över 1,5 vid eldning och säkerhetsventilen skulle öppna.

Jag tycker till att börja med inte att larmet borde vara bestående. Vad jag har sett i vissa av dockningalternativen används tillochmed returtempen som styrning för värmepumpen. Fast det kanske är nån slags nödgräns, över det här värdet är det inte alls bra *stänger av och larmar*.

Ja nej, nu ska jag sluta svamla, hoppas nån förstod problematiken trots den sena timmen. :D Hare fint.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög returtemperatur bestående larm?
« Svar #1 skrivet: 12 augusti 2009, 08:13:29 »
Kan det vara problem med skiktningen i tanken, att tankinnehållet rörs om för mycket? Vad är det för dimensioner på tanken och hur ser inloppe ut? När man eldar med ved är det inte så noga med temperaturfördelningen i höjdled.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hög returtemperatur bestående larm?
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2009, 08:13:51 »
varför används en extern termostat ??
borde gått minst lika bra med den interna styrningen/givaren....eller ?
vid returtemp 45 ºC bör framledningen vara Ã¥tm 6-8K högre...dvs 51-53 ºC...vilket borde vara tempen i tank-toppen  Sc:,h
I kanal A2 ställer du larmgränsen för hög returtemp.
står kanal A7 under -7 ºC begränsas framledningen linjärt.
Jag hade provat att bygla ingången för extern styrning (där du har tanktermostaten) och kört med den interna regleringen.

Det som fÃ¥r mig att fundera pÃ¥ en annan sak är att du fÃ¥r bryta spänningen för at fÃ¥ igÃ¥ng den igen ....det är inte sÃ¥ att du har en SMO10 eller liknande du läser larmkoder i  Sc:,h
NIBE brukar ge hög returtemplarm via kommunikation om det är ett larm den inte kan överföra i klar-text.....och enda sättet att kvittera det externt är via spänningsbortfall.
man fÃ¥r i dessa fall gÃ¥ ut till displayen i själva utedelen och läsa det korrekta larmet där  ;)

ACE
 
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög returtemperatur bestående larm?
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2009, 09:11:42 »
Jag skulle kolla deltaT över VP:n när den går. Det finns diagram i manualen för hur stor tempdiff
VP:n ska ha vid olika utetemp. Jag misstänker att cirkpumpen till VP:n ger för högt flöde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Hög returtemperatur bestående larm?
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2009, 10:13:47 »
Gött med svar från folk som kan! :)
Problemet med att köra den interna styrningen är ju att cirkulationspumpen (så länge det är varmt ute iaf) bara går när värmepumpen går, så den får ju aldrig reda på när det blir kallt i tanken igen. Det funkar nog bara med flytande kondensering (eller?)
Sänker jag farten på pumpen (står nu i läge 2 av 3) löser högtryckspressostaten, iaf när det är varmt ute (väl? det var det ena eller det andra iaf, när det är varmt ELLER kallt ute, minns inte hur det funkar)
Det är på displayen i pumpen jag har läst.
Larmet för hög returtemperatur är uppställt till 50, från tidigare 48, ingen skillnad har kunnat noteras. Tycker dock att det är märkligt att det blir bestående, med tanke på att pumpen faktiskt ska kunna styras internt med hjälp av den givaren.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Hög returtemperatur bestående larm?
« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2009, 10:16:30 »
Tanken är en ganska låg 750l tank med enbart en vv-slinga i, vilket funkar ypperligt för 90° varmt eldningsvatten, men blir inte riktigt lika bra för värmepumpsdrift.
Vi har 1,85-1,90 i takhöd i källaren, och det är iaf 5-10 cm kvar ovanför luftaren, plus att det är 70mm isolering på den (tror jag) så tanken i sig är nog inte högre än 1,65-1,75 eller nåt sånt. Rund då, förstås.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hög returtemperatur bestående larm?
« Svar #6 skrivet: 12 augusti 2009, 11:10:24 »
Jag skulle kolla deltaT över VP:n när den går. Det finns diagram i manualen för hur stor tempdiff
VP:n ska ha vid olika utetemp. Jag misstänker att cirkpumpen till VP:n ger för högt flöde.

Håller med om det. Är tanken så hög som 1,7 meter kan det gärna inte vara problem med dålig skiktning.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Hög returtemperatur bestående larm?
« Svar #7 skrivet: 12 augusti 2009, 12:46:30 »
På sidan 12 i följande: http://www.nibeonline.com/pdf/031043-4.pdf finns ett schema som stämmer överens med hur vi har det kopplat.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög returtemperatur bestående larm?
« Svar #8 skrivet: 12 augusti 2009, 12:47:45 »

Sänker jag farten på pumpen (står nu i läge 2 av 3) löser högtryckspressostaten, iaf när det är varmt ute


Kolla vad du har för delta över VP:n då den går?

