Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 16 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: erimos
« skrivet: 15 januari 2021, 23:36:31 »

Dags för ny rapport.

Stockholm har haft kallt väder ett tag och idag har temperaturen legat runt -10C.

VP har inte spetsar något trots framledningstemp på 48 grader. Se bifogade bilder för driftinfo. Ser ut som det finns lite marginaler även om gränsen börjar närma sig.

Fantastiskt att en felmonterad tempgivare kan ge så stora konsekvenser.
Skrivet av: erimos
« skrivet: 21 november 2020, 21:43:37 »

Första kalldagen igår och första skarpa testet. Den verkar fungera som den ska.

Innan jag fixade tempgivaren började den spetsa vid framledning över 38. Den gick dessutom sällan mer än 8-9 timmar eftersom den spetsade så mycket.

38 starter är en del men det verkar råda olika uppfattningar om det är ett problem eller inte.

Skrivet av: erimos
« skrivet: 13 november 2020, 00:43:16 »

Haha ja det där borde jag läst för flera år sen!

Men till saken hör att en tekniker mätt upp temperaturen vid ett besök. Det var bara för milt väder så differensen var för liten. Sen renoverade vi fönster och då passade jag på att maxbelasta vpn och då mätte jag ganska enkelt en skillnad på flera grader med hjälp av en ugnstermometer.

Tyvärr har jag blivit värmepumpshypokondriker efter detta.
Skrivet av: japp
« skrivet: 12 november 2020, 20:23:57 »

Monterade om sensorn för framledning 1 och nu verkar alla problem borta även om jag har svårt att tro det.

Står i manualen hur sensorn ska monteras så jag gjorde precis så, inklusive lite polerande med en grön tvättsvamp för att få en bra yta. Sen använde jag buntband för att spänna sensorn mot röret och därefter lite isoleringstejp. Använde lite litiumfett för att förbättra värmeledningen.

Märkte direkt att den uppmätta temperaturen var flera grader högre än tidigare. Hela differensen mellan tank och framledning är borta och den bivalenta shunten behöver nu strypa framledningen efter VP-körningen, tidigare stod shunten alltid på max utan att riktigt nå börvärdet.

Jag rekommenderar alla som har liknande problem att montera om sensorn på värmekrets 1. Värmepumpens styrning är mycket beroende av att den ger korrekt temperatur.

Trist att installatören inte förstått detta. CTC-teknikern som var här mätte visserligen framledningstempen men då var den för låg för att felet skulle visa sig tydligt.

Jag är (orimligt) lättad såklart men också förbannad på installatörens slarv. Det har kostat mig många timmars grubblerier och ca 3-4000kr spetsel.

Så bra att du hittade felet, tyvärr så läser många inte instruktionsboken och därigenom missar dom en utmärkt källa för felsökning.
Fanns även en hänvisning i forumet om detta https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=60426.msg633619#msg633619 Givetvis rätt mycket svårare att hitta än att läsa i manualen. :)
Skrivet av: erimos
« skrivet: 09 november 2020, 09:14:04 »

Nej det verkar tyvärr väldigt vanligt. Även jag har monterat rumsgivaren själv men det var ett enkelt utbyte av tidigare rumsgivare. Däremot tänkte installatören ta med sig den hem efter att ha argumenterat för att den inte behövdes.

Ett vanligt råd när man börjar kolla på att investera i en värmepump är att välja en installatör som verkar pålitlig. Jag tycker att jag gjorde det men vad spelar det för roll när denne lejer in folk som inte kan något om tekniken.

