Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes  (läst 34178 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2498
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #105 skrivet: 17 januari 2023, 21:11:01 »
95/98 utan etanol finns inte utan endast 95E10 och 98E5 finns, bara som en förtydligande till förra inlägget där man kunde läsa det som att det skulle finnas 95/98 utan etanol.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #106 skrivet: 17 januari 2023, 21:26:32 »
95/98 utan etanol finns inte utan endast 95E10 och 98E5 finns, bara som en förtydligande till förra inlägget där man kunde läsa det som att det skulle finnas 95/98 utan etanol.

Ja, okej.

Var kanske lite slarvig när jag skrev inlägget ;).

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #107 skrivet: 17 januari 2023, 21:31:27 »
bättre är att notera km på tripmätaren och hur mkt från fullt man måste fylla på .


Men det har jag ju i princip gjort.

Bilen var fulltankad på morgonen igår när jag tog första bilden och tankades igen vid km ställning 111222 (fulltankning).

Jag kunde nu köra till en bensinmack och tanka bilen. Då vet jag exakt hur mycket den har dragit på dessa 132 km.

Men eftersom första balken försvann när jag svängde in på parkeringen borde det vara omkring 6 l.

Så då har den dragit ca 6 l på 132 km.
 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #108 skrivet: 18 januari 2023, 07:35:40 »
Balkarna är ingen precis vetenskap, allt beror på vilken typ av sensor man använder och hur tanken är designad.
Vanligtvis är det en vanlig flottör, och tanken är ju formad efter karossen, så den är ju inte en fyrkantig likformad behållare för bränsle, utan är antagligen "störst på mitten" och avsmalnande både uppåt och nedåt.
Du kan inte räkna med balkarna, bara tanka, köra, tanka igen och sedan räkna ut vad den dragit som säger något alls om förbrukningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #109 skrivet: 18 januari 2023, 09:43:20 »
Balkarna är ingen precis vetenskap, allt beror på vilken typ av sensor man använder och hur tanken är designad.
Vanligtvis är det en vanlig flottör, och tanken är ju formad efter karossen, så den är ju inte en fyrkantig likformad behållare för bränsle, utan är antagligen "störst på mitten" och avsmalnande både uppåt och nedåt.
Du kan inte räkna med balkarna, bara tanka, köra, tanka igen och sedan räkna ut vad den dragit som säger något alls om förbrukningen.

Jag vet att det ofta kan ta lite mer tid tills att den första balken försvinner jämfört med de andra.

Det är bara att tanka igen om läsa av km ställningen.

Troligtvis måste man byta spridarna om man vill köpa på etanol regelbundet. Men här verkar det ha räckt med att rengöra spridarna.

https://www.vibilagare.se/reportage/jag-ska-aldrig-tanka-etanol-igen

Bör man tanka bensin ibland i förebyggande syfte?

– Har man problem så bör man tanka bensin oftare än om man inte haft problem med E85-bränslet. Om man är orolig bör man tanka bensin, annars ska man kunna tanka E85, säger Fredrik Nyholm.

Ola Norberg är informationschef på Ford Sverige:

– Vi känner till problemet att spridarna sätts igen av sulfaterna och enda lösningen för att få bukt med problemet är att byta spridarna. Det här är ett typiskt fall där det inte har räckt med att rengöra spridarna utan att man får byta ut dem.




« Senast ändrad: 18 januari 2023, 09:54:25 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #110 skrivet: 18 januari 2023, 10:01:01 »
Så problematiken är att det väl behövs åtgärder på bilen om man vill tanka E85. Och de kostar säkert pengar. Man måste väl uppsöka någon verkstad i så fall.

Den ekonomiska nyttan verkar vara begränsad eftersom bilarna drar mer med etanol. Så i slutänden blir det väl samma km kostnad. Men risken för problem kan finnas kvar.


Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #111 skrivet: 18 januari 2023, 13:03:00 »
Jag vet att det ofta kan ta lite mer tid tills att den första balken försvinner jämfört med de andra.

Det är bara att tanka igen om läsa av km ställningen.

Troligtvis måste man byta spridarna om man vill köpa på etanol regelbundet. Men här verkar det ha räckt med att rengöra spridarna.

https://www.vibilagare.se/reportage/jag-ska-aldrig-tanka-etanol-igen

Bör man tanka bensin ibland i förebyggande syfte?

– Har man problem så bör man tanka bensin oftare än om man inte haft problem med E85-bränslet. Om man är orolig bör man tanka bensin, annars ska man kunna tanka E85, säger Fredrik Nyholm.

