Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: koppla in golvvärme i garage via värmeväxlare  (läst 1466 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

har byggt ett vidbyggt garage ca 130 m2 4,4 meters takhöjd

har i plattan gjutit in 4 slingor med 20mm slang

har för avsikt att hålla någon sorts grundvärme kanske ca 10 grader


jag har en nibe 1245-12kw kopplad mot acktank

från tanken har jag en golvvärmekrets på bottenplan i bostadshuset, det är denna som jag gjort inställningarna utefter, så framledningen är ju rätt låg på värmebäraren.

jag har även en radiatorkrets till övervåningen från acktanken, och denna har jag grenat av och tänkt förlänga ut till garaget...


men hur gör jag och vad behöver jag för prylar?

jag har tänkt förlänga dessa rör från radiatorkretsen som har en egen cirkpump och har 28mm kopparrör från tanken.
förlänger de ut till garaget där jag monterar en plattvärmeväxlare.

storlek pÃ¥ plattvärmeväxlaren?  funkar en för 1000:- max 66kw ? länk nedan
https://www.energishop.se/product/30-rader-66-kw?referer=google-shopping&gclid=CjwKCAiArbv_BRA8EiwAYGs23JXwpHWRHY_7yS13zFE-D-muXFtbwLAE9gJEEpwWFAHutORmjma-vRoCSPEQAvD_BwE

sen måste jag alltså göra en till krets som är glykolfylld, denna gissar jag består i en cirkpump ett expansionskärl och en golvvärmefördelare.


det blir svårt att styra temperaturen i garaget gissar jag, men tänker att man kan styra det med farten på cirkpumpen?

hur gör jag, är det bara att koppla in enligt mina tankar?

MVH/T



Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: koppla in golvvärme i garage via värmeväxlare
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2021, 09:36:27 »
Var ut och letade en cirkpump som jag hade för mig att jag skulle ha, och vad förvånad jag blev när jag hittade en fördelare!! Hade väl köpt en till detta men glömt bort det..

Hittade även en shunt som blev felköpt till huset.

Tror ni det går använda denna shunt med cirkpump?
Den har ju nån sorts termostat ser det ut som..

Vore toppen om detta skulle gå använda!

Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: koppla in golvvärme i garage via värmeväxlare
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2021, 11:11:36 »
Är du säker på att du behöver glykol?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: koppla in golvvärme i garage via värmeväxlare
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2021, 13:00:28 »
troligen behövs det inte, men jag kommer köra glykol ändå.

vill man kunna stänga av ska det gå. och om det blir något fel på pump eller så vill man inte att det fryser

finns nån nackdel med glykol? finns andra alternativ så det inte fryser? köldbärarsprit?
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: koppla in golvvärme i garage via värmeväxlare
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2021, 14:28:40 »
Det blir ett lite mer komplext system med en extra pump utöver fördelarpumpen. Värmeväxlaren behöver vara en storlek större (jämfört med lagom vattendimension). Risk för att växlaren spricker. Extra expansionskärl. Mer prylar som behöver placeras och kopplas snyggt. Fler saker att ställa in. Mer värmeförluster att isolera inomhus. Men det är inte fel att ha det så.
Propylenglykol är bra.

Jag har bara kranar inne och avtappning i garaget som säkerhet.

Reglera bra delta kan bli ett speciellt problem, du får två delta att hantera samtidigt som framledningstemperaturernas kurvor inte kommer ha samma vinkel. Det betyder att garaget blir för kallt när det är milt ute och för varmt vid kallare vinter.

En trådlös ESBE-shunt i huset med rumsgivare i garaget om du har höga krav. Annars en manuell shunt om du vill handmanövrera var 5:e utomhusgrad och på så vis få till inomhustemperaturen. Då kan du ha tillräcklig temperatur i alla väder.

Nibe ECS kan lösa det utan rumsgivare och automatiskt. Blir ett nytt klimatsystem i menyn.
« Senast ändrad: 02 januari 2021, 14:30:20 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: koppla in golvvärme i garage via värmeväxlare
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2021, 14:47:33 »
Vill man inte ha värmeväxlaren inne i huset? Så skulle jag ha gjort om jag hade en.

Men om man ändå har kall och varmvatten till garaget kanske man måste bygga en egen värmelåda så det inte fryser?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: koppla in golvvärme i garage via värmeväxlare
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2021, 15:57:23 »
Garaget sitter ihop med huset skulle man kunna säga
Eller det är ett litet garage mellan som jag vill leda värmebäraren genom, och troligen koppla in radiatorer på.
Detta system ska då gå på husets system, därför har jag tänkt montera värmeväxlaren efter denna slinga.

Det är ca 7 meter från värmepumpen så rätt nära, och allt är hopbyggt och inomhus.

Förstår att det blir svårt att styra värmen i det nya systemet.. men det får jag ta.. det ska bara vara någon sorts grundvärme ändå.

Hade en bekant här idag som har lite koll på vvs.

Han tyckte jag skulle fortsätta med 28cu rör till en värmeväxlare.

Sen använda de grejjer jag har och koppla ihop tillsammans med ett öppet nivåkärl likt det som är till köldbäraren till värmepumpen.
Enkelt att fylla och se nivån i.

Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: koppla in golvvärme i garage via värmeväxlare
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2021, 17:22:38 »
La ut och simulera lite hur jag tänkt montera det.

Pump/shunt måste placeras ovanför fördelaren pga utrymme mellan väggreglar.

Ni får tänka er kopparrör till höger mellan shunt/pump - böjar - fördelare. 28mm CU

Och till vänster ska det gå rör upp till värmeväxlare och nivåkärl som även fungerar som avluftning..
22mm CU
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3577
  • Karma +2/-0
SV: koppla in golvvärme i garage via värmeväxlare
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2021, 23:10:40 »
Vill man inte ha värmeväxlaren inne i huset? Så skulle jag ha gjort om jag hade en.
Jadå, dels för frostrisken och dels för att sluta leda fram onödigt varmt vatten så snart som möjligt så värmeförluster hålls nere. (Varmt pannrum).
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: koppla in golvvärme i garage via värmeväxlare
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2021, 07:50:42 »
inga fler inputs?
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!