Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sanyo CO2  (läst 15912 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo CO2
« Svar #30 skrivet: 19 januari 2006, 12:41:53 »
Hej,

om CO2 pumpen verkligen har en så flack effektkurva som du anger, så tycker jag att den faktiskt inte passar någonstans. Åtminstone inte till priset 85.000kr eftersom den bara har 4,5kW effekt.

Norr om Dalälven skulle den vara toppen, om den hade en effekt på 9kW, oavsett utetemperatur. Om priset var 60-80.000kr monterad och klar skulle jag köpa den direkt. (Flack effektkurva är bra där det är rejält kallt))

Söder om Dalälven skulle den vara idealisk om den hade en effekt vid +7 grader på 9 kW och 4,5 kW vid -15. (Brant effektkurva innebär att man får spetsa rejält med el, men bara de dagar då det är ordentligt kallt). Om priset var 40-50.000kr, monterad och klar, skulle jag köpt den direkt.

Nu har tyvärr pumpen låg effekt och rak effektkurva. Vilket innebär att jag egentligen bara skulle kunna köra den för värme på vintern och varmvatten på sommaren.

Det var trevligt att få lära bgn något oxå.!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Sanyo CO2
« Svar #31 skrivet: 20 januari 2006, 21:27:02 »
Men hallå!
den skall ge 4,5kw ner till -20 grader? ni som har den, kan någon bekräfta!
Är det någon som loggat pumpen?
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Sanyo CO2
« Svar #32 skrivet: 22 januari 2006, 21:22:51 »
Enligt manualen så ger pumpen 4,5kW ner till -15 och ca 3,8kW vid -20. Se mot slutet av manualen på http://www.kcc.se/filarkiv/Servicemanual_CO2_SVE.pdf.

Men en del av detta har att göra med temperaturer på returen.

Utloggad Mr Mean

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar...nÃ¥ja...
SV: Sanyo CO2
« Svar #33 skrivet: 02 mars 2006, 21:24:13 »
Efter ett halvår skulle man kanske kunna göra en sammanfattning enligt följande.

Installatörerna var inte utbildade för att sälja och installera produkten. Till exempel är det helt olämpligt att köra en CO2 värmepump mot ett ettrörsystem eftersom det inte går att få ned returtemperaturen.

Vi har en Sanyo Co2 Eco installerad i ett hus med ettrörssystem.
Så då är det kört då..?       :'(

Vi har haft problem med nedisning av VP:n.
Vi har en ruggigt hög elförbrukning trots att vi ännu ej kopplat in disk-, tvättmaskin och torktumlare. Dessutom har vi ännu inte börjat nyttja vårt nyrenoverade badrum för duschning. Vissa dagar har vi haft en förbrukning på 130-160 kwH. Då är kåken 108 kvm boarea med ca 54 kvm källare. Innegivaren är ställd på blyga 20 grader.

Någonting säger mig att elpatronen går in väldigt, väldigt tidigt.
Och kontakterna med Ahlsell går allt annat än bra.

Den här investeringen börjar kännas direkt obehaglig... 

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Sanyo CO2
« Svar #34 skrivet: 03 mars 2006, 08:22:02 »
Hej Mr Mean,

Gå in på tråden spetsvärem på sanyo co2. Det finns några där som har fungerade ett rörs system. Och där kan du läsa dig till inställningar.

Eva
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!