Ola Norberg är informationschef på Ford Sverige:

– Vi känner till problemet att spridarna sätts igen av sulfaterna och enda lösningen för att få bukt med problemet är att byta spridarna. Det här är ett typiskt fall där det inte har räckt med att rengöra spridarna utan att man får byta ut dem.


Det där med igensatta spridare kan du glömma. Det var för över 10 år sedan har jag för mig, i mellanSverige så lyckades de få olämpliga kemikaler i bensinen som de blandade ut till E85. Finns inga såna problem idag.
Enda åtgärderna ifall motorn går bra är att inför besiktning sänka etanolhalten till den programmerade gräns som din biltillverkare satt för hur mkt den ska få adaptera upp bränslemängden.
En del bilar har ingen gräns och då finns inget problem, de flesta bilar vill ha typ under 50% etanol i tanken för att gå i closed loop.
Enda andra problemet är att kallstarter blir svåra under +10 gr C, vilket kan lösas med motorvärmare, extra anrikning vid start (omrpogrammering av ECU eller liknande), eller som jag att köra på typ 10% BF95 och resten E85. Då startar den lätt iaf ner till -10-15.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #112 skrivet: 18 januari 2023, 13:06:24 »
Så problematiken är att det väl behövs åtgärder på bilen om man vill tanka E85. Och de kostar säkert pengar. Man måste väl uppsöka någon verkstad i så fall.

Den ekonomiska nyttan verkar vara begränsad eftersom bilarna drar mer med etanol. Så i slutänden blir det väl samma km kostnad. Men risken för problem kan finnas kvar.

Inget verkstadsbesök är nödvändigt, se mitt andra svar. Om det lönar sig eller inte får du se med din bil, körstil och väder. (Det går typ hälften så mkt extra sommartid jfrt med vinter). Kallstarter ofta kostar mer med E85 än med BF95.
Skulle tro att du kommer fram till att det lönar sig med nuvarande priser.
Grovt räknat så går jag breakeven med 2 kr billigare E85.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #113 skrivet: 18 januari 2023, 17:39:00 »
Det där med igensatta spridare kan du glömma. Det var för över 10 år sedan har jag för mig, i mellanSverige så lyckades de få olämpliga kemikaler i bensinen som de blandade ut till E85. Finns inga såna problem idag.
Enda åtgärderna ifall motorn går bra är att inför besiktning sänka etanolhalten till den programmerade gräns som din biltillverkare satt för hur mkt den ska få adaptera upp bränslemängden.
En del bilar har ingen gräns och då finns inget problem, de flesta bilar vill ha typ under 50% etanol i tanken för att gå i closed loop.
Enda andra problemet är att kallstarter blir svåra under +10 gr C, vilket kan lösas med motorvärmare, extra anrikning vid start (omrpogrammering av ECU eller liknande), eller som jag att köra på typ 10% BF95 och resten E85. Då startar den lätt iaf ner till -10-15.

Jag har en äldre bil från -09 och den är godkänd för etanoldrift.

Men jag fick nyligen startproblem, så jag hade dessa problem som det fanns för 10 år sen ... som du skrev.

Men egentligen borde jag teoretiskt kunna köra enbart på etanol.

Vad jag vet kan det också ta tid för motorstyrningen/motorn att anpassa sig till etanoldrift.

Men som sagt, min bil är godkänd för etanoldrift. (se fordonsuppgifterna!)



« Senast ändrad: 18 januari 2023, 19:19:34 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #114 skrivet: 18 januari 2023, 18:55:01 »
Inget verkstadsbesök är nödvändigt, se mitt andra svar. Om det lönar sig eller inte får du se med din bil, körstil och väder. (Det går typ hälften så mkt extra sommartid jfrt med vinter). Kallstarter ofta kostar mer med E85 än med BF95.
Skulle tro att du kommer fram till att det lönar sig med nuvarande priser.
Grovt räknat så går jag breakeven med 2 kr billigare E85.

Ja, det sitter dubbdäck på bilen nu. Jag åker nästan aldrig korta sträckor. Här i staden går jag till fots när jag t.ex. ska handla.

Som sagt, man borde kunna blanda valfritt mellan E5/E10 och E85.

