Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderingar efter 9 mÃ¥n drift  (läst 5948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergvärme 2016

  • Gäst
Bergvärme 2016
Funderingar efter 9 mån drift
« skrivet: 09 januari 2017, 17:24:01 »
Har nu några frågor och funderingar efter 9 mån drift.
Initialproblemen med byte av moderkort och manöverpanel har inte återuppstått, så de ser jag som lösta.
Nu har vi haft en väldigt mild höst och förvinter, sÃ¥ pumpen har inte fÃ¥tt bekänna färg förrän det blev kallt (-19 °C) vid trettondagen. DÃ¥ klarade inte VP att leverera värme efter värmekurvan (48-50 °C). Vp gick kontinuerligt, drog 3,22 Kw och levererade dom kalla dygnen 192 resp. 212 kWh. Teoretiskt skulle den kunna producera 24*10=240kWh sÃ¥ visar väl att den gick "för fullt". Jag har nu ändrat kompressorfrekvensen till 193 hz i översiktsinställningarna, och dÃ¥ drar den 5,22kW vid VV-beredning Jag har läst Daikins kommentar ang. pumpens begränsning till 10 kW som att det görs endast för att minska ljudnivÃ¥n vid VV-prod. Är det den enda anledningen sÃ¥ har jag svÃ¥rt att förstÃ¥  detta dÃ¥ det i mitt fall medförde att värmepumpen inte fullt ut klarade att värma huset, eller finns det nÃ¥gra andra farhÃ¥gor. Nu väntar jag bara pÃ¥ nästa "kallperiod" sÃ¥ fÃ¥r vi se.
Nästa fundering är kring "knäppningarna" i värmesystemet och orsaken tror jag att alla är införstådda med. Min fråga är om inte Daikin skulle kunna lösa problemet med det "för varma vattnet" som blir följden vid VV-beredningen. En tanke som slagit mig är om det skulla vara möjligt att reducera kompressorhastigheten efter VV-beredning i stället för att slå av den (och med det minska antal starter) och då återvinna "övervärmen" mot köldbäraren i stället för att skicka ut den till vb.kreten med knäppningar som följd. Man kanske skulle kunna tillämpa liknande teknik som jag förstår att man nu gör med värmen från kylningen av, framförallt, elektroniken för varvtalsregleringen av kompressorn och cirk.pumpen. En sådan lösning skulle förstärka känslan av att alla funktioner är inbyggda i maskinen och ingen kostsam extrautrustning krävs. För system med för låg volym finns ju dock ingen annan lösning än en volymökningstank. Nog om detta.
Ett annat frÃ¥getecken gäller  :dt: pÃ¥ Fl.
Kör för närvarande 7 °C och har tidigare kört med 6 °C. Enda skillnaden som jag upplever är att cp gÃ¥r lite snabbare (högre flöde) vid lägre  :dt:. men frÃ¥gan är om det är nÃ¥gon fördel för Vp om det är större skillnad mellan FL och Rl ( :dt:)?
Det man kan förvÃ¥na sig över är pumpens förmÃ¥ga att sÃ¥ exakt hÃ¥lla det inställda  :dt:.
Till sist detta med gångtiderna.
Pumpen går 20-22 tim /dygn med 3-4 starter/dygn. Min värmekurva ligger kanske något lågt, så rumstermostaten bryter inte Vp förrän nattsänkningen träder in (21.00- 03.00). sedan vet jag ju inte när pumpen starar igen, men den går i alla fall på morgonen. Kan långa gångtider på något sätt vara negativt för Vp (ex smörjning av kompressorn)?
Det jag förstått är i alla fall att många starter inte är till någon fördel.
       

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Funderingar efter 9 mån drift
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2017, 19:42:29 »
Hej!
Tror det är OK att höja kompressorns frekvens, på pappret ska den ju kunna ge 13 kW.
Orsaken till knäppningarna efter VV-laddning beror på att det finns hett vatten i värmepumpens kondensor och rör som leds ut i husets värmesystem efter VV-laddning.
Tänkte du på nått sätt koppla ihop värmebärare och köldbärare och kyla ner värmebäraren efter VV-laddning?
LÃ¥ter som en komplicerad och dyr grej att göra.  Sc:,h
Det finns 2 vanligare sätt att reducera knäppningarna, det ena är att hitta var det knäpper och lossa eller smörja.
Om det är dold rördragning och att det knäpper typ under golvet så behövs en knäpptank, sök på forumet för en beskrivning.
Jag tror nog att 7 °C :dt: optimalast, enda orsaken att ändra där är om det t ex susar i radiatorerna.
Långa gångtider är helt OK för värmepumpen, har aldrig hört att det skulle kunna försämra smörjningen av kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Funderingar efter 9 mån drift
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2017, 19:57:42 »
Vad har du för radiatorer och rörsystem när du inte klarar dig med 48-50 grader? Hur stort hus?
Jag klarar mig med 46gradet Fl. förra veckan var det -35,4g. som kallast inga problem att hålla +22g.
och inga knäppningar i rörledningar eller rdiatorer. Inget eltillskott behövdes heller (blockerat elpatron)

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar efter 9 mån drift
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2017, 22:06:15 »
@Carl N
« Svar #22 skrivet: 24 september 2013, 20:35:42 »
Citera
Det är maxlast som sliter mest.