Verkar tempgivarna stämma eller får du nått knasigt värde någonstans?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad emwgrni

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 278
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Atlas1302ELC
SV: Hög returtemperatur bestående larm?
« Svar #9 skrivet: 12 augusti 2009, 13:10:55 »
Hej,

Har själv samma problem...
Kör min tank mellan 40-49grader på VT termostaten. Ökar jag Termostaten till 52 grader så får jag också larm.
Har justerat in deltat enligt anvisningar i manualen.

Det verkar som Framldningstemperaturen från VP blir för hög--> vid för hög inställd temp på VT-10 Termostaten( Sitter monterad mitt i tanken)

mvh emwgrni
Värmer 190m2 golvyta 1 1/2planshus, i Halland.
Baxi Solo Innova 50kW mot 5,2m3 tank(ar) i uthus
Hembyggd kulvert till boningshus.
Kulvert till Verkstad/Frd, ca 90m2 som värms till 12Grader
Lesol 22,5m2 solfångare.
Sunlogger 2020
Hemsida till loggern http://www.e-logger.se/pub?W99BBR73&p=1
Solceller 51st 250W Monokristalina från Renesola, omriktare KostalPiko12

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög returtemperatur bestående larm?
« Svar #10 skrivet: 12 augusti 2009, 14:09:59 »
Ökar jag Termostaten till 52 grader så får jag också larm.

Det kan jag förstå, om max retur är 48 ºC så lär den larma om mitten av tanken når 52 ºC.

Däremot borde man kunna köra över 45 ºC på tanken om inte nån av tempgivarna felar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hög returtemperatur bestående larm?
« Svar #11 skrivet: 12 augusti 2009, 17:06:29 »
Gött med svar från folk som kan! :)
Problemet med att köra den interna styrningen är ju att cirkulationspumpen (så länge det är varmt ute iaf) bara går när värmepumpen går, så den får ju aldrig reda på när det blir kallt i tanken igen. Det funkar nog bara med flytande kondensering (eller?)
Sänker jag farten på pumpen (står nu i läge 2 av 3) löser högtryckspressostaten, iaf när det är varmt ute (väl? det var det ena eller det andra iaf, när det är varmt ELLER kallt ute, minns inte hur det funkar)
Det är på displayen i pumpen jag har läst.
Larmet för hög returtemperatur är uppställt till 50, från tidigare 48, ingen skillnad har kunnat noteras. Tycker dock att det är märkligt att det blir bestående, med tanke på att pumpen faktiskt ska kunna styras internt med hjälp av den givaren.

HÃ¥ller med  ;)
Kolla vad returgivaren visar i displayen vid larm !
misstänker givarfel.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Hög returtemperatur bestående larm?
« Svar #12 skrivet: 18 augusti 2009, 21:28:56 »
Okej, idag har jag gjort följande:

Ställde ner cirkpumpen till lägsta läget.
Ökade termostaten till 51 grader istället för 47 eller nåt däråt som den stod på innan.
Läste av delta-T.

Ca 19-20 grader varmt ute, enligt tabellen ska den då ge typ 12-13° Delta-T. Jag läser ut rätt precis 10 grader. När den stoppar ger den 53,1 på framledningen och 43,0 på returen.
Testade att strypa lite med ena kulventilen men jag ströp visst för mycket, för när jag kom ut och tittade steg framledningen till 58 grader på några sekunder så att pumpen stannade. En strypning med finjustering kanske skulle kunna vara en bra idé? Skulle vilja kunna ställa upp termostaten till typ 53-54 kanske, och hoppas då få 56-57 grader som mest på framledningen, men risken är väl att den då stannar istället. Iofs startar den igen efter 20 minuter, men ändå.

Hjälp?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög returtemperatur bestående larm?
« Svar #13 skrivet: 18 augusti 2009, 22:04:04 »
Låter som du är på rätt spår, 10 ºC deltaT är väl ingen katastrof. Prova att öka termostaten lite till, som du funderar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Hög returtemperatur bestående larm?
« Svar #14 skrivet: 23 augusti 2009, 19:19:35 »
Ökade termostaten till 52-53 grader, tog en promenad, och när jag kom tillbaka hade pumpen stannat. I toppen var det 54 grader. Börjar likna nåt. Skulle fortfarande vilja ha upp delta-T lite till, var får man tag på en justerbar strypning?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög returtemperatur bestående larm?
« Svar #15 skrivet: 23 augusti 2009, 19:34:10 »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!