Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köldmedia  (läst 7375 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cmdata

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Köldmedia
« skrivet: 02 november 2006, 21:53:48 »
Finns det verkligen inget sätt att kontrollera om det finns eller om det saknas köldmedia i en Pansonic pump?
Kan man koppla någon typ av manometer till utedelen och kontrollera om det finns kylmedia ?

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Köldmedia
« Svar #1 skrivet: 03 november 2006, 01:04:51 »
Finns det verkligen inget sätt att kontrollera om det finns eller om det saknas köldmedia i en Pansonic pump?
Kan man koppla någon typ av manometer till utedelen och kontrollera om det finns kylmedia ?

Med denna väderlek vi har nu ska det vara ca 7bar i avstängt läge.

mvh Rickard

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Köldmedia
« Svar #2 skrivet: 03 november 2006, 02:59:50 »
Hej

Jaha så ångtrycket för gasen är 7 bar, men det är den väl nästan oavsett mängden gas.

MVH
Messer

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Köldmedia
« Svar #3 skrivet: 03 november 2006, 18:13:53 »
det är köldmediet i vätskefas som bestämmer trycket......
LJ

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Köldmedia
« Svar #4 skrivet: 03 november 2006, 18:18:48 »
Här är nog missförstånd på gång känns det som.

Finns det vätska i systemet och allt har stabliserat sig sÃ¥ är det väl vätskans temperatur som bestämmer trycket, detta oavsettom det finns lite elle rmycket vätska. Därmed säger kombinatioonen av tryck ochtemperaturvärden bara att det finns tillräckligt mycket kylmedia för att det skall förekomma  ivätskeform. Det säger inget om ifall mängden är den avsedda för maskinen i frÃ¥ga.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Köldmedia
« Svar #5 skrivet: 23 december 2006, 00:10:04 »
Jag har sett rekommendationen att det skall vara ca 35 på trycksidan under gång, kan det stämma?

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Köldmedia
« Svar #6 skrivet: 23 december 2006, 08:57:26 »
Finns det verkligen inget sätt att kontrollera om det finns eller om det saknas köldmedia i en Pansonic pump?
Kan man koppla någon typ av manometer till utedelen och kontrollera om det finns kylmedia ?

Med denna väderlek vi har nu ska det vara ca 7bar i avstängt läge.

mvh Rickard



öhhhhh låt din kylkunskaper vila......det ända du kan mäta om du har exakt gamängd är att tömma systemet & väga gasen.....manomterstället kan lura dig många gånger.........

vad händer med en gasflaska som är full resp tom????? ökar eller minskar trycket när den är halvfull eller är det samma????

Utloggad Mr.Panasonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +1/-0
SV: Köldmedia
« Svar #7 skrivet: 23 december 2006, 09:16:57 »
Finns det verkligen inget sätt att kontrollera om det finns eller om det saknas köldmedia i en Pansonic pump?
Kan man koppla någon typ av manometer till utedelen och kontrollera om det finns kylmedia ?

Med denna väderlek vi har nu ska det vara ca 7bar i avstängt läge.

mvh Rickard



öhhhhh låt din kylkunskaper vila......det ända du kan mäta om du har exakt gamängd är att tömma systemet & väga gasen.....manomterstället kan lura dig många gånger.........

vad händer med en gasflaska som är full resp tom????? ökar eller minskar trycket när den är halvfull eller är det samma????

Tycker väl att du har lite fel där.

om du har maskinen i drift och mäter följande värden så kan jag med största sanolikhet säga om maskinen har rätt fyllnadsmängd.

ställ fjärren på 30c öppna spjällen så att du ej vrider luften åt något håll och ställ inn på högsta fläkthastighet Mät temperaturerna efter ca 15 min (du måste oxså kunna uppskatta om innefläkten verkligen har varvat upp på högsta och det skall ej vara någon isbildning på utedelen)

Utomhustemperatur (luft in i utedelen)
luft ut ur utedelen
tryck på manometern
hetgas temp (mät på det tjocka röret vid kranen)

luft in i innedelen (mät på ovansidan innedelen)
luft ut ur innedelen(mät precis vid utblåset)
Total strömförbrukning i ampere

vet ej hur många av dessa värden du kan ta men det går även att uppskatta om du bara mäter en del av dessa

mvh



Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Köldmedia
« Svar #8 skrivet: 23 december 2006, 10:28:47 »
Mr.Panasonic !
tyvärr måste jag göra dig ledsen, Rickard har rätt.
dina antaganden hade kanske kunnat praktiseras på en onoff pump.
(men då räcker det i stort sett med underkylningen för att bestämma fyllnadsmängden)
vilket du helt utelämnade i ditt system.
detta är en inverterpump som kompenserar för tempraturer/tryck i systemet. vid måttlig brist och virka 0 ºC ute får du samma högtryck, högre hetgastemp, högre tillförd effekt, lägre förångning mm användaren märker ingen skillnad på effekt innedel. väldigt komplext för en utan gedigen erfarenhet att utröna, man måste ha stor erfarenhet av varvtalsstyrda maskiner och hur de uppför sig vid olika tempraturer.
den enda ledtråd jag kan ge till de utan denna erfarenhet är:
varvar maskinen för fullt vid icke kall väderlek så tyder det på att maskinen kan/troligen kompensera för brist.
frostband vid höga tempraturer ute tyder på låg förångning utan utnyttjande av hela förångaren= troligen kompressorkompensering vid brist.