I övrigt så varierar verkningsgraden med varvtalet p.g.a 2 anledningar.
Dels den adiabatiska verkningsgraden samt verkningsgraden i invertern.

Förlusterna i inverten tar vi hand om genom att återföra värmen till brine.
Sedan så uppnår vi en hög verkningsgrad i kompressorn tack vare användning av swingkompressor.
Här har vi fördelar gentemot scrollkompressoen då den har ett högre internt läckage vid låglast.

Med vänlig hälsning
Daikin

Det är denna skrivning som jag tänkte pÃ¥ när det gäller Ã¥terföring av  "övervärmen" efter VV-berdningen

@Panatz
Huset har 53 år gammalt 2-rörssystem med 18st radiatorer av varierande storlek samt 2 ingjutna cu-slingor av okänd längd i källargolvet. Det är ett en-plans stenhus (lättbetong) med källare och vidbyggt garage.
Tidigare värmt med fjärrvärme med totalt ca 29000kWh förbrukning (värme och varmvatten)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Funderingar efter 9 mån drift
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2017, 07:36:19 »
OK, Daikin kyler invertern med köldbäraren, fyndigt men detta är en konstant kylning som sker hela tiden när KB-pumpen går.
Det är inte lika enkelt att kyla övertemp på värmebäraren precis efter avslutad VV-laddning med köldbärare, det handar inte om nån konstant kylning utan bara då det precis behövs.
Det skulle då behövas en inbyggd reglering för detta.
Sen glömde jag att Daikin har en swing, den kanske slits mer av maxlast än många start/stopp, vet inte så mycket om denna?
Det skulle dock förklara varför Daikin har satt max 10 kW uteffekt som default.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Funderingar efter 9 mån drift
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2017, 10:18:04 »
Jag tror att de begränsat den för att inte få så höga bullersiffror i sin dokumentation...

Kan man inte ha olika maxvarv för tappvarmvattenberedning och värme, det finns ju på alla andra invertermaskiner så vitt jag vet?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar efter 9 mån drift
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2017, 10:40:51 »
Iden med att kyla "övertempen" efter vv-beredningen med köldbäraren är egentligen att det i Daikins vp i sÃ¥ fall skulle finnas en inbyggd teknik att hantera det ,Ã¥terkommande problemet, med knäppningar i värmesystemet .  Om man inte stannar Vp efter VV-beredn. utan lÃ¥ter den varva ned sÃ¥ gÃ¥r ju kb-cikulationen och tar hand om värmen.
Detta är som sagt var bara ide.
Nu när det är som det är, och om problemet är så stort att man anser sig tvungen att vidta åtgärd då återstår ju bara lösningen med "knäpptank" . Jag har sett att någon monterat "knäpptank/volymtank" med inbyggd slinga för att samtidigt förvärma varmvattnet och på så vis utnyttja "knäpptanken" för dubbla syften. Tanktillverkaren Borö har en "liten" isolerad tank (Tip 100), som Richard framhållit i ett inlägg, men den finns tyvärr inte med slinga. Den skulle passa där man har begränsat med utrymme.
Hoppas Daikin kommenterar funderingen kring höjningen av frekvensen på kompressorn.

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar efter 9 mån drift
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2017, 11:17:12 »
Hej, har en Daikin sedan ett par år. Det första året hade jag knäppningar i systemet en programuppdatering hjälpte. Med tank finns inte problemet alls. Jag har flyttat kontrollpanelen och skulle vilja använda den som rumsgivare men får inte den att fungera tillfredställande. Den snålar på värmen så det blir kallt inne. Kör på utegivare nu och det fungerar. Styret och användarmanual är inte bra hoppas Daikin uppdaterar och utvecklar dessa.
Picabo
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar efter 9 mån drift
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2017, 12:44:06 »
Hej, har en Daikin sedan ett par år. Det första året hade jag knäppningar i systemet en programuppdatering hjälpte. Med tank finns inte problemet alls. Jag har flyttat kontrollpanelen och skulle vilja använda den som rumsgivare men får inte den att fungera tillfredställande. Den snålar på värmen så det blir kallt inne. Kör på utegivare nu och det fungerar. Styret och användarmanual är inte bra hoppas Daikin uppdaterar och utvecklar dessa.
Picabo

@Picabo
Grattis jag ser att vi har samma byggmaterial i husen (blå lättbetong). Av den anledningen har jag öppna ventilerna ovanför fönstren för max. ventilation. Det påverkar naturligtvis husets energiförbrukning.
Ser att du satt in en tank och det för att eliminera knäppningarna förmodar jag? Vilken sorts tank har du installerat? Beträffande kontrollpanelen som rumsgivare så fick jag rådet att installera en separat sådan och detta för att inte behöva springa ned till pannan (i källaren) vid ev. service. Den rumsgivaren som jag valde är bara kopplad mot pumpen med en 2-ledare och fungerar "bara" som start/stopp av vp. Nu är det andra funktioner i den också som nattsänkning, semesterprogram, etc. Det som jag fick göra var att justera termometern i enheten då den visade felaktig rumstemperatur, men det gjordes i termostaten och inte i vp-programmet. Kan det vara så att din kontrollpanel visar felaktig rumstemp???

