Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: iTec Eco 8 - fråga om ljudnivå inför eventuellt köp  (läst 2094 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oskar1321

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Har fått en offert på Thermia iTec Eco 8 luft-vattenvärmepump. Är det någon som har en sådan här pump som tycker den är högljudd? Har läst en hel del att iTec Eco 9 skulle vara högljudd men inget specifikt om 8kW-modellen.
Tack på förhand
Oskar

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: iTec Eco 8 - fråga om ljudnivå inför eventuellt köp
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2023, 11:19:19 »
Ljudeffekten står i databladet.
Thermia iTec har högsta siffran på marknaden och upplevs av en del som bullrig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: iTec Eco 8 - fråga om ljudnivå inför eventuellt köp
« Svar #2 skrivet: 23 januari 2023, 11:24:41 »
Har själv en itec 9:a.
Gissar att eco 8:an har trimmats ner lite för att få tystare gång.

Är man orolig för ljud skulle jag rekommendera en bergvärmepump istället.

Luft/vatten pumpar fungerar fantastiskt bra över ca 5-7 grader. Då behöver den inte avfrosta och man har bra verkningsgrad. Kompressorn behöver inte varva upp så högt heller och därav upplevs utedelen som tyst.

När temperaturen sjunker behöver huset mer värme samtidigt som uteluftens energiinnehåll minskar.
Det enda som en luft/vattenpump kan sätta in är att låta kompressorn varva upp för att kunna leverera mer värme till huset. Detta gör att ljudnivån ökar. Avfrostningarna kommer också med lägre utetemperatur och efter en sådan måste också kompressorn att varva upp för att kompensera för effektförlusten som uppkommit under avfrostningen.

Så när det gäller ljudnivå kan man sammanfatta det som att under största delen i södra sverige går pumpen tyst men när effektuttag behövs låter den mer.

Är dock relativt sällan jag hör något inne i huset utan det är mest utomhus som det kan låta en del när temperaturen faller.

Ljud är svårt att definiera men om du är orolig för att bli störd tror jag att du kommer att bli störd av en luft/vatten pump. Kan säkert skilja lite mellan olika fabrikat men då ingen kan trolla ökar ljudnivån vid kyligare väder.

Hade varit roligt att höra vad någon med em itec 8:a säger.

Det som jag kan tycka är en annan viktig del som inte har med ljudnivån är att luft/vattenvärmepumpar tar längre tid på sig att producera varmvatten vid kallare väder. Detta då man förutom något lägre effekt också kan ryka på en avfrostning mitt i varmvattenkörningen.


Takeawalkonthewildside

  • Gäst
Takeawalkonthewildside
SV: iTec Eco 8 - fråga om ljudnivå inför eventuellt köp
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2023, 22:23:00 »
Jag har haft min iTec Eco 8 i drygt en vecka.

Den låter förj##vligt!

Nu alldeles för en liten stund sedan fick den ”spatt” och drog på allt vad den har (tror jag). Man får skämmas för grannarna. Dessutom låter den ganska ”illa”. Just nu -8 grader

Vid promenader i området kan jag konstatera att min låter värst, även om andra också bullrar. Men det är ju väldigt svårt att jämföra några minuters slumpmässigt lyssnande med det ”ständiga” jag har hemma. I bland är ju även min tyst.

Jag har inte undersökt hur själva installationen ser ut, eller kontaktat firman jag köpt av ännu, så jag hoppas att det går att göra något. (Jag har konstaterat att de har monterat dräneringsslangen så att den har en svacka, så det blir stillastående vatten i den, som fryser)

Just nu beklagar jag att jag inte kunde köpa fjärrvärme. Det finns rör i gatan, men Stockholm Exergi ville inte sälja installation. (Grannens cirkulationspump hör man inte när man står en meter från värmeväxlaren)

Så, nej, just nu avråder jag från iTec Eco 8!

Thermistor

  • Gäst
Thermistor
SV: iTec Eco 8 - fråga om ljudnivå inför eventuellt köp
« Svar #4 skrivet: 10 december 2023, 23:16:53 »
fick min itec eko 8 ibörjan av september. gick tyst och fin.
När det gå ner till -5 blir det kraftigare ljud vid avfrostning.
Vid temperaturer -8 och hittills -18 blev det riktig oväsen och tillsatsvärmen var i stand-by eller gick kortvarig in med 3kw. Dessutom fungerar kondensledningen inte av någon anledning som inte kan kollas nu.
Ventilator gallret skakade och fick tillfälligt -kilas- rund om för att bli av med resonansen. Montage fusk? Fel materialval?
Dessutom fick jag stommljud i betongen i källaren. Detta dock för att den övre flexslangen är för kort installerad och låsa aggregatet vid -14C och mer
Detta ska åtgärdas när temperaturen tillåter/Garanti.
Sedan upplever vi oxå vid tyst VVP att vi förnimma ytligare ett troligen stommljud. För hela rörsystemet vibrerar troligen i takt med kompressorn/pumpen och detta, mycket svag är ändå störande bara för det märks så liten!
Jag har lossnad alla klämmar och rören hänga bara i sina gummipackningar. Inte hård spänt längre. Något bättre?!? Svårbedömt.
Troligen är några komponenter i utedelen slarvig monterad därför oxå nämnd oväsen vid avfrostning.
Blir bättre när man ruska om hela aggregat eller staga tillfällig mot väggen.
Ska låna en vibrometer från jobbet och kolla själv.

Jag har ett mycket bra samarbete med leverantören här i Arvika och vi ska fixa det när temperaturen tillåter detta.
Jag kan oxå föreställa mig att pumpen monterades när det var som mest tryck på Thermia.

Jag känner mina Värmlänningar i Industrien. Hoppas -det ordna sig till veckan- som dem brukar säger alternativt det bli så som det bli dock inte hos mig.   Utvecklingsingenjören

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!