Men bilen drar betydligt mer med E85 .... och går det något sönder så kan man troligtvis skrota bilen.

prisskillnaden mellan bensin och etanol ligger på 4,71 kr just nu.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #115 skrivet: 20 januari 2023, 10:50:35 »
Startproblem kan ju bero på många andra saker än igensatta spridare också. Det kan vara idé att t ex se över tändsystemet, kolla att tändstiften ser bra ut (skarpkantade elektroder, inte för stort elektrodavstånd), rengöra isolatorer mm. En del bilar kan få problem i fuktigt väder pga att gummit i tändstiftskabelskorna åldras och så småningom blir poröst och kan dra åt sig fukt eller bli mer eller mindre elektriskt ledande.
Passa också på att koppla in en OBD-terminal och kolla att det inte finns några felkoder från motorstyrsystemet och att alla mätvärden verkar rimliga under start och körning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #116 skrivet: 20 januari 2023, 17:14:23 »
Ja, det sitter dubbdäck på bilen nu. Jag åker nästan aldrig korta sträckor. Här i staden går jag till fots när jag t.ex. ska handla.

Som sagt, man borde kunna blanda valfritt mellan E5/E10 och E85.

Men bilen drar betydligt mer med E85 .... och går det något sönder så kan man troligtvis skrota bilen.

prisskillnaden mellan bensin och etanol ligger på 4,71 kr just nu.

Inget dyrt som kan gå sönder pga etanol iaf. Kör i 10 l BF95 först när du tankar och resten E85. Då startar du alltid vintertid. Håll helst inte på och ändra från ren bensin till etanol o vise versa, bättre att det är ungefär samma hela tiden.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #117 skrivet: 23 januari 2023, 08:46:23 »
Kolla också varifrån etanolen kommer.
Kan omöjligt tänka mig att det är vare sig miljö eller klimatvänligt att importera etanol från Sydamerika.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #118 skrivet: 23 januari 2023, 10:34:36 »
Kolla också varifrån etanolen kommer.
Kan omöjligt tänka mig att det är vare sig miljö eller klimatvänligt att importera etanol från Sydamerika.

Det är länge sedan det förekom någon nämnvärd etanolimport från Sydamerika till Europa. En snabb googling visar att det mesta av etanolen i E85 numera har europeiskt ursprung. På https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/hallbara-drivmedel/ (scrolla ner en bra bit på sidan) påstås exempelvis att etanolen i den E85 som OKQ8 säljer härstammar från Sverige, Frankrike, Ukraina och Ungern.

Det finns ju tvÃ¥ stora etanolfabriker i Sverige, i Domsjö utanför Övik samt i Norrköping. I Domsjö jäser man avfallslut frÃ¥n sulfitmassafabriken som finns intill, i Norrköping använder man framför allt vete.  Norrköpingsfabriken har dock stÃ¥tt stilla periodvis pga rÃ¥varubrist. När den byggdes, gjorde EU-reglerna om träda att vete som var odlat inom det regelverket och inte fick användas som livsmedel eller djurfoder, kunde gÃ¥ som billig rÃ¥vara till etanolfabriken. Numera när de reglerna är borta och förstklassigt vete är alldeles för dyrt för att vara lönsamt som rÃ¥vara, är det bara när det dyker upp stora partier av t ex fuktskadat vete som inte gÃ¥r att använda till nÃ¥got annat, som det är värt att köra igÃ¥ng produktionen.

En uppgift jag hörde för ca 10 år sedan sade, att Norrköpingsetanolen mest gick till låginblandning i bensin, Domsjöetanolen används mest till bussbränslet ED95 som också blandas till i Domsjö, och det mesta av etanol till E85 importerades.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #119 skrivet: 23 januari 2023, 20:14:41 »
Okej, bra att veta.

Nej, det är absolut inte sagt att allt fungerar som det ska respektive är bilen kanske inte optimerad för etanoldrift.

Nja, med bensin ligger jag på normala nivåer igen.

Jag ligger på ca 4,4 l/100 km nu med bensin. Så första balken försvann när jag svängde in på parkeringen, alltså precis när jag kom hem. Kanske blev det 4,5 l/100 eller så. (Man kan ju aldrig mäta exakt).

Enl. tillverkarens uppgifter drar den 6 l/100 km (blandad körning) .... men som sagt, jag kör inte sÃ¥ fort, dÃ¥ brukar de dra lite mindre.  Dessutom körde jag bara pÃ¥ motorvägen och riksvägen (ingen stadskörning kan man säga).

Så 111356 km - 111222 km = 134 km .... det rymmer 47 l bränsle i tanken och en balk motsvarar då 5,875 l (ca 6 l).

8,47 l drog den på 134 km.

Det motsvarar ca 6,32 l/ 100 km. Ungefär det som den borde dra enl. tillverkaren. Men bilen har dubbdäck på och det är kallt nu.

drar väl minst ca 50 % mer med etanol.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!