Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 1235 LP Larm nu vid 10 plus och nerÃ¥t... Inget larm under sommaren.  (läst 1758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas B

  • Gäst
Hallå där.
Straxt före sommaren så fick jag LP larm på min Nibe Fighter 1235.
Det har varit hit folk och fixade lite, luftat systemet, och grejjat.
Bland annat byttes en pump. (Vad exakt för pump vet jag inte i skrivande stund, men troligtvis nÃ¥gon pump som orsakade LP larmet antar jag.)  a:gl
Bland annat så tog dom bort ett kärl med vätska och satte dit ett tryckkärl istället.

Hur som helst så kom sommaren och jag har inte fått ett enda LP larm alls.
Men så fort graderna ute kryper ner mot 0an så får jag flera LP larm om dagen.
Startar jag om systemet på morgonen så har jag ett LP larm på eftermiddagen när jag kommer hem från jobbet.
När jag startar om systemet så vill kompressorn jobba och värma lite vatten och det går vad jag misstänker ett par timmar till ibland flertalet timmar innan det blir ett LP larm igen.

Någon som kan ha koll på vad som orsakar detta fel?

// Jonas

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Hade varit intressant att se alla interna temperaturer styrdatorn kan läsa ut under kompressordrift, för att någon ska kunna ge mer pricksäkert svar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Pumpen man bytte var säkert köldbärarpumpen. Sådana kan krångla ibland och ge sådana symptom som beskrivs. Dessutom bytte man expansionskärlet på köldbärarkretsen. Varför man gjorde det begriper jag inte, det kan gärna inte ha haft med saken att göra.

Återstående förklaringar till problemet kan vara fel på expansionsventilen eller köldmedieläckage, alltså inte läckage i köldbärarkretsen utan köldmedieläckage. Men det behövs som sagt mer uppgifter. Tyvärr verkar det inte finnas något synglas före expansionsventilen på 1235. Ett sådant hade varit till stor hjälp i det här fallet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Om man monterade ett expansionskärl på kalla sidan bör man också monterat en manometer så man kan läsa av trycket. Vad är trycket?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Jonas B

  • Gäst
Hade varit intressant att se alla interna temperaturer styrdatorn kan läsa ut under kompressordrift, för att någon ska kunna ge mer pricksäkert svar.

Vad för siffror är du ute efter så kan jag se efter vad jag kan få fram... tummenupp

Jonas B

  • Gäst
Om man monterade ett expansionskärl på kalla sidan bör man också monterat en manometer så man kan läsa av trycket. Vad är trycket?

// Magnus

Trycket är just nu: Straxt under 1 bar.
Och det är precis som med vätskekärlet var, att det sjunker med tiden...
Trycket i expansionskärlet alltså. (Om det ska vara så och om det är bra vet jag inte. Men det sjunker lite under ett år iaf. Och jag får fylla på trycket i den då.)

Jonas B

  • Gäst
Pumpen man bytte var säkert köldbärarpumpen. Sådana kan krångla ibland och ge sådana symptom som beskrivs. Dessutom bytte man expansionskärlet på köldbärarkretsen. Varför man gjorde det begriper jag inte, det kan gärna inte ha haft med saken att göra.

Återstående förklaringar till problemet kan vara fel på expansionsventilen eller köldmedieläckage, alltså inte läckage i köldbärarkretsen utan köldmedieläckage. Men det behövs som sagt mer uppgifter. Tyvärr verkar det inte finnas något synglas före expansionsventilen på 1235. Ett sådant hade varit till stor hjälp i det här fallet.

Aha, har att trycket i den nya expansionskärlet något med saken att göra?
För det sjunker med tiden, och för några veckor sedan fick jag öka trycket till strax över 1 bar.
Och i skrivande stund ligger den på lite under 1 bar.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Det som de har gjort är den naturligt första åtgärden. Det verkar som förutsättningarna är bra för riktig funktion.

Alla temperaturer är intressanta, framledning, retur, varmvatten, hetgas, sugledning m.m. kärt barn har många namn, men allt du hittar är av värde.
Man kan se om ena eller andra sidan är blockerad av temperaturerna. Även om det råder köldmediebrist.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Aha, har att trycket i den nya expansionskärlet något med saken att göra?

Sitter expansionskärlet på högsta punkten ska trycket i det inte spela någon roll. Men det behövs som sagt lite uppgifter om temperaturerna när pumpen har gått minst 10 minuter.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Jonas B

  • Gäst
Det som de har gjort är den naturligt första åtgärden. Det verkar som förutsättningarna är bra för riktig funktion.

Alla temperaturer är intressanta, framledning, retur, varmvatten, hetgas, sugledning m.m. kärt barn har många namn, men allt du hittar är av värde.
Man kan se om ena eller andra sidan är blockerad av temperaturerna. Även om det råder köldmediebrist.

Jag gör ett försök här. Kom hem, och hade LP larm, Vilket jag nu får flera gånger per dygn när det har blivit lite kallare och under 10 plus ute....
Detta är vad jag har fått fram nu när kompressorn har gått i 15 minuter.

  • Framledningstemp: 28 grader
  • Returl. temp: 26 grader
  • Varmvattentemp: 48.7 grader
  • Hetgastemp: 109.0 grader
  • Vätskeledningstemp: 53.2 grader
  • Suggastemp: 15.4 grader
  • Köldbärare in: 7.2 grader
  • Köldbärare ut: 6.2 grader

Jonas B

  • Gäst
Sitter expansionskärlet på högsta punkten ska trycket i det inte spela någon roll. Men det behövs som sagt lite uppgifter om temperaturerna när pumpen har gått minst 10 minuter.

Ja, expansionskärlet sitter pÃ¥ den högsta punkten.  tummenupp

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Ja tycker det ser ut som köldmediekretsrelaterat problem. Allt runt omkring ser ut att fungera. Ring kyltekniker.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det är låg differens mellan in- och utgående köldbärare. Det betyder att pumpen tar lite värme från köldbäraren. Differensen brukar ligga runt tre grader. Nu har givarnas felvisning stor inverkan på differensen men jag tror den är någorlunda rätt med tanke på att hetgastemperaturen ligger på 109 grader. Det är för hög temperatur.

Jag tror också att det är något problem i köldmediekretsen, kompressorn eller expansionsventilen. Förhoppningsvis är det expansionsventilen som krånglar, annars borde inte pumpen stanna på grund av LP-larm. Det behövs som sagt en kyltekniker.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 662
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!