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Funderingar efter 9 mån drift
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2017, 14:53:07 »
Iden med att kyla "övertempen" efter vv-beredningen med köldbäraren är egentligen att det i Daikins vp i sÃ¥ fall skulle finnas en inbyggd teknik att hantera det ,Ã¥terkommande problemet, med knäppningar i värmesystemet .  Om man inte stannar Vp efter VV-beredn. utan lÃ¥ter den varva ned sÃ¥ gÃ¥r ju kb-cikulationen och tar hand om värmen.
Detta är som sagt var bara ide.

Jag är inte riktigt med, hur skulle detta hjälpa?  ???
Det finns ju ingen växlare direkt mellan värmebärare och köldbärare i värmepumpen?
Och om man gör så, hur hindrar man att köldbäraren inte kyler värmebäraren annars?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar efter 9 mån drift
« Svar #10 skrivet: 10 januari 2017, 15:31:46 »
Den tekniken som Daikin har att kyla bort "invertervärmen" mot köldbäraren vet nog bara Daikin om hur det fungerar, men min tanke var att temporärt "koppla in sig" pÃ¥ den kylningen pÃ¥ nÃ¥got vis för att med cp´n  "kyla ner" övertempen efter vv-beredningen till lämplig nivÃ¥ och därefter koppla flödet över till vb-kretsen för rumsuppvärmning, men som sagt var "i teorin är allt enklare". Men hÃ¥ll med om att om det skulle gÃ¥ sÃ¥ har man eliminerat ett Ã¥terkommande problem och förmodligen ännu mer komplett produkt.
Sedan återstår det att via en inbyggd värmeväxlare "förvärma" inkommande vatten till vp´s varmvattenberedare för kortare vv-beredningstider och längre tid mellan återuppvärmningarna.

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar efter 9 mån drift
« Svar #11 skrivet: 10 januari 2017, 18:41:28 »
Bergvärme2016,
vi har ungefär samma problematik när det gäller uppvärmning. Jag behöver lite (eller mycket) högre framledningstemperatur än andra med trähus. Nu när det är -1 har jag flt på 45 grader, men föregående år hade jag knappt 14000 kilowattimmar inkl hushåll. Jag meckar lite själv och har installerat en acktank på 300 liter från en gammal luft/vatten pump med varmvattenslinga. Jag har problem med att få en jämn temp när det är kallt och har fått lite hjälp av support men dom har svårt att engagera sej. Som sagt manualen kan förbättras mycket för att vara bra. Maskinen snurrar på utan att knota annars.
Picabo
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar efter 9 mån drift
« Svar #12 skrivet: 10 januari 2017, 19:01:00 »
Bergvärme2016,
vi har ungefär samma problematik när det gäller uppvärmning. Jag behöver lite (eller mycket) högre framledningstemperatur än andra med trähus. Nu när det är -1 har jag flt på 45 grader, men föregående år hade jag knappt 14000 kilowattimmar inkl hushåll. Jag meckar lite själv och har installerat en acktank på 300 liter från en gammal luft/vatten pump med varmvattenslinga. Jag har problem med att få en jämn temp när det är kallt och har fått lite hjälp av support men dom har svårt att engagera sej. Som sagt manualen kan förbättras mycket för att vara bra. Maskinen snurrar på utan att knota annars.
Picabo
Picabo
Undrar bara om du använder slingan i tanken för "förvärma" vattnet som går till pumpensvv-beredare?

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar efter 9 mån drift
« Svar #13 skrivet: 10 januari 2017, 21:40:18 »
Bergvärme2016,
använder varmvattenslingan för varmvatten. Jag skulle önska att pumpen kunde logga som Nibe för att optimera funktionen. Jag har ca 8 graders delta på pump och sekondär krets.
picabo
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar efter 9 mån drift
« Svar #14 skrivet: 11 januari 2017, 12:18:26 »
Bergvärme2016,
använder varmvattenslingan för varmvatten. Jag skulle önska att pumpen kunde logga som Nibe för att optimera funktionen. Jag har ca 8 graders delta på pump och sekondär krets.
picabo
Picabo
Har du extra cp för cirkulation mot radiatorsystemet eller använder du Vp´s varvtalsstyrda cp?
Det :dt: som du nämner förmodar jag är det värde du ställer in i Vp (för diff. mellan framledning och returledning). Själv har jag inställt 7 °C (har även kört med 6 °C). Vp är fantastisk pÃ¥ att hÃ¥lla  :dt: pÃ¥ inställt värde. det skiljer bara nÃ¥gon tiondels grad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!