Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Service av Panasonic luft/luft värmepump XE9EKE AC Robot  (läst 24190 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad miwu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsintresse
Service av Panasonic luft/luft värmepump XE9EKE AC Robot
« skrivet: 19 december 2008, 22:02:55 »
Jag köpte denna fantastiskt välrekommenderade produkt av märket Panasonic år 2006 utav en välkänt företag Energisparbössan här i Stockholm. Idag 2år och 4 månader senare är det dags för service på denna fantastiska produkt som idag är rena skräpet. Inomhusfläkten låter som en skrikande gris, AC Robot går ibland, fastnar i ena hörnet (har kollat upp) ibland, med blinkande lampa. OK, jag kan fixa temporärt genom att tvinga den i rätt läge. Men nu har jag satt ur funktion och dammsuger apparaten själv. Men fläkten behöver bytas. Har ringt och fått många olika kostnadsförslag, allt från 3500kr och uppåt.
 
Är det någon som har erfarenhet av att byta denna fläkt till ett rimligt pris? (I Stockholmsområdet) Jag överlämnar detta till nån annan, inget gör det själv.

Energisparbössan har gÃ¥tt i kk sÃ¥ där finns inget att hämta, det blir att betala själv. Fast man kan undra om det lönar sej. AC Robot servicen är en ytterligare post. Faktum är att jag fÃ¥tt förslag, byt den helt.   
Villa 170kvm 2 plan i Stockholm, nyinstallerad Nibe F750 + Tilluftsmodulen SAM40.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
Jag har ingen erfarenhet av denna pump men den verkar
ha sparat en slant åt dig, 23000-16000= 7000 x 2 år = 14000 kwh.
Lägg pengar på en ny fläkt och låt den spara mer pengar åt dig.

Min innerfläkt låter också fördjävligt. Ska byta den bara panasonic
får tummen ur r**en och skickar mig en ny.

/K
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
jag antar att dammsugaren stannar i vänsta hörnet framifrån sett
Det sitter ett bläck där som maskiner ska gå emot för att veta att den ska vända, böj ut bläcket lite grann så fungerar det sen igen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Service av Panasonic luft/luft värmepump XE9EKE AC Robot
« Svar #3 skrivet: 20 december 2008, 13:30:04 »
Hej MIWU!

Läs mitt inlägg jag gjort angående fabriksgarantibaserat fläktmotorutbyte i den E9DKE som jag har...
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21608.0
...detta borde förmodligen gå att applicera även på din enhet då den inte är 3år.

Citera
Jag tog kontakt via  H16support@eu.panasonic.com 

Panasonic svarade följande gällandes frågan om vad som gäller för fläktmotorerna som blir ljudliga;

--------------------------------------------------------------------
Är pumpen köpt efter 1 April 2005 har du 3 års garanti på innerdelen.
Du som kund bör inte få en kostnad för detta ärende.
--------------------------------------------------------------------

Väl värt att ta kontakt med dem & förklara ditt ärende gällandes den "skrikande grisen".
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad miwu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsintresse
SV: Service av Panasonic luft/luft värmepump XE9EKE AC Robot
« Svar #4 skrivet: 21 december 2008, 18:58:29 »
Hej
Jag tackar för alla inlägg.
Självklart ska jag göra ett försök också via denna mailadress och se om jag lyckas.
Några 14000kwh har just denna inte sparat in åt mej, jag har två värmepumpar, gissningsvis kanske 8000kwh på denna. Den kostade 20tusen inkl installationen och de pengarna är inte ens intjänade. Ny fläkt ska det bli, vad den kostnaden kommer landa på återstår att se...
Men håller lumpen i längden? Törs man lita på att den går 5 år till?
När det gäller AC Roboten, det är i den högra hörnet den fastnar (går ej ut), vänder gör den utan problem. Just nu har jag fått den att gå men det låter som ett hackande ljud både på vägen åt vänster som åt höger, det känns otryggt, den kanske stannar när som helst. Får se hur jag gör...
Micke
Villa 170kvm 2 plan i Stockholm, nyinstallerad Nibe F750 + Tilluftsmodulen SAM40.

