Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad för pump, för oss med lÃ¥g energi förbrukning??  (läst 2489 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wasteland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Står nu i ett läge att det snart börjar bli daxs att byta värmekälla!
Har nu en äldre 80:tals frånluftsvärme pump från elektro standard,
är nu nästa bara kompressor delen som inte är bytt!
Så när den nu rycker så ska jag ha det klart vad jag ska ha.
Huset ser ut så här, 120 kvadrat spritt på ett plan, men ganska öppen planlösning. 2 vuxna, 1 mindre barn. byggt 1986 méd bra isolering!
(Total) års förbrukning på c:a 12 000 kwh, läste nånstans att man kan räkna ungefär 8000 kwh i genomsnittlig värme förbrukning i ett svenskt hem!
Om man då säger att min faktiska förbrukning är 8000 kwh/år i värme förbrukning , är det då pris försvarbart att köpa en pump för runda slängar 100 000:- som jag läst många av er har !

Jag tittar mycket på forumen , & dom flesta byter in sig mot direktverkand el & olja som har väldigt höga års förbrukningar att slå sin nya fina anläggning imot! Men vi som faktiskt har det "ganska" billigt redan nu, vad för pump ska vi välja?
Gjorde en energi kalkyl på thermias sida , fick då en ungefärlig års
värme förbrukning på 3500 kwh/år, är det rimligt att tro att det verkligen blir så billigt även för mig, med en thermia pump?

Förvirrad & okunnig :-\ Sc:,h

Mvh Andreas

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad för pump, för oss med låg energi förbrukning??
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2009, 14:03:16 »
Det är ju bara att sätta in en ny flvp när din nuvarande pump lägger av.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad wasteland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Det är ju det som är grejen, det jag vill veta är om FLVP är effektivare än L/V VP för min del , med den "lilla" årsförbrukningen jag har kontra det högre priset på en L/V VP!
Visst kan man bara sätta in nått, men det är ju därför jag skriver till er experter, för att få mer info om mitt val !

 

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vad för pump, för oss med låg energi förbrukning??
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2009, 09:30:41 »
Det finns folk som investerar 1 miljon SEK för att minska sin driftskostnad med 1 SEK.

Inget kan slå din nuvarande värmelösning.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad för pump, för oss med låg energi förbrukning??
« Svar #4 skrivet: 02 november 2009, 16:33:22 »
Håller med Rocas, ersätt den du har med en liknande.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Vad för pump, för oss med låg energi förbrukning??
« Svar #5 skrivet: 02 november 2009, 19:23:14 »
Står nu i ett läge att det snart börjar bli daxs att byta värmekälla!
Har nu en äldre 80:tals frånluftsvärme pump från elektro standard,
är nu nästa bara kompressor delen som inte är bytt!
Så när den nu rycker så ska jag ha det klart vad jag ska ha.
Huset ser ut så här, 120 kvadrat spritt på ett plan, men ganska öppen planlösning. 2 vuxna, 1 mindre barn. byggt 1986 méd bra isolering!
(Total) års förbrukning på c:a 12 000 kwh, läste nånstans att man kan räkna ungefär 8000 kwh i genomsnittlig värme förbrukning i ett svenskt hem!
Om man då säger att min faktiska förbrukning är 8000 kwh/år i värme förbrukning , är det då pris försvarbart att köpa en pump för runda slängar 100 000:- som jag läst många av er har !

Jag tittar mycket på forumen , & dom flesta byter in sig mot direktverkand el & olja som har väldigt höga års förbrukningar att slå sin nya fina anläggning imot! Men vi som faktiskt har det "ganska" billigt redan nu, vad för pump ska vi välja?
Gjorde en energi kalkyl på thermias sida , fick då en ungefärlig års
värme förbrukning på 3500 kwh/år, är det rimligt att tro att det verkligen blir så billigt även för mig, med en thermia pump?

Förvirrad & okunnig :-\ Sc:,h

Mvh Andreas


8000kWh/år med en flvp motsvarar kanske ca 13-14000kWh i årsbehov av värme och varmvatten.
Ungefär vad vi hade innan värmepump.
Vi gör nu över med 4000kWh/år på värme och varmvatten. (bergvärme)

Är nog enklast att ersätta med ny flvp, annars måste du fixa ventilationen på något annat sätt.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!