Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: När kriget kommer  (läst 1189 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
När kriget kommer
« skrivet: 20 december 2023, 19:06:01 »
Har ni nån plan?
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: När kriget kommer
« Svar #1 skrivet: 20 december 2023, 19:34:09 »
Nej..inte nu, .men om det närmar sig....så bör jag nog ha en plan.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: När kriget kommer
« Svar #2 skrivet: 20 december 2023, 20:35:37 »
Planen nu bör vara att det inte närmar sej, dvs mer stöd till Ukraina!
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: När kriget kommer
« Svar #3 skrivet: 20 december 2023, 22:44:00 »
Nej..inte nu, .men om det närmar sig....så bör jag nog ha en plan.

Klassiskt misstag!  tummenupp

Då får du tampas med 8 583 394 andra som också är (för) sen på bollen!

Vattenrening, mediciner, långhållbarhetsmat, spisbränsle, varma sovsäckar, bågsåg, tändstål, bilbränsle osv... kommer ta slut innan du hinner säga ordet vevradio.  Sc:,h

Jag har allt som behövs för att klara oss ett år, inklusive kronan på verket, ett energikompenserat GM-rör, för att mäta nedfall ifrån vårt skyddsrum/hideout.  .,;-
« Senast ändrad: 20 december 2023, 22:46:08 av kWhalp »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: När kriget kommer
« Svar #4 skrivet: 20 december 2023, 23:10:45 »
Där sa du något, jag borde se till att få tillbaks radiakmätaren som har varit utlånad i några år. En kompis som håller på med gamla klockor skulle kolla om någon av dem hade radioaktiv självlysande färg på urtavlan.

I övrigt är väl mina kris- eller krigsförberedelser oförändrade jämfört med vad som har nämnts i en del tidigare trådar på samma tema.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När kriget kommer
« Svar #5 skrivet: 21 december 2023, 07:52:50 »
Vi har ett prepperförråd som räcker några veckor, men bor ju så pass lantligt till att vi bör kunna klara oss på lokala råvaror ett tag, både kött och fisk finns ju i viss omfattning, i vart fall sommartid.
Sen har vi huset i Spanien som en möjlig tillflyktsort om inte hela Europa drabbas.
Har även kapital så att vi troligen skulle kunna köpa oss till ett säkert land om så krävs.
Dock, när det inte finns mat så tenderar pengar att förlora sitt värde, det går inte äta vare sig ettor och nollor på ett konto i banken, sedlar eller guld, men det finns säkert någon som säljer resor till säkra länder.

Ser inget som skrivits i denna tråd om att någon skulle vara intresserad av att med vapen försvara vårt land - vi får hoppas att det drivet finns hos yngre generationer i alla fall, annars är vi nog rätt körda.

Civilisation, allas lika värde, man ska inte döda, och hela WOKE-kulturen har gjort att vi i väst inte längre har förmågan att försvara oss mot mindre civiliserade kulturer/diktatorer/religioner, så om vi inte snart ser till att växa lite pungkulor är nog vi i väst en utrotningshotad art.

Igår fattades väl ett beslut om att stärka skyddet av Europas yttre gränser, men jag tror det är alldeles för lite, och alldeles för sent, om vi inte ens kan vända på flyktingbåtarna som kommer från Nordafrika, utan istället köra dem in i Europa frivilligt så är det illa ställt med försvaret av den yttre gränsen.
Vi skulle troligen bara behöva mota några få båtar tillbaka så skulle flyktingströmmen sina rätt snart.
Tror inte att länderna på andra sidan medelhavet skulle vilja ha 100 000-tals flyktingar på väg till EU bli kvar i sina länder - och de har pondusen att se till att strömmen av flyktingar tar slut.
Samma sak gäller förstås Turkiet och andra transitländer.

Bara se hur Danmark reagerade när vi slutade släppa in flyktingarna som transiterade via Danmark...

Jo, jag talar emot mig själv när jag vill stoppa flyktingströmmar till EU, men samtidigt ser det som en möjlighet för mig själv att bli "flykting" om det skulle bli så illa.
Någonstans har jag ändå en tro på att vår typ av fredligt och civiliserat folk borde kunna hitta en tillflyktsort där vi kan finnas som ett fredligt folk som inte vill någon annan illa - den förhoppningen kommer jag förhoppningsvis aldrig att släppa, om det landet är Sverige om 50 år är dock högst osäkert.
Möjligen blir det någon form av folktom enklav i Sydamerika eller Afrika som vi befolkar.  dontknow
Eller så får de sista av Européerna söka sig till Ryssland som då förhoppningsvis har demokratiserats, eller inre delarna av USA, t.ex. Minnesota med våra förfäder.  dontknow

Det finns ju redan en trend inom Sverige där folk söker sig till "säkra platser" och bygger upp ett hållbart eget system för överlevnad, så trenden har startat.

