Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…sikter om kvalitet och erfarenheter av Nocria serien?  (läst 13025 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Vad jag kunnat läsa och förstå så verkar det generellt vara mkt nöjda fujitsu-ägare på detta forum.
Men är mkt nyfiken hur vp försäljare upplever den realtivt nya nocria-serien.... har det vart mkt problem och strul med den eller..... har själv inte hört något negativt om den..... men ni vp-försäljare har ju förmodligen rätt så bra koll på detta så det vore intressant med lite fakta åsikter och erfarenheter om nocrian och gärna fujitsu överlag.


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Jojje40

  • Installatör
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ã…sikter om kvalitet och erfarenheter av Nocria serien?
« Svar #1 skrivet: 20 november 2006, 01:09:55 »
Hej NK!

Jag jobbar för ett företag som säljer och installerar Fujitsu, el rättare sagt jag som installerar, och har servicen....*L*   

Och vi har inte stött pÃ¥ nÃ¥tt problem ännu vad gäller Fujitsu av nÃ¥n modell, och dÃ¥ monteras dessa i ett klimat som övriga landet inte har, fuktiga Ã¥ ibland smÃ¥kalla vintrar, NV SkÃ¥ne.    Thumbsup

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Ã…sikter om kvalitet och erfarenheter av Nocria serien?
« Svar #2 skrivet: 20 november 2006, 12:41:20 »
Hej NK!
 
Jag jobbar för ett företag som säljer och installerar Fujitsu, el rättare sagt jag som installerar, och har servicen....*L*   

Och vi har inte stött pÃ¥ nÃ¥tt problem ännu vad gäller Fujitsu av nÃ¥n modell, och dÃ¥ monteras dessa i ett klimat som övriga landet inte har, fuktiga Ã¥ ibland smÃ¥kalla vintrar, NV SkÃ¥ne.    Thumbsup


Tjena Jojje! Ok det låter ju mkt bra generellt så vad jag förstått och läst så verkar fujitsu pumparna vara mkt driftsäkra och omtyckta vet inte vad det beror på om det säljs lite av dem här i Sverige eller om det helt enkelt bara är driftsäkra pumpar. Hörde oxå från en installatör som är mkt och monterar i pumpar i Norge att Norrmännen nu helt plötsligt nästan bara vill köpa fujitsu av han och vad det beror på kan man ju bara spekulera om men oftast vill ju norrmännen ha det bästa oavsett det gäller bilar, husvagnar eller lvp.......



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Ã…sikter om kvalitet och erfarenheter av Nocria serien?
« Svar #3 skrivet: 20 november 2006, 13:39:59 »

...men oftast vill ju norrmännen ha det bästa oavsett det gäller bilar, husvagnar eller lvp.......


Man kan inte annat än beundra Norrkungens blygsamma framtoning på Forumet, -jag gillar din totala ödmjukhet inför alla andra konkurrenters eventuella fördelar..!! ;D


//Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Ã…sikter om kvalitet och erfarenheter av Nocria serien?
« Svar #4 skrivet: 20 november 2006, 13:47:17 »

...men oftast vill ju norrmännen ha det bästa oavsett det gäller bilar, husvagnar eller lvp.......


Man kan inte annat än beundra Norrkungens blygsamma framtoning på Forumet, -jag gillar din totala ödmjukhet inför alla andra konkurrenters eventuella fördelar..!! ;D


//Micra




hihi eller så inte.....

men vi är ju faktiskt på Fujitsu delen av forumet och skriver nu.......

och sen brukar jag inte klaga på andra märken förutom sanyons -20 spärr som jag ogillar nå grymt.....men det är ju min personliga åsikt

men sen sÃ¥ kan det väl inte vara förbjudet att vara nöjd och tycka att ett märke är bra.... men sen sÃ¥ är det ju upp till var och en att avgöra själv vad som är en "bra" vp 

men ok dÃ¥ jag är väl kanske lite väl objektiv..... :)  ska försöka tagga ner lite.......




//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Ã…sikter om kvalitet och erfarenheter av Nocria serien?
« Svar #5 skrivet: 20 november 2006, 14:20:20 »
Norrkungen,

- jag vill inte alls att du taggar ner! Du är en frisk fläkt här på Forumet, och jag gillar dina inlägg! Skulle bara skoja till det lite...

Jag tycker att det gott kan få vara lite "kamp" mellan de olika fabrikaten, så länge som det ligger på en nivå som är acceptabel.

