Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC Ecoheat 875? FrÃ¥gor  (läst 33128 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
CTC Ecoheat 875? Frågor
« skrivet: 04 januari 2012, 11:19:13 »
Hej!

Jag är ny här på forumet, men har tittar runt mycket senaste dagarna och inte hittat det jag sökte.

Från att ha bott i lägenhet med gratis värme och varmvatten så flyttade vi till ett hus för precis en vecka sedan.
Vi hyr bara huset.
Huset är ett gammal hus på 130-140kvm, 3 glasfönster, tillägsisolerat, vattenburen värme med nya radiatorer. El-Golvvärme i båda badrummen och en öppen spis med insattskamin (utan vatten) att elda i.

Tittar man på elmätare på stolpen och räknar lite så går det åt ca 127 kWh om dagen, det blir drygt 4000kWh i månaden. Om det fortsätter att ligga runt 0°C hela vinter. Blir ju mera el om det blir massa minusgrader..

Vi har inte mÃ¥nga lampor som lyser, och dessa lyser endast pÃ¥ kvällarna. Tv:n används kanske 2 timmar om dagen, diskmaskin körs 1 gÃ¥ng om dagen, tvättmaskin körs kanske varannan dag.  Alla vitvaror sÃ¥ som spis,kyl&frys, diskmaskin,ugn,micro,tvättmaskin är hyfsat nya med bra energi klass.

Vi har ca 19-20grader inne.

Är detta normalt eller vart tar strömmen vägen?

Observera att jag är helt ny på bergvärme/jordvärme. (Vet inte ens vilket av alternativen det är)
Jag vet däremot att när han installerade värmesystemet för några år sen så hade en en extra eldriven varmvattenberedare för att inte varmvattnet skulle ta slut. (Finns bubbelbad och 4 dushar i huset och han tycker om varmvatten och kan dusha 2 timmar om det är så)
Dock så hade rörisen kopplat nå rör fel så han har värmt hela huset och allt varmvatten med endast den fristående varmvattens beredaren..
Nu är den bortkopplat helt så det står bara där och tar plats.
Han säger att vi klarar oss utan den. Gör vi det?

Det som värmer huset+varmvattnet är en CTC Ecoheat 875 (kanske stog 8,5)
I displayen står det iallfall:
Ecoheat 8.5K 58°C

Går man in i olika menyerna och tittar på t:ex logg så står det:
Total Drifttid: 50 691h
Drift Kompressor: 24 387kwh
Kompressor senaste 24h: 11h 35min
Kompressorstarter senaste 24h: 62st
Total elvärmedrift: 38 497kWh
Observera att huset har stått tomt senaste 2 åren och det har endast varit underhållsvarm. Den där extra el varmvattens beredaren kopplades bort förra veckan.

I menyn Diagnos står det:
Framledningtemperatur: 48°C
Börvärde: 48°C

El: 57°C
Börvärde 55°C

Värmepump: 47°C
Börvärde: 52°C

Shuntläge: 50%

Går jag in i inställningarna så står där:
Max elpatron 6,0kWh
Temperatur El: 50°C
Shuntfördröjning: 180min
Huvudsäkring: 20A
Framledningstemperatur vid -15°C: 69°C
Värme från vid 20°C ute.
Max framledningstemperatur: 70°C
Min framledningstemperatur: 45°C


Det känns som att pumpen anväder el värme mer än han borde?
Vilka inställningar bör jag ändra på?
Det ända han sa att jag behövde ändra på var Framledningstemperatur vid -15°C. Den stog på 50°C när vi flyttade hit så den har jag höjt för att få värme i huset.

Och hur blir det när vi eldar inne? När vi eldar blir det ju självklart varmt och skönt, men eftersom vi endast har en utomhusgivare så känner ju inte värmepumpen av att det är varmt inne så den värme väl lika mycket ändå? Så strömen man sprar genom att elda är väl näst instill obefintlig?

Och på tisdag åker vi utomlands i två veckor. Tjänar man på att ställa ner pumpen då och vrida upp den igen när man kommer hem? Golvvärmen i badrummen stänger jag nog iallafall av dom veckorna!

Ursäkta om det bliv lite rörigt och mycket siffror. Jag skrev all info jag hittade :) Vill ni ha mer info så är det bara fråga!

Mvh Kim

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2012, 11:30:36 »


Kom på att jag tog en bild på nån skyllt på pumpen. Vet inte om det hjälper men lite mer info blir det iallfall :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2012, 11:40:42 »
Det är inte normalt. Tilläggsisolerat hus, 3-glasfönster och 130-140 m2, det borde dra uppemot 4 kW när det är noll grader ute. Det och hushållsel gör att 127 kWh på ett dygn inte är orimligt om det var eluppvärmt men nu finns det en värmepump. 50 kWh eller mindre är då en rimligare siffra.

Att pumpen startar över 60 gånger per dygn och elförbrukningen motsvarar ett rimligt värde om värmepumpen inte fungerade är inte alls som det skall vara.

Finns det termostater på radiatorerna? Är de i så fall ställda så att de är helt öppna? En märklig sak är att det är nyinstallerade radiatorer och det behövs en framledningstemperatur på 69 grader vid -15 ute för att få rimlig värme inne. Även i äldre hus brukar det krävas högst 55 grader vid sådana utetemperaturer.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2012, 11:47:21 »
Antingen har den som installerade radiatorerna dumsnålat eller har du för hög kurva ställd och strypta termostater.
Prova som sagt att öppna upp alla termostater max och kolla om du inte kan ställa ner kurvan, ju lägre kurva du kan ha ju bättre är det.

