Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UmeÃ¥ Mobilkyla under rekonstruktion, vÃ¥ga acceptera offert?  (läst 10348 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lasse bergvärme

  • Gäst
lasse bergvärme
Umeå Mobilkyla under rekonstruktion, våga acceptera offert?
« skrivet: 30 juni 2015, 21:49:48 »
Hej,

Jag har fått offert på en bergvärme från Mobilkyla i Umeå under senaste 12 månaderna, nu när jag tänkte ringa och säkerställa priset och acceptera deras offert fick jag av en kompis höra att de genomgår nån rekonstruktion på företaget!?
Vågar man handla av ett företag som gör rekonstruktion? Är inte det samma som konkurs eller har jag fel?

Jag blev avrådd att göra affär då rekonstruktion tydligen är förenat med risk för mig och att de kanske inte finns kvar i framtiden för ev garantier!? Synd då jag fick bra intryck av säljaren.

Kan jag handla tryggt av ett sånt företag eller bör jag välja annan leverantör?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Har man i övrigt bra känsla för företaget så kanske det är värt att lägga ner lite tid på att undersöka orsaken till konkursen.
Har företaget gÃ¥tt knackigt länge och tillslut konkar finns det anledning att tro att inget blir bättre efter rekonstruktionen, men har det gÃ¥tt bra i mÃ¥nga Ã¥r och sedan plötsligt konkar kan man ana att de blivit blÃ¥sta  en stor affär eller liknande och fÃ¥tt akut pengabrist, halkat efter med leverantörsfakturor och skatter osv. Sedan är spiralen ned ganska snabb..
Någon måste tro att företaget är värt att rädda, frågan är bara om det finns substans i den övertygelsen.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om man kollar på alla bolag så verkar det vara ett nytt bolag som inte ens hunnit få in sin första årsredovisning (registrerat 2013) så utifrån historik kan man inte se hur det gått.
Du kan ju alltid köpa av dem, men betala för allt i världen inget innan du fått leverans av hela installationen.

Garantierna kan man förlora vem man än köper av, men visst är det en nackdel i detta fall - att det är så osäkert som det är.
Bästa rådet jag kan ge är att tala med den som sköter rekonstruktionen för att höra vad som gäller och vilken känsla han/hon har.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

lasse bergvärme

  • Gäst
lasse bergvärme
SV: Umeå Mobilkyla under rekonstruktion, våga acceptera offert?
« Svar #3 skrivet: 01 juli 2015, 18:52:43 »
Hej tack för bra svar,

Hur gör man för att komma i kontakt med den som gör rekonstruktionen?

De har några produkter som var med i offerten som jag inte hittat hos nån annan och därför vill jag på ett sätt ge dem en chans.
Men när ni skriver att Umeå Mobilkyla är nystartade 2013 och inte har redovisat någon historik och redan nu gör rekonstruktion eller konkurs, då blir jag mer tveksam.

Kan man få några garantier på nått sätt av den som gör rekonstruktionen om man ändå väljer att handla tro?

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Lägg ner, dom mÃ¥ste ha lämnat en väldigt bra offert eftersom du fortfarande tänker tanken att göra affärer med dom.  :'(

Kan nästan garantera att den offerten du har fått inte gäller längre om du inte förskottsbetalar nono
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Umeå Mobilkyla AB

  • Gäst
Umeå Mobilkyla AB
SV: Umeå Mobilkyla under rekonstruktion, våga acceptera offert?
« Svar #5 skrivet: 02 juli 2015, 22:29:00 »
Hej!

Jag förstår den osäkerhet som kan uppkomma från kunder och leverantörer i en sådan här situation. En företagsrekonstruktion är inte detsamma som en konkurs, utan ett sätt att ge bra företag som hamnat i en svår situation en andra chans.

Igen behöver vara orolig att handla av oss eftersom vi alltid fullgör hela installationen innan vi tar betalt av våra kunder. De interna processerna i företaget påverkar inte våra kunder utan verksamheten rullar på precis som vanligt och alla garantier har full uppbackning av våra leverantörer.

Christofer Franzén
VD, Umeå Mobilkyla AB

Maria1234

  • Gäst
Maria1234
SV: Umeå Mobilkyla under rekonstruktion, våga acceptera offert?
« Svar #6 skrivet: 01 oktober 2015, 07:21:42 »
Hej har beställt pump från mobilkyla i umeå, har fått räkningen med ett tidigare leveransdatum än va det var och vi har ej fått alla tillbehör, dom lova att komma med grejerna men ej dykt upp.