Absolut ingen kritik mot dig, Krister!
Go for it! *vinkar*

/Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Ã…sikter om kvalitet och erfarenheter av Nocria serien?
« Svar #6 skrivet: 20 november 2006, 14:38:42 »
Norrkungen,

- jag vill inte alls att du taggar ner! Du är en frisk fläkt här på Forumet, och jag gillar dina inlägg! Skulle bara skoja till det lite...

Jag tycker att det gott kan få vara lite "kamp" mellan de olika fabrikaten, så länge som det ligger på en nivå som är acceptabel.

Absolut ingen kritik mot dig, Krister!
Go for it! *vinkar*

/Micra


*ler* tack men vet att jag framhÃ¥ller fujitsun kanske lite lite för mkt  ::) men jag brukar försöka att pÃ¥peka när jag skriver och tycker att det är mina personliga Ã¥sikter osv.....

Kan bara hålla med dig om det här med kamp mellan märkena det är ju hur kul som helst....tex när man gör olika tester helt ovetenskapliga iofs och testar utblåstemp och räknar fram effekt och cop osv...... men som du skriver det måste ju vara på en vettig nivå oxå.......


Föresten jag gillar dina inlägg med Micra speciellt när det gäller placeringar av innerdelar för speciellt där tycker jag att verkar besitta mkt sunda och bra ideer.

Keep up the good work........ Thumbsup



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Micra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 459
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Toshiba RAS B 13 -vinter, Yamaha XVZ 1300 -sommar
SV: Ã…sikter om kvalitet och erfarenheter av Nocria serien?
« Svar #7 skrivet: 20 november 2006, 15:10:52 »
Norrkungen,

- du har mail...

Hälsningar
Micra
1-plansvilla 103 m² Boro-hus med öppen planlösning i Härnösand. Braskamin + luftburen värme - Bahco sys. (körs numera bara för luftcirkulation/ventilering). Toshiba RAS B 13 EKVP-E fr.o.m. sept.-05.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Ã…sikter om kvalitet och erfarenheter av Nocria serien?
« Svar #8 skrivet: 20 november 2006, 16:36:18 »
Nocria har väl inte fÃ¥tt bekänna färg än  ;)
Vänta bara när det blir -30 i vinter...

Som vädret varit hitills i höst så har ju pumparna bara gått tomgång ::)

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Ã…sikter om kvalitet och erfarenheter av Nocria serien?
« Svar #9 skrivet: 20 november 2006, 16:39:54 »
Nocria har väl inte fÃ¥tt bekänna färg än  ;)
Vänta bara när det blir -30 i vinter...

Som vädret varit hitills i höst så har ju pumparna bara gått tomgång ::)



hihi Mike gissa om jag längtar till den riktiga kylan så man får börja mäta, dona, räkna och jämföra....... ;)




//Krister    *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Cud

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Ã…sikter om kvalitet och erfarenheter av Nocria serien?
« Svar #10 skrivet: 24 november 2006, 09:58:50 »
Jag är mycket nöjd med båda mina Fujitsu. Det tycks vara ett bra märke för åsikterna på t.ex. det finska motsvarande forumet om Fujitsu är också mycket positiva och jag har inte hört (sett..) någon klaga där. Tror inte att det är nån tillfällighet och när de som säljer flera märken säger att den är bra så måste man väl tro dem ;) Man kan ju hoppas att de är mera objektiva än de som bara säljer ett märke. Själv tror jag inte att det är nån större skillnad mellan märkespumparna (Fujitsu, Toshiba, IVT, Sanyo etc), viktigaste är väl att välja en pump som passar ens behov och plånbok. Till en början tänkte jag skaffa IVT men jag är glad att jag inte gjorde det eftersom vp:n sparar så lite i driftskostnaden att eventuell bättre COP hade aldrig betalat tillbaka det högre priset. Väntar med spänning vad som händer då det blir riktigt kallt i vinter. Förra vintern hade vi närmare -30 i nästan 2 veckor i ett.. Som tur har vi en värmelagrande spis så det blir ingen panik fast pumpen skulle stanna eller elen bryts.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Ã…sikter om kvalitet och erfarenheter av Nocria serien?
« Svar #11 skrivet: 24 november 2006, 10:27:16 »
Kul att du oxå är nöjd med fujitsus maskiner men jag är lite nyfiken på vilka modeller du har samt gärna lite övrig info typ hur länge du haft pumparna husstorlek vart du bor elförbrukning osv....