Utloggad miwu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsintresse
SV: Service av Panasonic luft/luft värmepump XE9EKE AC Robot
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2009, 10:59:08 »
Följetången fortsätter: Idag är det 2 månader sedan jag kontaktade Panasonic för att få den fixad. Inget mer har hänt att jag vidarbefodrade deras önskemål om model, serienummer, tillverkningsdag etc... men vad händer sedan knäppt tyst, de svarar inte ens på påminnelser. Åtminstone tycker jag att de kunde ha informerat att det kan ta tid eller att vi gör inget. Panasonic, kom igen nu, annars är ni borta från marknaden om några år. Jag kan tyvärr inte rekommendera en Panasonic produkt.
Snart kastar jag ut skiten och byter ut alltihop. Garanterar att det aldrig någonsin blir Panasonic mer. Inte ens deras andra produkter heller, glöm det!
Villa 170kvm 2 plan i Stockholm, nyinstallerad Nibe F750 + Tilluftsmodulen SAM40.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Service av Panasonic luft/luft värmepump XE9EKE AC Robot
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2009, 11:06:37 »
Men titta här!!     en själsfrände  Thumbsup
Mest kyla men lite värme också

Utloggad 63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Service av Panasonic luft/luft värmepump XE9EKE AC Robot
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2009, 11:48:59 »
Luckyman  *vinkar*, Panasonic Norden tar ju faktiskt fullt ansvar för direktimporterade maskiner (i detta fall Energisparbössans som förmodligen kommer frÃ¥n Slovenien) bÃ¥de när det gäller H16 o fläktmotorer, när dom skulle bara kunna säga far Ã¥t H...... och vänd dig dit du har köpt, väntetiden för nya fläkt motorer är idag samma vart du än har köpt maskinen dvs LÃ…NG tyvärr, finns säkert än förklaring till detta som är helt förstÃ¥lig, förmodligen att dom inte hinner fÃ¥ fram i tid, tror du att IVT skulle ställa upp o byta fläktmotorer helt gratis pÃ¥ dom Sharpar (IVT) som är direktimporterade, tror inte det va, hur du än vrider o vänder pÃ¥ det sÃ¥ är Panasonic förmodligen det tryggast märke du kan köpa dÃ¥ dom tar hand om problemen ÄVEN för dom kunder som köpt utanför ordinarie vägar, hej o hej

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Service av Panasonic luft/luft värmepump XE9EKE AC Robot
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2009, 12:06:16 »
Det är ju det som är hela grejen, det finns inga direktimporterade IVT a la Panasonic, fläktmotorn har jag i handen dagen efter jag beställt den, dvs inga arga kunder som får vänta i halvårsvis på delar eller kommunikation.
och om nu man behöver byta fläktmotorn så har ju kunden 2 års garanti samt 6 års trygghetsförsäkring på sin maskin från dag 1. Panasonic har 2 års gatanti samt 5 års materialgaranti. Dvs att kunden får bara "grejen" kostnadsfritt, monteringen får han däremot stå för själv, men just dessa H16,H91,F98,H11 eller vad det nu är för larmkod som piper står Panasonic helt för men inte ngt annat.
Nä Panasonic det hamnar i skrotcontainern hos mig och kommer heller inte fortsättningsvis rekomendera detta märke, som tyvärr har falerat, bigtime
Var topofthe line för 15-20 år sedan, och har nog monterat ett 500-tal, men nu håller detta märke på att försvinna från mina trakter i alla fall.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad 63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Service av Panasonic luft/luft värmepump XE9EKE AC Robot
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2009, 12:36:59 »
Sorry fel igen, det är 3 års garanti på fläktmotorn, och det finns hur mycket Sharp (IVT) som helst direktimporterat, och dessa har precis samma fläktmotorer som Panasonic (även IVT har dessa), så jag uppmanar IVT att ställa upp på samma sätt som Panasonic o byta gratis