Serviceteknikern som kom och tittade att VPn inte var trasig bekräftade att han åkte på många pumpar installerade av just denne installatör...
Skrivet av: Behemot
« skrivet: 30 oktober 2020, 17:10:36 »

Slarviga installatörer verkar det finnas gott om. Jag tycker det är helt otroligt att installatörer inte certifieras av tillverkaren (CTC, vet inte hur andra gör) när en anläggning kostar 150000 att installera. Då vill man inte ha någon rörlallare som inte förstår att pumpen är minst lika mycket teknik/inställningar som vattenrör. En sån fick jag. Budskapet verkade vara att man fick nöja sig med de taffliga inställningar man fick vid avlämning. Resten fick man ordna själv. Jag tjatade på både installatör och CTC tills det ordnade sig, inklusive min egen installation av inomhusgivare då. Sen dess har det funkat och jag har sagt upp kontakten med installatören, som för övrigt också monterade en ratt på ett rör fel så att den efter ett år började läcka ner i pannan och kortslöt den. Det blev ingen positiv recension på Google kan jag lova.
Skrivet av: erimos
« skrivet: 19 oktober 2020, 14:40:18 »

Monterade om sensorn för framledning 1 och nu verkar alla problem borta även om jag har svårt att tro det.

Står i manualen hur sensorn ska monteras så jag gjorde precis så, inklusive lite polerande med en grön tvättsvamp för att få en bra yta. Sen använde jag buntband för att spänna sensorn mot röret och därefter lite isoleringstejp. Använde lite litiumfett för att förbättra värmeledningen.

Märkte direkt att den uppmätta temperaturen var flera grader högre än tidigare. Hela differensen mellan tank och framledning är borta och den bivalenta shunten behöver nu strypa framledningen efter VP-körningen, tidigare stod shunten alltid på max utan att riktigt nå börvärdet.

Jag rekommenderar alla som har liknande problem att montera om sensorn på värmekrets 1. Värmepumpens styrning är mycket beroende av att den ger korrekt temperatur.

Trist att installatören inte förstått detta. CTC-teknikern som var här mätte visserligen framledningstempen men då var den för låg för att felet skulle visa sig tydligt.

Jag är (orimligt) lättad såklart men också förbannad på installatörens slarv. Det har kostat mig många timmars grubblerier och ca 3-4000kr spetsel.
Skrivet av: erimos
« skrivet: 19 oktober 2020, 00:05:38 »

Stänger jag pumpen för GV, dvs drar ut sladden, tar det bara några sekunder innan man känner att temperaturen ökar i avsticker för GV.
Skrivet av: erimos
« skrivet: 18 oktober 2020, 23:57:23 »

Jag är lite osäker på radiatorsystemet, jag tror det är ett ettrörsystem. Rören ligger dolda och jag kan stäng en radiator helt utan att de andra blir kalla. Men det finns inget koppel eller dyl. Och jag har inget hittat nån strypning.

I övrigt är det som du beskriver. T-koppling på stigaren direkt efter VPns shunt. Separat esbe-shunt för GV och en grundfos alpha2 (15-60). Pumpen sitter direkt på fördelaren för golvvärmen. Därefter tillbaka till gemensam retur. Har märkt att pumparna måste justeras så att inte primärkretsens retur trycker tillbaka golvvärmekretsens retur som shunten ska arbeta med. Lite slumpartat.

Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 18 oktober 2020, 20:02:41 »

Då har  du ett 2 rörssystem med en gemensam stam och på den är det påstick till GV , har GV egen shunt ? Att en shunt skulle läcka stämmer inte riktigt , men det kan vara så att flödet är för stort på GV i förhållande till totalaflödet som ska försörja allt. Då kan det bli en kortslutning av systemet. Matarpumpen ska trycka flödet och GV-pumpen ge flödet till raddarna , är då det för stort flöde på GV så kan det bli så att det blandas med fram i GV -shunten i stammen och kyla ner den, Kan jag ha missuppfattat något i funktionen du har nu , så rätta mig.
Skrivet av: erimos
« skrivet: 18 oktober 2020, 19:34:00 »

Kom att tänka på en sak, vilken fart har du på laddpumpen , går den för fort hinner VP inte med att lyfta tempen , det måste var en balans på flödet så den hinner med, har märkt det på min 407:a.