Jose

  • Gäst
Jose
SV: Umeå Mobilkyla under rekonstruktion, våga acceptera offert?
« Svar #7 skrivet: 01 oktober 2015, 10:10:34 »
Hej har beställt pump från mobilkyla i umeå, har fått räkningen med ett tidigare leveransdatum än va det var och vi har ej fått alla tillbehör, dom lova att komma med grejerna men ej dykt upp.

Ja och jag känner Maria1234 privat och hon är en riktig gnällpropp.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag skulle vara mycket försiktig med att handla där. Och dom har knappast nått som du inte kan få på annat håll och är deras priser avsevärt lägre är väl även det en liten varningsklocka, för har ett företag ekonomiska problem kan man knappast lösa dom med att dumpa priser.
Väljer du ändå att köpa så betala inte ett öre INNAN allt är klart och injusterat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Guest01

  • Gäst
Guest01
SV: Umeå Mobilkyla under rekonstruktion, våga acceptera offert?
« Svar #9 skrivet: 01 oktober 2015, 23:17:08 »
Att inte betala innan leverans är väl rätt självklart oavsett om de är under rekonstruktion eller ej! Jag har faktiskt flera i min omgivning som handlat av dom efter påbörjad rekonstruktion och varit väldigt nöjda.
Dessutom verkar inte borrföretagen alltför ovilliga att sälja via dem.

Maria1234

  • Gäst
Maria1234
SV: Umeå Mobilkyla under rekonstruktion, våga acceptera offert?
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2015, 07:24:38 »
Ja och jag känner Maria1234 privat och hon är en riktig gnällpropp.

Hej José  :)
Va kul att du känner mig,men är helt hundra övertygad att att du tillhör mobilkyla pÃ¥ nÃ¥got sätt, för om du kände mig privat sÃ¥ skulle du veta hur jag är som person och kalla mig surpropp dÃ¥ är du helt ute och cyklar  ;)

Fundera

  • Gäst
Fundera
SV: Umeå Mobilkyla under rekonstruktion, våga acceptera offert?
« Svar #11 skrivet: 07 december 2015, 17:52:32 »
Skulle nog välja ett annat företag i Umeå, man måste kunna känna sig trygg med det man köper, att Garantier och service ska fungerar, kollade lite på hittas sida och det såg inte så trevligt ut
 http://www.hitta.se/ume%C3%A5+mobilkyla+ab/ume%C3%A5/LxMjZ_X44v

Norrlands

  • Gäst
Norrlands
SV: Umeå Mobilkyla under rekonstruktion, våga acceptera offert?
« Svar #12 skrivet: 27 december 2017, 01:07:58 »
Mobilkyla i Umeå i konkurs 2017-12-12.
Www.mobilkyla.se

https://affarsliv24.vk.se/plus/2166946/umeaforetag-i-konkurs-tio-berors


Nu startar dem nytt bolag uppenbarligen via en fd anställds flickvän: klimatkompetens i Sverige AB med org nr 559128-4525
https://www.klimatkompetens.se

https://www.allabolag.se/5591284525/klimatkompetens-i-sverige-ab

Bolaget har samma adress som tidigare anställd, varför skriver man inte sig själv på bolaget?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Umeå Mobilkyla under rekonstruktion, våga acceptera offert?
« Svar #13 skrivet: 27 december 2017, 07:18:05 »
Nu har jag ingen aning om det enskilda fallet, men en orsak kan vara om man varit så oaktsam att man blivit av med rätten att starta nytt bolag, man får inte driva näringsverksamhet under x antal år.
Det kan t.ex. vara en åtgärd om ägaren drivit företaget vidare trots att det var uppenbart att det inte skulle gå.
Då har man uppträtt bedrägligt gentemot sina leverantörer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Gäst

  • Gäst
Gäst
SV: Umeå Mobilkyla under rekonstruktion, våga acceptera offert?
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2018, 16:52:07 »
Hej allesammans.

Kul att det finns intresse för det nya bolaget ! Dock bör alla "spekulerare" veta vad som ligger bakom,

Jag sa upp mig ett par månader före Umeå Mobilkyla gick i konkurs.
Dock fick jag inte vara verksam i branchen inom 6 månader, därav att min fru "fick ett stort intresse för värmepumpsbranchen" pga en klausul i anställningsavtalet.
Nu spelar detta ingen roll längre då Mobilkyla som sagt har upphört att existera, så bolaget kommer ändras framöver (då jag blir VD och 100% aktieägare).

Det bör också påpekas att jag aldrig någonsin har haft något delägarskap i Mobilkyla.
Om det finns några oklarheter kring bolaget, någon ur personalen, leverantörer, ägare eller något annat så är ni hjärtligt välkomna att ställa Era frågor direkt till mig, antingen via telefon 090-3407000 eller e-post simon@klimatkompetens.se

/Simon "den fd anställde"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!