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Service av Panasonic luft/luft värmepump XE9EKE AC Robot
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2009, 12:49:16 »
Jag tror inte det är samma fläktmotor i Panasoni och IVT, inte i de jag bytt ialla fall. panasonic har en sladd och är svart, IVT har snabbanslutning och vit fläktmotor
Men visst tar IVT utan kostnad och byter fläkten i hela 6 år, och visst är det tur att Panasonic har hela 3 år numera då, med en Panasonic hemma har man aldrig en gammal fläktmotor i alla fall ;)
Man ska inte förväxla IVT med dess tillverkare Sharp eller vad du gör??
IVT tillverkas av Sharp och likaså Aermec och Electrolux, ser otroligt lika ut till utseende men är det samma grejer under skalet?? Varför ger de olika i de tester som finns att beskåda måntro.
Om du hittar direktimporterade märken av Sharp förväxla inte de med IVT som tyvärr inte finns i direktimporterad form.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Service av Panasonic luft/luft värmepump XE9EKE AC Robot
« Svar #11 skrivet: 15 februari 2009, 12:52:09 »
Om det nu vore samma fläktmotor, varför behöver man inte byta den så ofta i en IVT maskin då??
kanske för att den står still halva året kontra Panasonic :)
Mest kyla men lite värme också

Utloggad 63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Service av Panasonic luft/luft värmepump XE9EKE AC Robot
« Svar #12 skrivet: 15 februari 2009, 13:10:44 »
IVT är inte en luftvärmepump, IVT är ett klistermärke på en Sharp/Aermec/ Electrolux, varför ska man betalat 22 000:- för "IVT", när du får EXAKT samma maskin för 15 000:- på närmaste ELON/HEMMA butik under namnet "Electrolux", men detta är oväsentligt i denna tråd, faktum kvarstår att INGEN annan leverantör ställar upp för alla kunder på det sätt som Panasonic gör, definitivt inte IVT, och att Panasonic har leverans problem är ju p.g.a av detta, att dom ställer upp, det är väl inga problem för IVT att leverera fläktmotorer i tid när dom inte tar något ansvar för direktimporten av Sharp, eller ska ni börja med detta som Panasonic ?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Service av Panasonic luft/luft värmepump XE9EKE AC Robot
« Svar #13 skrivet: 15 februari 2009, 13:27:21 »
Kan du inte förklara för mig varför alla andra "samma" maskiner inte har lika värden i de test som gjorts, det går inte gämföra äpplen och päron enl. mig.
Och jag själv är väldigt "rakt på" så att säga och som säljare hur ska man kunna försvara Panasonics drabblande de sista 10 åren.
Lyssna här:
Välj en IVT en maskin som är lite dyrare, men som kommer ge skön och perfekt värme till er i många år, väldigt lite problem och ligger i topp i testerna. Eller varför inte en...
Panasonic som är lite billigare och där fläktmotorn behöver bytas ut vart 3:e år men inga problem, Panasonic tar hela kostnaden! men ni kanske får vänta 3-4 mån på grejerna bara, för att de har så långa leveransproblem med grejerna från chingchonglaaand ;D
Vad väljer kunden??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad 63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Service av Panasonic luft/luft värmepump XE9EKE AC Robot
« Svar #14 skrivet: 15 februari 2009, 13:43:03 »
Här kommer förklaringen till olika testvärden, det verkar som IVT får sälja den nya "IVT`n" utan konkurens i ca ett år innan den släpps under namnet "Electrolux", då testar man den under tiden man får vara i fred, Aermec kommer förmodligen ut samtidigt som "IVT" men detta märke lever ett sånt undanskymt liv i Sverige så tror att IVT inte bryr sig (dom testas aldrig eller sällan) men gjorde dom det skulle testet se ut som IVT, (same shit different name), jag tror att fler o fler kunder kommer att vara smarta nog att välja Electrolux före IVT en prisskillnad på ca 7000:- för samma produkt o likvärdiga garantier/trygghetsförsäkringar är ett tillräckligt argument för detta, och igen Panasonic tar hand om ALLA som har en Panasonic, när börjar IVT/sharp med samma generösa stil ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!