Tror inte jag kan styra laddpumpen, den varierar genom körningen. Som sagt, VPn fixar begärd temp till tanken, sen distribueras den inte korrekt.
Skrivet av: erimos
« skrivet: 18 oktober 2020, 19:27:07 »

Kan tänka mig att det som händer hos dig. Med urkopplad GV så får du en högre retur tillbaka och VP orkar lyfta tempen till värde, vid inkoppling av retur GV så får du väldigt kalt vatten som blandar sig med returen från raddarna och VP orkar inte lyfta tempen. Ex retur från radarana  35-40 C och VP lyfter till 45 C . med GV så blir returen kanske bara 25 C , ett spann lägre på 10 C . VP orkar inte lyfta tempen till värde då ( den är för klen ) och spets går in , Jag har GV helt i huset , uppe trägolv temp ut 40 C , retur  ca 35 C , nere betong temp ut 22 C , tillsammans så blir returen  25-27 C . Nu har jag en ren ON/OFf som går mot tank och värmen tas ut separat med shuntar och returen är gemensam. Har även ett annat hus med GV och Ecoair 407 mot en tank och efterföljande VVB som spets på VV. Värmen shuntas med en mindre EL-panna mellan tank och system om är satt till max 45 C , eftersom den sitter som extra före shunten så stänger den ner och VP får högre temp att jobba med och orkar lyfta tempen i tanken.

Jag har ju tänkt som du tidigare men dagens testande har gett mig andra idéer. Oavsett golvvärme eller ej så orkar VPn värma innehållet i tanken (enligt den enda givaren) till önskad temperatur. Problemet är att när GV-kretsen är aktiv når inte primärkretsen sitt börvärde. Detta är till synes helt orimligt eftersom det finns vatten med rätt temp i tanken.

Just nu lutar jag åt att det finns två problem, vilket i sig är osannolikt, men också svårt att felsöka.

Fel 1: Tempgivaren för primärkretsen var dåligt monterad och gav för lågt värde. Då ser det ut som att tankens uppvärmda vatten inte fullt ut når radiatorerna. Detta är åtgärdat, om än provisoriskt.

Fel 2:
Shunten i krets 2 läcker. I vissa driftslägen, typiskt vid stor differens mellan primärkretsen och krets 2, läcker retur in till primärkretsen via t-kopplingen där krets 2 är ansluten.

Primärkretsens framledning sjunker nån grad när jag stänger shunten manuellt. Öppnar jag den helt når den istället åter upp till börvärdet.

Golvvärmen installerades (av tidigare ägare) och jag vet inte någonting om den. Det finns inga termostater utan temperaturen styrs direkt av shunten. Kanske kan jag sänka trycket på shunten genom att öka strypningen på returen? Kan inte göra samma med returen från radiatorerna dock.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 18 oktober 2020, 19:19:13 »

Kom att tänka på en sak, vilken fart har du på laddpumpen , går den för fort hinner VP inte med att lyfta tempen , det måste var en balans på flödet så den hinner med, har märkt det på min 407:a.
Skrivet av: 25fOCUS
« skrivet: 18 oktober 2020, 18:00:46 »

Kan tänka mig att det som händer hos dig. Med urkopplad GV så får du en högre retur tillbaka och VP orkar lyfta tempen till värde, vid inkoppling av retur GV så får du väldigt kalt vatten som blandar sig med returen från raddarna och VP orkar inte lyfta tempen. Ex retur från radarana  35-40 C och VP lyfter till 45 C . med GV så blir returen kanske bara 25 C , ett spann lägre på 10 C . VP orkar inte lyfta tempen till värde då ( den är för klen ) och spets går in , Jag har GV helt i huset , uppe trägolv temp ut 40 C , retur  ca 35 C , nere betong temp ut 22 C , tillsammans så blir returen  25-27 C . Nu har jag en ren ON/OFf som går mot tank och värmen tas ut separat med shuntar och returen är gemensam. Har även ett annat hus med GV och Ecoair 407 mot en tank och efterföljande VVB som spets på VV. Värmen shuntas med en mindre EL-panna mellan tank och system om är satt till max 45 C , eftersom den sitter som extra före shunten så stänger den ner och VP får högre temp att jobba med och orkar lyfta tempen i tanken.
Skrivet av: erimos
« skrivet: 18 oktober 2020, 17:23:57 »

Jag har lite testmöjligheter just nu då jag renoverar fönster och därför kör VP hårdare än jag normalt behöver. Normalt börvärde vid nollgradigt väder är ca 40. Just nu värmer jag vår fönsterlösa övervåning med 48 istället.


