Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Automatavgasare  (läst 2269 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Automatavgasare
« skrivet: 02 mars 2020, 11:44:36 »
Tjenixen
Länge sedan nu.
Har en fråga som jag inte lyckats Googla fram svar på. Jag har en tid haft lite problem med luft i panslingan här hemma.
Den gurglar och låter illa när man börja elda. Trots upprepade luftningar kvarstår luften.
Nu har min röris varit hemma och satt in en Sporivent S4 för att ta ut luften bunden i vattnet.
Och så till min fråga, default är den satt att gå ca 1 timme per dygn, kan man sätta den att gå kontinuerligt eller brinner den upp då?

Vacumklockan verkar bara innehålla typ 2 liter så det tar väl ett tag att gå igenom allt vatten i slingan tänker jag,
så det kanske går lite fortare om den får stå på ett dygn eller 100 timmar som det ska ta för 1000Liter.

//W



   
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Automatavgasare
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2020, 11:59:13 »
Vad menar du med att det gurglar när du eldar, vad för slinga är det, i pannan eller tankar

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Automatavgasare
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2020, 12:08:13 »
Är vattnet du har fyllt pannan med sådant som har mycket lösta gaser i sig? Man känner igen sådant vatten på att det sjuder kraftigt, och börjar sjuda redan vid låg temperatur, när man värmer det i en kastrull eller vattenkokare.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Automatavgasare
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2020, 12:40:49 »
Vad menar du med att det gurglar när du eldar, vad för slinga är det, i pannan eller tankar,

När cirkulationspumpen till laddkretsen hoppar igång gurglar det i pannan.
(Det är en kökspanna som står på våningen ovanför acctanken).
Man hör rätt tydligt att det piskar luft genom cirkulationspumpen med.

Är vattnet du har fyllt pannan med sådant som har mycket lösta gaser i sig? Man känner igen sådant vatten på att det sjuder kraftigt, och börjar sjuda redan vid låg temperatur, när man värmer det i en kastrull eller vattenkokare.

Kan aldrig tänka mig att det är nått speciellt vatten här hemma, har då aldrig reagerat på att det kokar lättare.
 
//W

Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Automatavgasare
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2020, 13:30:39 »
System, öppet ( ett kärl på vinden ) eller slutet ( ett kärl i källaren ) stor skillnad, var sitter laddpumpen på laddsidan eller returen till pannan
Det lÃ¥ter som att vattenytan sjunker och när pumpen drar i gÃ¥ng  sÃ¥ fÃ¥r den luft i sig. Det kan inträffa vid öppet system om exspansionledningen gÃ¥ direkt upp till taket/kärlet samt hur det är kopplat
 

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Automatavgasare
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2020, 14:16:24 »
Tjena
Vill påminna om den generella frågan om avluftaren.

System, öppet ( ett kärl på vinden ) eller slutet ( ett kärl i källaren ) stor skillnad, var sitter laddpumpen på laddsidan eller returen till pannan
Det lÃ¥ter som att vattenytan sjunker och när pumpen drar i gÃ¥ng  sÃ¥ fÃ¥r den luft i sig. Det kan inträffa vid öppet system om exspansionledningen gÃ¥ direkt upp till taket/kärlet samt hur det är kopplat


Bifogar systembild Hoppas att den är förståelig nog.
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Automatavgasare
« Svar #6 skrivet: 02 mars 2020, 15:38:43 »
Klart det har med luften i systemet det jag frÃ¥gade om, det kan vara sÃ¥ att när tempen i tanken sjunker sÃ¥ blir det ett undertryck och det suger in luft. Har du rätt tryck i systemet dÃ¥, det gäller att ha övertryck sÃ¥ att vatten pressas mot allt vad kopplingar heter där det finns lin eller annat  Eftersom tanken sitter i botten och pannan är uppe, sÃ¥ är det uppe som det suger in. Vatten har stooora molikyler och luft smååå sÃ¥dana. Det är inte omöjligt att det är pumpen läcker in luft, i övrigt är det pÃ¥ sugsidan om en pump som det kan suga in. Denna beskrivning har  inte med avluftaren att göra, den gör säkert sitt jobb med olika tider sÃ¥ ställ upp tiden och prova. Tycker bar det är synd att sätta in en sÃ¥ dyr grej om det inte behövs, syre i vatten försvinner via avlutningar när det kokas, fylls inte mer pÃ¥ sÃ¥ tar det slut. I mitt system har jag ingen luft och inte fyllt pÃ¥ nÃ¥got pÃ¥ 3 Ã¥r