Det man kan hoppas är väl kanske trots allt att det blir ett slut på kringen i Ukraina och Israel, och att de mest idiotiska ledarna helt enkelt tas av daga så att nåt bättre kan se dagens ljus.
« Senast ändrad: 21 december 2023, 10:03:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: När kriget kommer
« Svar #6 skrivet: 21 december 2023, 18:54:39 »
Hope is not a strategi
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När kriget kommer
« Svar #7 skrivet: 22 december 2023, 07:19:56 »
Precis, annars kan man ju ha strategin att det som inte hänt på 200 år inte kommer att hända nu heller, sannolikhets-strategin.
Att förbereda sig för något som är så osannolikt kan man ju på vissa sätt säga är irrationellt.
Hade jag bott i Ukraina, eller någon av baltstaterna hade det varit annorlunda förstås.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: När kriget kommer
« Svar #8 skrivet: 22 december 2023, 13:19:30 »
Förstöra går ju men att inta Sverige är uteslutet för putte fnask.

Nu är jag inte lika övertygad att vi skulle bli bli attackerade som tidigare, i alla fall inte med marktrupper, nu är vi inbäddade runt Natoländer sen Finland gick med. Ett luftanfall med missiler skulle kunna ske men till vilken nytta, flyget och båtar är mer eller mindre värdelöst i dagens teknologiska krig. En stridsvagn skulle jag aldrig kliva in i för det är rena självmordet.

Är mindre förberedd nu än för ca 5 år sedan då ryssen beställde massor med tapperhetsmedaljer och kistflaggor, har nu mindre med mat men allt annat är som förut. Vi har så vi klarar oss, värre är det med andra i familjen som kommer komma hit och ta av våra resurser.


Jag vill gå med i Nato, dock inte lika viktigt längre sen Finland gick med.
Har ett svar jag minns som historieforskaren Herman Lindqvist svarade på då han fick frågan: Kommer Sverige hamna i krig i framtiden, det svaret kommer jag aldrig glömma!

Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: När kriget kommer
« Svar #9 skrivet: 23 december 2023, 11:14:11 »
Man kan förbättra sin förmåga att klara av längre strömbortfall. Även tillgång till vatten och mat kan man se till att ha i närheten. Möjlighet att värma mat. Kontanter i olika valörer.

Medicin, speciellt om det är livsviktigt.

Vi som gjorde militärtjänst på något sätt vet att kroppen klara mycket i karg miljö bara den får äta. En dags ranson är ca 4500 kalorier.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: När kriget kommer
« Svar #10 skrivet: 23 december 2023, 20:07:59 »
Man skall inte ropa vargen(björnen) kommer i onödan! Men i dessa tider så är det nog sunt o ha en plan o framförhållning över olika skeenden. Är själv som foliehatt inte så brydd över att den malbitna björnen kommer attackera oss direkt. Utan mer över olika påverkansoperationer runt om i världen. Bl.à flyktingar via Finland Belarus osv… Eskalerarande av Gaza krisen. Suezkanalens närhet till  obskyra terrororganasiotner oro i Venuezuela osv… Putins tentakler sträcker sig långt. Se bara på hur indroknierad Viss Svensk media samt den ryssvänliga Svenska fredsrörelsen går hand i hand med Kreml :o
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: När kriget kommer
« Svar #11 skrivet: 24 december 2023, 07:57:04 »
Kanske skulle man se till att ha några hundra liter diesel hemma så man kunder ta sig i vart fall inom hela EU om man skulle behöva lämna hals för huvud.
På tal om påverkansaktioner så hade vi ju förra veckan hackningen av Svenska Kyrkan och urspårningen av malmtåget som aktuella exempel.
Svenska kyrkan kan Putin skylla på islamisterna, och järnvägen, ja - det förstår ju alla att han vill stoppa järnleveranser för världens försvarsuppbyggnad.
Vi kommer aldrig få veta vad som hänt, inte sanningen i alla fall, men jag vet ju vad jag tror.
Kan t.ex. inte finnas en mer välkontrollerad järnväg, lok och vagnar i norden än malmbanan - den får helt enkelt inte stanna...
Att ett tåg skulle spåra ur är helt osannolikt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: När kriget kommer
« Svar #12 skrivet: 24 december 2023, 09:52:53 »
Jag är hyffsat frisk och tänker i alla fall inte lämna över landet frivilligt genom att fly utomlands.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4718
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: När kriget kommer
« Svar #13 skrivet: 24 december 2023, 11:59:58 »
Jepp och det finns många pricksäkra jägare i landet och det spelar ingen roll vad för villebråd som jagas.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: När kriget kommer
« Svar #14 skrivet: 25 december 2023, 11:08:40 »
Problem blir när man har radio som är öppen och man bör veta att pansarförband uppträder i minst pluton vilket är 3-4 fordon med kulsprutor eller grövre vapen.

Det gäller att få hål på dessa vagnar.

Innan vi är där kommer vattnen, avlopp och el vara ett större problem.

Har själv en utbildning som heter VAKA vilket betyder vattenkatastrof. Med den så kan kommunen anlita mig till att hantera vatten som räknas som livsmedel. Det var MSB som hade kursen.
« Senast ändrad: 25 december 2023, 17:20:03 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!