Fick ett infall och kontrollmätte framledningen med en grilltermometer från OBS. De visade genast högre värden än givaren på framledningen. Tog loss den och tejpade fast den med lite maskeringstejp jag hade i närheten. Samtidigt drog min tvååring mig i byxorna så det var väl kanske ändå inte mitt livs bästa tejpade.

Ganska direkt såg jag att nu mätte den ca 2 grader högre framledning vilket kort sagt gör en jävla skillnad. Innan mitt spetsnaz-tejpade fixade VPn inte 48 utan toppade på 47. Hade shunten inte varit spärrad hade det lett till elspets.

Det här är definitivt en delorsak till mina problem. Nu vet jag att VPn fungerar.

Ovanstående gjordes med golvvärmen urkopplad och nu när jag återaktiverat den har jag återigen problem att nå börvärde, dock inte inte lika tidigt.

Krets2 är ansluten med T-rör innan primörens CP. När golvvärmen är avaktiverad är anslutning lika varm som primär framledning, men med pumpen i golvvärmen igång blir den kall. Kan en shunt läcka vatten åt fel håll? Isf läcker den in retur i framledningen.


Skrivet av: erimos
« skrivet: 18 oktober 2020, 01:00:50 »

Suck, skrev ett långt inlägg här med svar på en del frågor. Tyvärr han jag bli utloggad och allt försvann.

Jag får göra ett nytt försök imorgon.

Jag har dock under dagen testat att köra med krets2 golvvärmen deaktiverad och det är ganska tydligt att VPn har lättare att nå börvärden över 40 då. Redovisar värden imorgon.

Sov gott
Skrivet av: Wilton
« skrivet: 18 maj 2020, 13:46:38 »

Sen bör du inte ha för hög kurva, jag har 44 på min och då för lågtemp element och golvvärme med max temp satt på pumpen. Den har riktigt jobbigt när du närmar dig 50 i undre. har en 308 så kan ju vara annat med pump med högre effekt.
Skrivet av: erimos
« skrivet: 17 maj 2020, 08:18:04 »

Min upplevelse på min 308 är att den behöver låg delta på radiatorkretsen, när jag hade högre så blev den större vid kallare väder och då ganska snabbt hamnade på shuntfördröjningen redan vid tex -10. Så efter att ha ställt in flödet över elementen och ökat hastigheten på cirkulationspumpen så har den nästan aldrig öppnat mot övre tank.
lågt delta=shunten lite öppen litet flöde ur och in till tanken
högt delta= shunten mer öppen stort flöde och ofta öppnar till mikrobrytaren som startar shunt fördröjningen.
För att summera verkar den ha svårt med stora flöden ur tanken utan att börja öppna mot övre.

Tack för svar.

Jag har ju två kretsar, ett orginal ettrörsystem med panelradiatorer på övervåningen och ett golvvärmesystem på bv.

Returen från krets 1 blandas med framledningen med shunten för krets 2.  Sammanlagda returen är den som pannan mäter och den är ofta samma eller nära börvärdet för krets 2.

Har laborerat med cp1 och 2 men ingen framgång.

Ska testa att manuellt shunta bara retur till golvvärmen.
Skrivet av: Wilton
« skrivet: 14 maj 2020, 21:54:21 »

Min upplevelse på min 308 är att den behöver låg delta på radiatorkretsen, när jag hade högre så blev den större vid kallare väder och då ganska snabbt hamnade på shuntfördröjningen redan vid tex -10. Så efter att ha ställt in flödet över elementen och ökat hastigheten på cirkulationspumpen så har den nästan aldrig öppnat mot övre tank.
lågt delta=shunten lite öppen litet flöde ur och in till tanken
högt delta= shunten mer öppen stort flöde och ofta öppnar till mikrobrytaren som startar shunt fördröjningen.
För att summera verkar den ha svårt med stora flöden ur tanken utan att börja öppna mot övre.
Skrivet av: erimos
« skrivet: 14 maj 2020, 09:36:03 »

Lite uppföljning.