Men svaret är att din elpatron drar just nu en massa ström, kompressorn fixar bara upp till ca 55 ºC, sen måste elpatron till viss del värma huset då det blir så pass kallt att det behövs varmare framledningstemp. Tyvärr är det så på CTC att Pannan värmer till 7 ºC (tror jag) över börvärdet på framledningen så det är extra illa att ha en hög kurva med denna värmepump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2012, 12:30:56 »
Radiatorerna står på fullt. Sitter 4 stora på nedervåningen, och 2 stora uppe + 2 små uppe.. alla stora är på fullt, dom 2 små uppe är på 2/3..

Det känns som att det inte blir nå större skillnad när man ställer ner eller ställer upp "framledningstemp vid -15c..

Vad borde vara ett rimligt värde för den att stå på?

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2012, 12:37:32 »
El golvvärmen i badrummen, hur mycket drar dom?
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #6 skrivet: 04 januari 2012, 12:43:59 »
El golvvärmen i badrummen, hur mycket drar dom?

Ingen aning.... Förmodligen massor!  Dom ställer jag ner lite,lite för varje dag som gÃ¥r.. Temperaturen inne pÃ¥ badrummen ligger nu pÃ¥ runt 19-20... Vill ju inte ställa ner för mycket pÃ¥ en gÃ¥ng sÃ¥ det blir kallt. Men dom gÃ¥r nerÃ¥t hela tiden :)

Jag gick även ner i källaren nyss och ställde ner framledning vid -15c till 60c istället för 69c... Så antingen blir det inte större skillnad eftersom det är 2c ute eller så kommer det bli kallt.

Vad blir skillnaden om man skaffar en inhomhus givare och sätter inne? Nått man tjänar på? Kostar?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #7 skrivet: 04 januari 2012, 12:52:56 »
En innegivare kan delvis dölja en dålig injustering. Börja med att få systemet att gå som det skall...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2012, 13:02:26 »
En innegivare kan delvis dölja en dålig injustering. Börja med att få systemet att gå som det skall...

Okej.. Det känns som att jag ställer ner och ställer ner överallt. Men det känns inte som att det blir nÃ¥gon större skillnad... Är nog nÃ¥tt jag missar..  :(

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2012, 13:48:15 »
El golvvärmen i badrummen, hur mycket drar dom?
Beror nog på vilken typ du har jag har en radiator kvar i badrummet vatten buren och har komfortvärme på golvet och har inte märkt nån ökning av elförbrukningen sen det installerades (fast det bör det rimligen bli en ökning) Jag har ett dåligt isolerat golv fast källaren under håller mellan 10-15 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2012, 14:03:18 »
Radiatorerna står på fullt. Sitter 4 stora på nedervåningen, och 2 stora uppe + 2 små uppe.. alla stora är på fullt, dom 2 små uppe är på 2/3..

Det känns som att det inte blir nå större skillnad när man ställer ner eller ställer upp "framledningstemp vid -15c..

Vad borde vara ett rimligt värde för den att stå på?

Det är olika för hus till hus, ställ ner till t ex 60 ºC vänta ett dygn och se vad som händer. Om det går att minska utan att det blir kallare inne så är det nått skumt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2012, 14:06:10 »
Varför är vp ställd på min framledning 45 grader ? om det inte finns en bra anledning minska värdet till kanske 30 grader har dålig koll på ctc men provar ändå. Elberedaren skulle jag se till att få inkopplad igen därför att ctc har lite problem med att levera bra med vv med en bra inställning av vp. Och minska tempen i övre pannan så mycket det går utan att vv tempen blir lidande så länge tills beredaren är inkopplad. Se till att alla termostater är öppna blir det varmt inne ska man justera på värme kurvan i vp och inte med termostaterna. Har för mig att jag läst ett bra inlägg hur ctc funkar här på forumet men hittar inte tråden. Som standard startar kompressorn när tempen i nedre pannan är lika som tempen på framledningen sen går kompressorn tills tempen i undre tanken ligger 5 grader över börvärde på framledningen men var fjärde start går kompressorn tills tempen i övre pannan är uppe i 55 grader(tror jag) så att det ska bli tillräckligt hett vv. Kan säkert ha fel på en del grejer men det finns säkert nån som rättar till detaljerna *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2012, 14:19:51 »
48 grader framledningstemperatur när det är ungefär noll grader ute verkar helt fel. Det borde bli olidligt varmt inne. Vad är det för temperatur pÃ¥ returledningarna? Radiatorreturen bör vara 5-10 grader svalare än inloppet. Jag undrar om det kan vara dÃ¥lig cirkulation i systemet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2012, 14:28:29 »
Minsta framledningtemperatur ställde jag upp dag nummer två vi bodde i huset eftersom jag inte tyckte att det blev nå skillnad på värmen när jag ökade framledningstemp vid -15c. Från början var Minsta framledningstemp = FRÅN, Så den ska jag ställa tillbaka till från.

Vart kollar jag retur temeraturen då? på ena röret nere i källaren sitter det en röd sak med en sladd till. Det är väl cirkulationpumpen antar jag? Den borde man isåfall kunna ställa om så cirkulationen ökar?


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: CTC Ecoheat 875? Frågor
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2012, 14:32:45 »
Du kan ställa min framledning på från så länge. om du känner på rören som går ut till huset är dom riktigt hetta och returen ska vara märkbart kallare är du säker på att cirkulationspumpen snurrar man brukar kunna lyssna på den när man ändrar farten så hör man om den går.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!