Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Strypa ner radiatorer på övervåning  (läst 376 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fb1234

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Strypa ner radiatorer på övervåning
« skrivet: 19 januari 2024, 22:34:45 »
Hej,

Jag bor i 20-talshus med bergvärme. Gammalt system med enkel värmekurva och utomhusgivare, inget annat. Upplever att det blir betydligt varmare på övervåningen än entreplan vilket inte är så konstigt eftersom det relativt sett är fler och större radiatorer på övre plan.

Jag skulle alltså gärna strypa flödet något till övervåningen för att få jämnare värme i huset med samma effekt på pumpen.

Vad har jag för alternativ? Kan det fungera att helt enkelt var för sig strypa ned radiatorerna i sovrummen något eller behöver jag göra något annat?

Radiatorerna saknar termostater utan har ventiler som på bilden.

Tacksam för tips på vad jag kan prova med själv.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strypa ner radiatorer på övervåning
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2024, 23:04:40 »
Om du stänger ner 1/3 på raddarna uppe så kommer nog flödet att öka nere. Cirkpumpen i VP, vilken fart har den. Kan sitta ett vred på kopplingsboxen med 1 - 2  -3  var står den på nu.

Utloggad Fb1234

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strypa ner radiatorer på övervåning
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2024, 23:09:40 »
Om du stänger ner 1/3 på raddarna uppe så kommer nog flödet att öka nere. Cirkpumpen i VP, vilken fart har den. Kan sitta ett vred på kopplingsboxen med 1 - 2  -3  var står den på nu.

Ska kolla hastighet på cirkpumpen.

Men hur stryper jag radiatorerna rent praktiskt? Förstår ej hur jag ska hantera ventilen på bilden.

Edit: Har flera cirkpumpar men denna sitter precis vid värmepumpen och tror övriga är till golvvärmeslingor. Den hör ser ut att stå på 3. 
« Senast ändrad: 19 januari 2024, 23:16:38 av Fb1234 »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strypa ner radiatorer på övervåning
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2024, 23:16:57 »
Den ena visar en grå hatt, har du fler och termostater så ställs det ned med att ställa termostaterna på lägre siffra om det finns och den grå är som ett vanligt vred och gängas in. Det är piggen under som går in då och stänger del av flödet.

Utloggad Fb1234

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strypa ner radiatorer på övervåning
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2024, 23:17:30 »
Cirkpumpen

Utloggad Fb1234

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strypa ner radiatorer på övervåning
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2024, 23:19:23 »
Den ena visar en grå hatt, har du fler och termostater så ställs det ned med att ställa termostaterna på lägre siffra om det finns och den grå är som ett vanligt vred och gängas in. Det är piggen under som går in då och stänger del av flödet.

Okej, jag har en sådan grå ”hatt” till varje radiator. Misstänkte att jag helt enkelt skruvar in den så ”piggen” trycks in lite. Är det alltså så enkelt? Ska jag sedan mäta diff i temp mellan inkommande och retur för att optimera?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strypa ner radiatorer på övervåning
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2024, 23:27:50 »
Jepp så enkelt är det, då får dom lite mindre flöde. du får prova dig fram,  med olika lägen, inte helt enkelt att få till det bra. Sen går din pump på max. Har du rengjort filtret som ska sitta på röret som kommer tillbaka från elementen till VP.

Utloggad Fb1234

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strypa ner radiatorer på övervåning
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2024, 23:37:42 »
Jepp så enkelt är det, då får dom lite mindre flöde. du får prova dig fram,  med olika lägen, inte helt enkelt att få till det bra. Sen går din pump på max. Har du rengjort filtret som ska sitta på röret som kommer tillbaka från elementen till VP.

Tack!

Är det orimligt att pumpen går på max? Har ej rengjort filtret (eller ändrat ngt på pumpen) sedan jag flyttade in för 2 år sedan.

Huset är 270 kvm inkl inredd uppvärmd källare. Jag har tre cirkpumpar till men de verkar specifikt serva golvvärme i kök, hall/gästtoa samt större delen av källaren.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4744
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strypa ner radiatorer på övervåning
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2024, 23:48:37 »
Ok då kan du få som en kortslutning i systemet, övriga pumpar kan stjäla flödet från andra delar. Öppnar tex Gv för mer värme så sjunker flödet till andra delar o.s.v. Det är en klassiker med GV och element tillsammans.
Inget ovanligt, VP ska ställas in för temp på elementen, då dom behöver mer värme än GV.  Och gv ska ha mindre flöde/värme och regleras av kanske en shunt och maxtermostat. Men börja med att hitta filtret och se om det är skit i det. Även det är en klassiker med element. Behöver inte vara så med skit, men ofta är det. Sen har du slangar mellan VP och ut, även dom kan sätta igen sig med magnetit ( järnförening ) från elementen, även det är en klassiker.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!