Totalt har pannan spetsat ca 1000kwh under vintern. Inte vilken vinter som helst utan den mildaste på 250 år enligt vissa.

Fick viss uppmärksamhet av CTC inledningsvis som uppmärksammade att laddpumpen verkade gå väldigt hårt och att interna diff-tempen var låg. En Servicetekniker kom ut och kollade runt lite men hittade inget tydligt. CTC skulle analysera loggfiler och sedan återkomma med åtgärdsförslag. Det har nu dröjt 3 månader utan nån tydlig aktivitet hos CTC och möjligheterna att testa åtgärder är borta för den här säsongen.

Har ställt ner cirkulationspumparna för värmekrets 1 och 2 i botten och det har möjligen förskjutit spetsandet någon grad nedåt. Huvudproblemet kvarstår dock.  När Elspetsen går in ersätts VP och detta sker redan vid 0-gradig utetemperatur. Under inga driftfall går VP-kontinuerligt.

CTC säger också att det är väldigt stor diff över radiatorkretsen i mitt system (8-10 i kallväder) men det beror ju på att jag har en radiatorkrets och en golvvärmekrets - den typen av anläggning som CTC marknadsförde ecoheat-konceptet med internt tank med.

Än så länge ser detta ut att vara mitt livs sämsta köp.
Skrivet av: erimos
« skrivet: 25 januari 2020, 16:31:27 »

Servicetekniker har kollat på anläggningen nu. Inga entydiga diagnoser än men några avvikande värden som skulle kontrolleras.

I samband med att serviceteknikern gick igenom inställningarna berättade han om alla beroenden och begränsningar som finns. Manualen säger ingenting om dessa och jag undrar hur mycket  ctc förlorar på att inte beskriva handhavandet  av sina produkter ordentligt.

Jag spetsar vidare.
Skrivet av: Behemot
« skrivet: 25 december 2019, 23:37:54 »

Jag har en EcoPart 410 och EcoZenith i250, drogs länge med att pannan spetsade i tid och otid. Installatören var helt värdelös, han verkade ha väldigt ytliga kunskaper om hur pannan ska ställas in. Pratade mycket med CTCs egen tekniska support och när man väl får dem att svara funkar det bra. De hjälpte mig göra inställningar, som jag tyvärr inte minns exakt vilka de var, men som gjorde att elpatronen gick in senare. Detta verkar ha löst mina problem, tillsammans med att jag installerade en inomhusgivare (som installatören påstod inte behövdes, men som jag snarare antar att de inte orkade installera bara).

Slutsats: kolla med CTC själva. De har inga kunskaps/certifieringskrav på sina installatörer och det märks tyvärr, iallafall hos den som jag hade oturen att välja. 
Skrivet av: erimos
« skrivet: 01 december 2019, 11:01:36 »

Under varmperioden har såklart fenomenet varit svårt att studera. Under hösten har den spetsat lite när det börjar bli nära nollan och just nu med - 3 ute spetsar den rejält. (70-80 kwh/dygn)

Har varit i kontakt med ctc som identifierat ovanligt höga tryckvärden på laddpumpen. Det ska komma någon och titta på detta.

Min igen hypotes är att installatören slarvade med rengöring av radiatorkretsen och att smuts och avlagringar hamnat på fel ställen. Men det är en amatörteori. Förklarar inte heller varför den använder nedre tank så ineffektivt.

Skrivet av: DrGreenbaum
« skrivet: 03 mars 2019, 18:10:26 »

Har du fått nån ordning på det här? Tyckte också det var lite svårt att hitta optimala lägen men i år har jag fått ner förbrukningen på elpatronen rejält.

Fick ändra fördröjning shunt till 90 istället för annars blev det för stora variationer i värmesystemet och elpanna spets till 60. Vet inte riktigt mer vad som hänt men jag har gått från 2500kWh elpatron förra året till 1200 i år. Tror mycket var för att om fördröjningen på shunten var för lång så var det alltid som kallast i systemet kl 6 på morgonen på vintern och sen när vi skulle duscha blev det kallt fort. Nu kan vi köra utan extra vv funktionen istället.
Skrivet av: erimos
« skrivet: 21 februari 2019, 23:54:10 »

Det har rullat på ganska bra sen senast men helt nöjd är jag inte.