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Automatavgasare
« Svar #7 skrivet: 02 mars 2020, 15:58:45 »
Klart det har med luften i systemet det jag frÃ¥gade om, det kan vara sÃ¥ att när tempen i tanken sjunker sÃ¥ blir det ett undertryck och det suger in luft. Har du rätt tryck i systemet dÃ¥, det gäller att ha övertryck sÃ¥ att vatten pressas mot allt vad kopplingar heter där det finns lin eller annat  Eftersom tanken sitter i botten och pannan är uppe, sÃ¥ är det uppe som det suger in. Vatten har stooora molikyler och luft smååå sÃ¥dana. Det är inte omöjligt att det är pumpen läcker in luft, i övrigt är det pÃ¥ sugsidan om en pump som det kan suga in. Denna beskrivning har  inte med avluftaren att göra, den gör säkert sitt jobb med olika tider sÃ¥ ställ upp tiden och prova. Tycker bar det är synd att sätta in en sÃ¥ dyr grej om det inte behövs, syre i vatten försvinner via avlutningar när det kokas, fylls inte mer pÃ¥ sÃ¥ tar det slut. I mitt system har jag ingen luft och inte fyllt pÃ¥ nÃ¥got pÃ¥ 3 Ã¥r

OK helt klart är väl avluftaren ett öskar när man behöver en propp. Avluftaren är inget jag köpt utan bara lånar av Röris. Det var ju en svindyr apparat.
Jag får helt enkelt ta och se över tryck och kopplingar mm. Jag vet att det är rätt lågt tryck i hela systemet CA 1,5 bar så det kan nog väl vara som du säger att det sugs in luft när allt kallnar och trycket sjunker.
På värmepumpssidan sitter det ett litet expansionskärl och det har en övertrycksventil på 1,5 bar. Får nog ta och byta den då.
Tack för ditt förtydligande. Och en bra förklaring.

//W
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Automatavgasare
« Svar #8 skrivet: 02 mars 2020, 16:06:03 »
1,5 bar är bra och räcker bra för att hÃ¥lla kvar även om tanken kallnar ner nästan helt, hur är det med s.k. luft, är det varje gÃ¥ng som pumpen startar,  gÃ¥r  ljudet bort efter ett tag och var hamnar den luften dÃ¥ , har du en laddomat inkopplad, en eller flera bilder är inte fel pÃ¥ hur det ser ut

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Automatavgasare
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2020, 17:21:03 »
Hur stort expansionskärl har du och till vilken volym
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Automatavgasare
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2020, 17:34:51 »
1,5 bar är bra och räcker bra för att hÃ¥lla kvar även om tanken kallnar ner nästan helt, hur är det med s.k. luft, är det varje gÃ¥ng som pumpen startar,  gÃ¥r  ljudet bort efter ett tag och var hamnar den luften dÃ¥ , har du en laddomat inkopplad, en eller flera bilder är inte fel pÃ¥ hur det ser ut
Varje gång laddomaten hoppar igång blir det ett liv i pannan. Sen är det som kolsyrat vatten igenom pumpen ett bra tag, för att till sist tystna. Samma sak nästa gång man eldar. När jag luftar brukar det vara bra ett tag sen kommer det till baka, efter ca 2 till 3 månader. Ingen påfyllning i mellan och inga läckage samma tryck hela tiden.
//W
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Automatavgasare
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2020, 17:39:45 »
Hur stort expansionskärl har du och till vilken volym

Hela systemvolymen är lite diffus men. 
Accen är på 1000 liter och expansionskärlet är på 150 liter
//W
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad wassman

  • Kalkylerare / VDC samordnare.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KungsgÃ¥rden/ Gästrikland
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Automatavgasare
« Svar #12 skrivet: 03 mars 2020, 17:46:06 »
Kan meddela att om man vill köra avgasaren manuellt så går den i ca 40 minuter sen hoppar den in i automatläge av sig själv, så risken att den brinner upp är rätt liten. Den får stå och snurra veckan ut på slingan efter en megaluftning. Fick ju lov att tömma ut slingan för att få dit avsättningarna för avgasaren. Så får vi se vad som händer.
Hängiven "gördetsjälvare" som hatar att betala för sånt man kan göra själv. Ledord: hur svårt kan det va.
2 plansvilla från 1928. tillägsisolerar, konverterar från el till vattenburen golvvärme.
Uppvärmning, Wamsler kökspanna dockad med Nibe 1245 8 kw bergvärmepump.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Automatavgasare
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2020, 19:05:02 »
Varje gång laddomaten hoppar igång blir det ett liv i pannan. Sen är det som kolsyrat vatten igenom pumpen ett bra tag, för att till sist tystna. Samma sak nästa gång man eldar. När jag luftar brukar det vara bra ett tag sen kommer det till baka, efter ca 2 till 3 månader. Ingen påfyllning i mellan och inga läckage samma tryck hela tiden.
//W
Blir det sÃ¥ varje gÃ¥ng med liv i pannan,samt det med kolsytar vatten är att luft kommer in i impellern pÃ¥ pumpen och slÃ¥r sönder luften i microbubblor, sen tystnar det när luften är borta, helt normalt. Din tank stÃ¥r i källaren och exspansionskärlet med, hur är det med trycket i det. Hur reagerar monometern  pÃ¥ trycket om du fyller eller lättar pÃ¥ trycket i  systemet, manometern ska dÃ¥ röra sig sakta upp eller ner, fÃ¥r den hicka och blir snabb sÃ¥ är det för lite luft i kärlet eller hÃ¥l i blÃ¥san, vad händer om du petar pÃ¥ luftventilen det ska pysa till lite och inget vatten ska komma ut. Vatten är det samma som att kärlet är slut bara byta

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!