//Krister   *vinkar*


1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Cud

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Ã…sikter om kvalitet och erfarenheter av Nocria serien?
« Svar #12 skrivet: 24 november 2006, 11:10:14 »
Jag har en ASYB 12 LD i huset pÃ¥ 119 m2. Den blev installerad för ca 1,5 mÃ¥nad sedan samtidigt som den i garaget. Jag bor i Vasa men jag har inte mätt elförbrukningen med pumpen till huset. Den andra pumpen är en ASYA 7 LC som jag har i garaget pÃ¥ 70 m2. Den drar 340 W vid 4-5 grader och 650 W vid -2 - -5. Vid -9 drog den ca 800 W. Den gÃ¥r konstant eftersom dörrarna är lite för glesa men den fungerar väldigt bra i garaget dÃ¥ den blÃ¥ser varmluften ner mot golvet och värmer källaren under garaget samtidigt, även om där inte finns nÃ¥n separat uppvärmning. FÃ¥r se om den kan hÃ¥lla plusgrader hela vintern. Jag tog bort det finare filtret eftersom det är dammigt i garaget och jag var rädd att den skulle täppas till, dock verkar det som om det var obefogat. Filtren verkade rena när jag inspekterade dem sist men kanske smutsen inte direkt syns? Samma sak i huset, där verkar filtrena ocksÃ¥ vara rena. Kanske den mekaniskaluftkonditioneringen renar luften sÃ¥ bra att filtrena inte smutsas ner sÃ¥ fort? Funderar pÃ¥ att koppla mätaren till den andra pumpen ocksÃ¥ för att verifiera att allt är ok och att se vad den förbrukar men nu när det är sÃ¥ fuktigt sÃ¥ är det kanske inte nÃ¥n bra idé eftersom uttaget är pÃ¥ utsidan och om jag minns rätt sÃ¥ borde man inte använda mätaren (en vanligt Claes Olsson) i fuktiga utrymmen. Skulle vara kul att mäta vedeldningens inverkan pÃ¥ förbrukningen. Pumpen förbättrar spisen funktion avsevärt, den sprider värmen mycket bra. Tidigare var det varmt i ett rum och kallt i de andra men nu hÃ¥lls värmen jämnare i alla rum. Golven är inte heller sÃ¥ kalla. Tidigare värmde vi med direkt-el men det fungerade inte sÃ¥ bra, dragigt och hög förbrukning. Förra Ã¥ret var Ã¥rsförbrukningen 15 200 KWh, varav jag uppskattar att uppvärmningen är ca 5000 KWh. SÃ¥ nÃ¥n stor besparing blir det inte men eftesom jag behövde en till garaget sÃ¥ bestämde jag mig för att  installera en i huset ocksÃ¥. Med lite tur sÃ¥ kanske förbrukningen inte stiger även om jag nu värmer garaget ocksÃ¥ (vilket jag inte gjort tidigare).

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Ã…sikter om kvalitet och erfarenheter av Nocria serien?
« Svar #13 skrivet: 24 november 2006, 11:34:05 »
Ok men det lÃ¥ter ju bra. Men för en del sÃ¥ är inte besparingen det viktigaste tex en kompis till mig satte in en Luft/Luft-vp  pga att han ville kunna höja inomhustempen frÃ¥n ca 20 grader till nuvarande ca 22 grader utan att det skulle bli sÃ¥ mkt dyrare och det har han nu gjort och att han dessutom fick sänkt Ã¥rsförbrukningen med 5000 kwh sÃ¥g han bara som en bonus han hade varit nöjd med att ha samma elförbrukning när han fick höjd komfort. SÃ¥ han är mkt nöjd med sin investering.




//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Cud

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Ã…sikter om kvalitet och erfarenheter av Nocria serien?
« Svar #14 skrivet: 24 november 2006, 11:53:02 »
Det är i garaget som jag gör den största besparingen. I huset så är det den ökade komforten som är det viktigaste och den är oväntat stor. I garaget skulle det vara kostsamt att hålla värme med ett vanligt värmebatteri, dock så skulle jag inte behöva hålla så hög temperatur som nu men det igen har sina fördelar. Testade med ett oljefyllt värmebatteri men det fungerade dåligt, värmen spred sej dåligt och det värmde golvet knappt alls. Är tvungen att hålla värme där eftersom vi har en frys och den kräver att temperaturen är över noll. Sen är det ju trevligt att sätta sej i en varm bil på morgonen när man skall till arbetet :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!