Kör med extra vv. på morgnarna men tycker ändå att det är i klenaste laget. Och i princip varje dusch kostar några kwh spets. Sänker "elpanna övre" till 30, kanske slipper jag spetsen iaf.

Sen har jag svårt att acceptera att vp klarar att värma nedre tanken till tex börvärde 47 utan problem men likförbannat shuntar inte styrningen ut börvärde 42 i värmekretsen utan 39 med resultat att shuntfördröjningen går till 0 med ytterligare nån kwh spets som resultat. Nu slog vp precis av men framledningen har inte nått sitt börvärde på 42. Shunten är i mittenläget.

Ekonomiskt är det kanske inte så stor skada men det stör mig. Jag har betydligt bättre värmeekonomi än tidigare elpanna iaf.

Vidare har jag många starter, 46/24h just nu, och över 50 vid mildare väder.  Har läst lite på forumet och ctc verkar hävda att många starter inte är så kritiskt?



 

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 januari 2019, 17:01:42 »

Men det är svårt att förstå varför den ska Spetsa i 15 min var 180:e minut när tanken innehåller vatten med högre temp än den begärda framledningstemperaturen större delen av de 180 minuterna. 15 min är iaf bättre än hela tiden.

Min åsikt är att CTC:s grejer är lite skumma och denna tråden bekräftar detta.
Värmepumpen är på nått sätt byggd för att köra elpatron i onödan om man inte trixar till det på olika sätt.  Sc:,h

Jag tror du måste trixa lite som sagt, prova att ställa ner elpanna max till 0 kW och se om du får OK varmvattenkomfort i alla fall?
Skrivet av: erimos
« skrivet: 28 januari 2019, 17:05:36 »

Jag är civilingenjör, inte rörmokare :-) Så jag har såklart återgått till utgångsinställningarna vid varje förändring. Dock tror jag att det är en kombination av parametrar som orsakar beteendet samt en mycket tveksamt beskriven styrlogik.

Har fått anslutningen till golvvärmen ombyggd nu och den kan delvis ha orsakat skumma flöden tidigare. En tryckstyrd shunt som ballade ur när styrningen från VP monterades. När den monterades loss uppdagades att den fastnat i halvöppet läge vilket skapade flera problem.

Nu är det mildare ute och vpn spetsar mer återhållsamt. Dessutom återställs faktiskt shuntfördröjningen. Men det är svårt att förstå varför den ska Spetsa i 15 min var 180:e minut när tanken innehåller vatten med högre temp än den begärda framledningstemperaturen större delen av de 180 minuterna. 15 min är iaf bättre än hela tiden.

Installatören är väldigt förtjust i att vänta och se.

Skrivet av: japp
« skrivet: 28 januari 2019, 12:11:01 »

Försöker trigga återställning av shuntfördröjningen genom att sänka begärd rumstemp med 5°. Shunten stänger, framledningstempen sjunker. Men inte fan återställs shuntfördröjningen. Vad krävs för att den ska börja från början igen?
Normalt vid felsökning börjar man med att återställa allt till fabriksinställningarna och utgår därifrån på ett systematisk sätt.
Men i ditt fall skulle jag nog rekommendera att kontakta installatören och eller CTC.
Skrivet av: erimos
« skrivet: 28 januari 2019, 00:10:26 »

Försöker trigga återställning av shuntfördröjningen genom att sänka begärd rumstemp med 5°. Shunten stänger, framledningstempen sjunker. Men inte fan återställs shuntfördröjningen. Vad krävs för att den ska börja från början igen?
Skrivet av: erimos
« skrivet: 27 januari 2019, 22:56:10 »

Testar inställningar likt dina, dock har jag kört med liknande i ca 1v med 900kWh spets som följd och en vpå som gick 6h av 24h.

Jag misstänker att nått faktiskt är fel. Har bara sett shunten nollställas en gång och det var när jag körde exakt framledning med vv-körning.

