Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Delta pÃ¥ värmebärarsidan  (läst 5481 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Delta på värmebärarsidan
« Svar #15 skrivet: 06 november 2009, 10:54:39 »
Citera
77+33 är väl 110% =)
Jag har 65% / 35% så det verkar vara lika.
Pumpen startar som din med 1½h timmes intervall och är klar på ca 20minuter om den inte kör vv, annars lite längre.
Jag kör kurva 4 och lutning +1,5
20,5 grader inne.
hehe sant!

Kollade faktiskt igår och då stod siffrorna på 80% radiator och 20% vv.. väldigt mycket kanske?
Du har ju mycket mer vv så det är inte konstigt att din kör längre på varmvatten, jag har ju motsvarande C-modellen med intern 185L beredare..
Kurvan är (nog) 4.2 och +/-0.5 (kommer inte ihåg helt)
Innegivaren är inställd på ca 21 grader men håller 19.5 grader på markplan och ca 20 grader på första plan.

Larm om högt VB-delta varje radiatorkörning... ska bygga seriekabel nu och försöka logga lite ordentligt..

Mickemolle:
Utan att göra anspåk på att vara expert har jag fått uppfattningen att deltat ska ligga mellan 8-10 grader så pumphastighet ett verkar lämplig.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
SV: Delta på värmebärarsidan
« Svar #16 skrivet: 06 november 2009, 19:34:37 »
Hej,

enligt din profil så är du ju expert... ;)

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Delta på värmebärarsidan
« Svar #17 skrivet: 09 november 2009, 08:27:06 »
Hehe oväntad men trevlig uppgradering  ;D
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta på värmebärarsidan
« Svar #18 skrivet: 09 november 2009, 23:07:45 »
Hej igen,

Men ärligt, någonstans borde dessa vedertagna 7-8graders dT komma ifrån? Nu skulle det vara trevligt om någon av de bättre vetande (läs Carl N, Roland osv) att styra upp tråden.

Exempelvis,
När jag nu testat köra & läsa av data i läge II & III kan jag se att vätskeledning-vbr skiljer 0,4grader (mellan II & III).
Är denna skillnad stor för underkylningen?
dT Vbf & Vbr ökar 1,7 grader (7,8 till 9,8).
dT raddar ökar från 4-5grader till 5-6grader.

Eller är det helt enkelt för styrets skull (start/stopp/gångtider) Sc:,h?

SP
« Senast ändrad: 09 november 2009, 23:33:45 av Shovelpower »
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad gump

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: malung
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta på värmebärarsidan
« Svar #19 skrivet: 12 december 2009, 00:19:56 »
snubbla över tråden. letar efter lite "rago600" info.

delta kan ligga vid 7-10 grader och anses i manualen vara normalt. sträva efter 7-8 grader. kommer ni under 7 sänk P2. över 8 sänk P2. jag siktar alltid på 7-8 när jag trimmar in pumpar.
är de omöjligt är att hamna där så läg er så nära ni kan åt nått håll. 6,5-8.5.

om ni har ett delta lite över 8 å det läses av varma tider. sommar/höst/vår. så kommer de förmodligen bli lite under/närmare 8 på vintern. i.o.m att vattnet rör sig lättare när det blir varmare när de är kallt ute. en annan viktig del är att kolla filtret på returen. rengjort filter ger en helt annan diff såklart. detta kollar man vanligtvis 1 gång per år helst innan vintern. å har man ökat p2 1 snäpp kan den ha dragit med sig skit som inte kunnat komma in i filtret på lägre hastighet. t.ex..

vb delta larmet är väla 12-13 i diff har jag för mig. och är ett indikationslarm. exempelvis att de är dax att rengöra ett skitigt filter.

om de finns på radiatorer strypning på returen stryp där.danfoss nyare termostatventiler kan justeras enkelt innanför termostaten. stryper ni via termostaten så kommer den leva sitt eget liv å strypa lite hur som helst beroende på rumstemperatur. beroende på om de kommer in sol eller något i huset eller annan värmekälla. en fullt öppen termostat börjar ju inte strypa för än 23-25 grader har ej koll på exakt. sänker man termostaten kanske den stryper när rumstempen är 20 grader. och lek med tanken att ni vill ha 21 grader.. därav ska man ha en fast strypning och inte variabel (läs termostat)

vilket för mig till tanken på tryckstyrda cirkpumpar (p1) funkar skitdåligt och omöjligt att trimma sådanna om de går mot bypass kan däremot funka om de kan sättas i fasta lägen..

IVT Greenline HT Plus C9 110m borrhål+200m ytjord kopplat i serie.
villa:120 kvadrat + 120 källare. jobbar mycket med service av dessa pumpar.

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Delta på värmebärarsidan
« Svar #20 skrivet: 12 december 2009, 21:59:57 »
Hmmm, jag antar att du hejjade på ville vessla och inte mig.

Du skall strypa in radiatorerna så de får ungefär samma deltaT, speciellt viktigt är det att du kollar deltaT över radiatorer som sitter nära VP:n och om du har några som är mycket mindre än de andra. Jag kör ostrypt på alla raddar(stora dubbel panel) förutom på de som sitter i källaren(enkel panel) och på de som sitter inne på toaletterna (små enkel panel).
Om du sedan får några radiatorer med deltaT på 6 och några andra på 8 spelar nog ingen större roll. Bara du inte har någon som kortsluter (deltaT nära 0).

Hur testar du detaT på raddarna, nån IR-termometer? Jag har några små raddar nära pannan som jag tycker att båda rören känns väldigt lika, så då skall jag nog strypa lite om jag förstått det rätt. Det kan som sagt hjälpa lite att den sista raddan är lite för kall. Dock är systemet nytt och det kan som sagt finnas lite luftfickor här och där.

/Fredrik
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delta på värmebärarsidan
« Svar #21 skrivet: 13 december 2009, 16:19:37 »
IR-termometer är perfekt. Om rören inte är vita så kan det vara lämpligt att klistra en lite frystejpsbit på varje rör för att få bättre avläsningar.
Det bästa är väl att strypa så att returen blir ungefär lika på alla radiatorer. Har någon radiatorer för hög retur så stryp den lite.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!