trycket i en köldmediekruka går som sagts bara att härleda till en tempratur om soppan finns i både gas och vätskefas. detta oavsett fördelningen sins emellan.
Harken: nu kan jag vara ute på tunn is, men jag vill påstå att jag sett en trend på framförallt panasonic enligt följande:
för några år sedan låg alla pana- invertrar över 30 bar på maxfart ,men på senare år har trycket sjunkigt i takt med att COP:et ökat ett par enheter. framförallt rotationarna av dagens modell verkar gå mycket lägre i tryck(27-30 bar max)
är detta en trend som uppmärksammats av andra också??
« Senast ändrad: 23 december 2006, 10:31:21 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Mr.Panasonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +1/-0
SV: Köldmedia
« Svar #9 skrivet: 23 december 2006, 10:43:30 »
Mr.Panasonic !
tyvärr måste jag göra dig ledsen, Rickard har rätt.
dina antaganden hade kanske kunnat praktiseras på en onoff pump.
(men då räcker det i stort sett med underkylningen för att bestämma fyllnadsmängden)
vilket du helt utelämnade i ditt system.
detta är en inverterpump som kompenserar för tempraturer/tryck i systemet. vid måttlig brist och virka 0 ºC ute får du samma högtryck, högre hetgastemp, högre tillförd effekt, lägre förångning mm användaren märker ingen skillnad på effekt innedel. väldigt komplext för en utan gedigen erfarenhet att utröna, man måste ha stor erfarenhet av varvtalsstyrda maskiner och hur de uppför sig vid olika tempraturer.
den enda ledtråd jag kan ge till de utan denna erfarenhet är:
varvar maskinen för fullt vid icke kall väderlek så tyder det på att maskinen kan/troligen kompensera för brist.
frostband vid höga tempraturer ute tyder på låg förångning utan utnyttjande av hela förångaren= troligen kompressorkompensering vid brist.

trycket i en köldmediekruka går som sagts bara att härleda till en tempratur om soppan finns i både gas och vätskefas. detta oavsett fördelningen sins emellan.
Harken: nu kan jag vara ute på tunn is, men jag vill påstå att jag sett en trend på framförallt panasonic enligt följande:
för några år sedan låg alla pana- invertrar över 30 bar på maxfart ,men på senare år har trycket sjunkigt i takt med att COP:et ökat ett par enheter. framförallt rotationarna av dagens modell verkar gå mycket lägre i tryck(27-30 bar max)
är detta en trend som uppmärksammats av andra också??

Har ej iofs kollat men jag har svårt att tänka mej att kompresson kan dra samma ström vid olika belastningar (fyllnadsmängd)

ang underkylning läs luft inn luft ut,hetgastemp vid FULL fläkthastighet

som jag ser det har jag dessa värden vid samma förhållande på två olika maskiner så måste väl
dessa skilja sej om gasmängden ej är samma

Eller ????

mvh

« Senast ändrad: 23 december 2006, 10:46:40 av Mr.Panasonic »

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Köldmedia
« Svar #10 skrivet: 23 december 2006, 10:49:40 »
För en installatör som vill slippa återbesök är frågan nog viktigare än för en kund. När effekten sjunker och utedelen bara frostar i ett band i mitten är det dags att ringa...

Tack och lov får vi amatörer inte köpa köldmedium och därmed kan vi bara ringa...

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Köldmedia
« Svar #11 skrivet: 23 december 2006, 11:08:50 »
Ingen försäljning av köldmedia till privatister i Sverige ja... sen finns det en hel värld utanför som lever efter andra regler.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Köldmedia
« Svar #12 skrivet: 23 december 2006, 11:14:58 »
hade en mitsubishi som hade köldmediebrist förra veckan den löste på högtryck........ tomte::

Utloggad Mr.Panasonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +1/-0
SV: Köldmedia
« Svar #13 skrivet: 23 december 2006, 11:19:17 »
hade en mitsubishi som hade köldmediebrist förra veckan den löste på högtryck........ tomte::

Hadde du haft protokoll på en annan maskin vid samma förhållande så hadde du ju sett detta på skillnaden

mvh

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Köldmedia
« Svar #14 skrivet: 23 december 2006, 14:16:24 »
Mr.Panasonic.
Har ej iofs kollat men jag har svårt att tänka mej att kompresson kan dra samma ström vid olika belastningar (fyllnadsmängd)

ang underkylning läs luft inn luft ut,hetgastemp vid FULL fläkthastighet


ska försöka uttrycka mig mer lättbegripligt.
kompressorn drar ej samma ström vid brist, den drar mer.eftersom suggastrycket sjunker så ökar kompressorn i varv för att bibehålla effekten=drar mer ström och sämre COP.
följden blir högre hetgastemp eftersom kompressorn tillför mer effekt samt ungefär samma kondenseringstryck( något lägre eftersom hetgasen stigit vilket ger värme-effekt i sig).

men den sammanlagda effekten du får ur innedelen blir den samma,(den är bara dyrare)
sammantaget blir luft in/luft ut den samma som innan, du ser ingen underkylning i det värdet. 
hoppas det gick att förstå denna gång, annars tar vi om det.
puh...det verkar vara mitt aber på detta forum att uttrycka mig begripligt.
men det är ett tungt ämne, och jag är tydligen inte särskilt bra på att utrycka mig lättförstått.
MVH ACE.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 628
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!