Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp! min pump startar inte efter köldknäppen  (läst 2459 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
Har en gammal Hitachi pump som jag har haft avstängd i ett dygn då det varit en köldknäpp här och den har inte gillat när det varit under -7 grader.

Men nu när jag slog på den så är det inte ett liv i den.

Finns det något som kan ha hängt upp sig? har kollat så det får spänning fram, men det är något i utedelen som inte slår till helt enkelt.

Tacksam för alla tips.

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! min pump startar inte efter köldknäppen
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2010, 20:48:44 »
Har pillat lite på dom grejerna, men det fins både elektriska och "mekaniska" alltså ser ut som ett kappilärrör fast till tryck istället för temperatur.

Jag vet inte hur mycket jag kan skruva på innan det börjar gå ut gas.

Är det vanligt att det fryser fast?

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! min pump startar inte efter köldknäppen
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2010, 21:30:36 »
Så här ser det ut, pressostaten till vänster på andra bilden finns det flera av uppe bland elektronik styrningen

Det enda jag har märk av varit konstigt senaste tiden är när det har gått ur defrostläge så har det låtit som ett hydraulaggregat gått igång ungefär, vibrerat och morrat någon sekund, precis som någon ventil inte gör som den ska riktigt.

http://img688.imageshack.us/img688/1826/pump1j.jpg

http://img521.imageshack.us/img521/2637/pump2.jpg

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! min pump startar inte efter köldknäppen
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2010, 12:43:28 »
Hittade felet, det var termostat vakten till vattentemperaturen som av någon anledning hade slagit ifrån.

Men innan jag hittade felet så körde jag kontaktorn manuellt i ett dygn.

Upptäckte då att det går utmärkt att köra så länge utan att avfrosta, så det gav ju nya funderingar varför den avfrostar minst en gång i timmen.

http://img688.imageshack.us/img688/1826/pump1j.jpg
Längst upp till vänster syns ett kappilärrör som jag har kommit fram till att det styr avfrostningen, frågan är ju om det sitter felplacerat, Aktiveras avfrostningen vid hög eller vid låg temperatur? Vid för hög temperatur borde det vara väl? eller tänker jag fel? Isåfall vilket rör kan vara lämpligt att sätta den på för att testa?

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! min pump startar inte efter köldknäppen
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2010, 07:16:34 »
Nu känner jag inte till hur din pump styrning fungerar så det här är helt allmänt.

När förångaren blir mer påisad kommer förångningstempen att sjunka dvs skulle du mäta på rören så kommer tempen att sjunka hela tiden tills en ny avfrostning startar.
Ju lägre förångningstemp ju mindre energi kan kompressorn hämta från uteluften (sämre cop).
SÃ¥ svaret pÃ¥ din frÃ¥ga är nog  vid för lÃ¥g temp (i förhÃ¥llande till utetemperaturen).
Om den startar avfrostning utan att det syns att det är is på förångaren är det ju knappast optimalt...
Frågan är hur har det fungerat förut? givaren har ju knappast flyttat på sig själv. Kanske givarfel?


Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! min pump startar inte efter köldknäppen
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2010, 15:22:41 »
Nu känner jag inte till hur din pump styrning fungerar så det här är helt allmänt.

När förångaren blir mer påisad kommer förångningstempen att sjunka dvs skulle du mäta på rören så kommer tempen att sjunka hela tiden tills en ny avfrostning startar.
Ju lägre förångningstemp ju mindre energi kan kompressorn hämta från uteluften (sämre cop).
SÃ¥ svaret pÃ¥ din frÃ¥ga är nog  vid för lÃ¥g temp (i förhÃ¥llande till utetemperaturen).
Om den startar avfrostning utan att det syns att det är is på förångaren är det ju knappast optimalt...
Frågan är hur har det fungerat förut? givaren har ju knappast flyttat på sig själv. Kanske givarfel?

Vilket är det som är förångaren?
Jag har en stor tank/blåsa, ca 8cm i diameter och 15-20cm hög, den är där en annan blåsa som är nästan helt oval ca 8cm i dia, och sen där lite andra grejer, bland attat en enhet med ett tittglas på där man ser att det bubblar.

Någonting fungerar som det ska i alla fall, för när det är varmare än 3-4 plusgrader ute så avfrostar den aldrig.

Det är försa vintern jag kör med pumpen så tidigare vet jag inte.

Nu har jag kopplat mig förbi avfrostningsstyrningen så jag aktiverar den själv med en knapp, tänkte testa det ett tag, och ifall det funkar bra så är det ganska lätt att köra det via ett tidrelä, men det måste ju ställas om hela tiden beroende på luftfuktigheten så att få den riktiga styrningen att fungera hade varit bra.

Givarfel är mycket troligt, fast det är ju ingen elektrisk givare utan ett kappilärrör, och det kanske inte blir mer exakt styrning än så.
Det enda jag kan göra är att placera givaren på det ställe som blir kallt sist helt enkelt

Utloggad cstek

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! min pump startar inte efter köldknäppen
« Svar #6 skrivet: 09 februari 2010, 20:37:31 »
Förångaren är den delen som består av kopparrör med aluminiumlameller på och som fläkten blåser luften igenom.
Värmer ca 300m3 i olika temperaturer med konverterad Nocria 14 luft/luft till luft/vatten.
Kondensor kamflänsrör i 500lit tank.
Dubbla underkylare.

Utloggad dannnej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! min pump startar inte efter köldknäppen
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2010, 21:10:37 »
Ok, jag trodde inte hela paketet räknades som förångare.

Nu har jag kommit på hur jag ganska enkelt kan styra avfrostningen.

Jag bygger en krets där det aldrig avfrostar, och behåller en krets där allt är automatik som det var från början.

Jag låter den sen gå i kretsen där den aldrig avfrostar, och med ett tidrelä låter jag den växla mellan dom 2 kretserna, testa med att låta den slå över till automatik 1 eller 2 gånger per dygn, på så sätt sköter det sig helt själv, och när den slår över i automatik så väljer ju styrningen själv om det behövs avfrostas eller inte, tillexempel sommartid kommer ingenting att hända förutom ett relä som växlar mellan 2 funktioner som gör samma jobb.

Smidigt med gamla styrsystem  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!