I skrivande stund står pumpen still och elpatron värmer övre tank till 70°c
Skrivet av: erimos
« skrivet: 27 januari 2019, 21:38:32 »

Ser ut som tråden jag drömt om! Stort tack.

Kan jag som lekman bedöma om Rörmokaren luftat vpn? Radiatorkretsen avluftades men det är inte det du menar gissar jag.
Skrivet av: japp
« skrivet: 27 januari 2019, 21:00:29 »

När shuntfördröjningen räknat ner till noll återställs den aldrig och elpatronen tar över. Vilka parametrar är relevanta för att shuntfördröjningen ska återställas?

Sen förstår jag inte hur framledningstempen egentligen skapas. Shunten står på max men framledningen ligger ändå 10-20°C under tankarna innehåll och under börvärdet.

Läs detta http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=60894.msg638913#msg638913
Då kanske du förstår bättre vad den gör.. :)

Sen så är det bra om man ser till att vp'n är ordentligt avluftad. (Via luftnippel och säkerhetsventil uppe på vp'n)
Styrningen fungerar mycket bättre då. :)

Skrivet av: erimos
« skrivet: 26 januari 2019, 11:30:20 »

När shuntfördröjningen räknat ner till noll återställs den aldrig och elpatronen tar över. Vilka parametrar är relevanta för att shuntfördröjningen ska återställas?

Sen förstår jag inte hur framledningstempen egentligen skapas. Shunten står på max men framledningen ligger ändå 10-20°C under tankarna innehåll och under börvärdet.
Skrivet av: erimos
« skrivet: 26 januari 2019, 09:29:54 »

Pustade ut för tidigt,

Pumpen stannade precis, börvärden för övre och nedre samt framledning är uppfyllda men ändå går elpatronen.


-6°C ute och mellan 18-20°C inne.


Skrivet av: erimos
« skrivet: 25 januari 2019, 14:35:19 »

Nu spetsar den inre alls på samma vildsinta sätt och jag vet inte varför. Däremot ligger framledningen fortfarande under börvärdet och det börjar bli kallt.

Kanske har det med skiktning att göra men det är svårt att veta var temp mätare sitter respektive utloppet till shunten.

Shunten förresten: på en bivalent shunt ligger ett av lägena på 50%. Gissar att det är nedre tanken och att inställningen spärrar eller liknande. Finns ju dock två andra sätt att ställa in ungefär det, spärra shuntfördröjningen eller köra med exakt framledning.

CTC är tydligen skumma, som saabar ungefär :-)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 25 januari 2019, 07:55:36 »

Min åsikt är att CTC:s grejer är lite skumma och denna tråden bekräftar detta.
Värmepumpen är på nått sätt byggd för att köra elpatron i onödan om man inte trixar till det på olika sätt.  Sc:,h
Men om du vill fortsätta testa olika grejer så rekommenderar jag att börja med cirkpumparna (både laddpump och värmebärarpump) och se hur olika inställningar där förändrar läget.
Jag tror att låg fart (och bra skiktning) förbättrar läget.
Skrivet av: erimos
« skrivet: 24 januari 2019, 23:23:36 »

Slog på elpatronen igen (ökade effekten från 0 till 9kwh) och den var påslagen tills båda tankarnas börvärden var uppfyllda. Nu gick också framledningen upp till begärd temp.

Förstår fortfarande inte varför den inte styr ut samma temp när elpatronen är urkopplad. VPn fixade ju att fylla tanken till fl-börvärde+7°C, 12°C mer än faktisk (och rätt ok) framledning.

Jag har börjat sänka kurvlutningen nu men jag kan inte släppa ovanstående riktigt.  Installatörens förklaring kändes som svammel, en stor besvikelse då jag uppfattat honom som engagerad i tekniken.
Skrivet av: erimos
« skrivet: 24 januari 2019, 17:19:53 »

Har fler problem med styrningen av golvvärmen, därför inga frågor om den än. (installatören har byggt fel).

Självklart fattar jag att man inte ska ha för hög kurva, då blir det ju för varmt... Men just nu vet jag inte vad som reglerar rumstemperaturen. Den följer inte bör-kurvan iaf. Just nu är båda tankarna 50°c, shunt en öppen men framledningen 38. Börläget är 49°C.  Pumpen är igång och ger 53°C.

Förstår att detta närmar sig max kapacitet men elpatronen drog 100kwh per dygn när den var igång. Då gick pumpen knappt.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 januari 2019, 15:38:35 »

Nu ser jag att spärrad shunt innebär att den aldrig öppnar mot övre delen av tanken, kanske är en smart inställning?
Men inställningen av shunt nr 2 har inte med detta att göra då den inte är bivalent, eller? ???
Det kanske finns nån typ av motsvarande spärr på den ändå?  Sc:,h
Har du problem att få upp värmen i golvet?

Sen är det dumt att ha en högre kurva än vad som behövs, viktigt att trimma ner denna så den motsvarar husets verkliga värmebehov.
Att huset är OK varmt trots att börvärdet inte nås tyder på för hög kurva.
Skrivet av: erimos
« skrivet: 24 januari 2019, 14:34:33 »

Jodå 55 är nog lite högt, jag laborerar med sänkt kurvjustering istället. Hade för varmt där det är radiatorer förra veckan när det var lite kallare. (Stockholm). Just nu 22° på övre plan.

Har radiatorer på övervåningen och golvvärme på entréplan, detta är värmesystem 2. Vp-styrd esbeshunt och cp på konstantdrift. Men vad betyder inställningen?

Kör nu med elpatronen satt till 0 för att lära mig var gränserna går. Vid - 6°C fyller den nedre tank med temperaturer väl över begärd framledning (börläge) men givaren på framledningen rapporterar temperaturer väsentligt under och aldrig över börläget. Vp går inte konstant och ger inga felmeddelanden, något jag tolkar som att den faktiskt ska klara att gå endast på vp dessa temperaturer. Notera att rumstempen är ok, det är möjligheten att styra den som blir knas när börläget aldrig nås. I skrivande stund står shunten till primärkretsen på max.

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 24 januari 2019, 09:13:25 »

Hej!
Kurva 55 är relativt högt om du inte bor i skåne?
Kurvan ska trimmas in med termostaterna fullt öppna, du ska inte reglera innetemp på radiatorerna utan med kurvan.
Man kan spärra elpatron genom att sätta elpanna max till 0 kW.
Shunten ska du däremot inte spärra.
Shunt värmesystem 2 låter som shunten till golvvärmen (om den är kopplad till din värmepump?), denna styrs då av värmekurva på system 2.
Skrivet av: erimos
« skrivet: 23 januari 2019, 18:57:00 »

Hej,

Har nyss fått en ecoheat 408 installerad och efter en kall januarivecka med spetsvärme motsvarande elpannan  den ersatte är jag fylld av revanschlusta. Inte en kWh i onödan är devisen. Fast med bibehållen komfort då... Installatören borde såklart ha gett mig den här kunskapen och lovade en del men har sedan installation varit betydligt mer ointresserad. Det är en annan tråd kanske.

Generella frågor:
- Ska man ta bort elspetsen och i vilka driftfall är den nödvändig för bibehållen komfort? Hur tar man bort elspetsen?
- Spärra shunten, vad innebär den inställningen?
- Vad betyder Shunt 50% ja/nej under värmesystem 2. Ej beskriven i manualen.

Specifikt om mitt system:
- sedan jag ”spärrade shunten” (inställningen om shuntfördröjning) når primärkretsen aldrig börläget, inte ens vid beskedliga temperaturer som 42C. Shunten stannar i mitten och får inga signaler om att varken öka eller stänga. Visst är detta två olika shuntar? Börläget är nog lite för högt för rent konkret ligger inomhustemp runt 20.

Systemet:
Ecoheat 408, två kretsar (primärkrets och golvvärme på bottenplan)
150m2 uppvärmt+garage som hålls frostfritt.
Primärkrets 55C i kurvlutning.
Har enbart kört VP sen jag satte shuntfördröjning till ”spärrad” innan dess blåste den ca 100kWh spets per dag.
190m borrhål med bra temperaturer.








Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!