Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Display släckt men fläkten funkar - Fighter 310p  (läst 4087 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad perese2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Display släckt men fläkten funkar - Fighter 310p
« skrivet: 02 februari 2019, 17:34:01 »
Halloy!
Jag upptäckte i morse att vår VP såg ut att vara helt död, men fläkten lät och snurrade trots allt. Kollad alla säkringar och de var hela. Efter lite sökningar hittade jag denna tråd, som ger en fingervisning om vad som är orsaken https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64220.0, dvs att vattnet har blivit för varmt.

Vi har bott i huset drygt 2,5 år, med tre vintrar och har aldrig tidigare haft problem. Huset är från -91, men pumpen verkar vara utbytt för denna 310p är från 2015. Mycket tyder på att kompressorn har kanske givit upp

Jag har haft pumpen avstängd i princip hela dagen, och då och då startat den för att se om den går igång med displayen eller inte. Än så länge ingen display igång. Jag har känt på de olika "ingångarna" för termostaterna o de är varma, den högt upp vid säkerhetsventilen (52) är skållhet. Misstänker att vattnet fortfarande är för varmt.

Hur länge borde man behöva vänta, eller skall jag tappa ur varmvatten för att skynda på processen?
Om nu kompressorn är sönder, vill jag tillfälligt köra på el-patronen för att slippa i panik hitta ny VP eller byta ut kompressorn, måste jag i sådant fall köra på strömställarläge eller borde även elektroniken o diskplayen funka men bara köra på el-patron?

Hur kan jag konstatera om det är kompressorn eller om det är något annat som är fel? Om det är kompressorn, är det värt att byta eller skall man ta och byta ut hela VP'n istället? Trots allt är ju nuvarande VP ca 13 år.

Tacksam för all hjälp och idéer ni kan bidra med för att lösa mitt problem!

Mvh,
Peter


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Display släckt men fläkten funkar - Fighter 310p
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2019, 17:44:55 »
Hej! Kan vara så att en kontaktor till el-patronen har klibbat ihop, dvs den bryter inte strömmen till el-patronen som den ska. Detta gäller då både ordinarie driftläge och reservläget. Då kommer till sist överhettningsskyddet att lösa ut och nödbryta strömmen till el-patronen vid ca 90 grader, en liten röd knapp nere på högra sidan el-lådan som måste återställas. Kompressorn går inte om temperaturen är högre än runt 54 grader i nedre delen av tanken. En elektriker behöver mäta var det går spänning och ström.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perese2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Display släckt men fläkten funkar - Fighter 310p
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2019, 19:26:27 »
Jag har tryckt på återställningen, men har eg ingen känsla för om den är intryckt eller utlöst. Den går att "trycka på" vilket kanske tyder på att den är utlöst.

Jag drog igång reservläget, och då får jag ut värme på radiatorerna, vilket kanske pekar på att kontaktorn är hel?

Får felsöka vidare lite mer, kanske mäta mig fram för att få ut vart det kanske bryts i kedjan (var tidigare elektriker).

Tack för tips!

Utloggad perese2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Display släckt men fläkten funkar - Fighter 310p
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2019, 20:40:21 »
Nu slog jag över till normaltdrift igen efter att kört på reservläget någon timme.

Displayen hoppade igång och det såg normalt ut. Efter ett tag så gick kompressorn igång oxå och jag trodde ett tag att allt var ok.
Men under tiden jag bläddrade bland kanalerna, så "nollställde sig enheten", dvs alla dioder tändes och det vart 111111 i displayen.

Det verkar som att det kan vara en kontaktor, känns som en möjlig väg, då nollställningen hände efter eller i samband med ett relä slog till och (jag antar) att ett nytt läge skulle köras igång.
Nedan mina värden om det är till någon nytta (el-patron = innan kompressorn drog igång).

Elpatron   Kompressor
01_53   01_50
02_50   02_46
03_00   03_00
04_25   04_08
05_25   05_15
06_09   06_09
07_03   07_03
08_53   08_47
09_—   09_—
10_46   10_45
11_00   11_00
12_00   12_11
13_00   13_00
14_01   14_01
15_—   15_—

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Display släckt men fläkten funkar - Fighter 310p
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2019, 21:06:43 »
den stänger ner displayen om pannan blir över 60 grader har jag för mig, man kan öppna shunten manuellt och shunta ut, så startar den om

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Display släckt men fläkten funkar - Fighter 310p
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2019, 09:55:47 »
När pannan blir så där varm och displayen slocknar behöver man mäta om det fortfarande ligger spänningen ut från kontaktor 10 och/eller 67 till el-patronen. I ordinarie driftläge. Sedan kan man mäta om det finns manöverspänning ut från reläkortet till respektive kontaktors spole. Att värmepumpen startar om när man bläddrar är lätt hänt om man råkar bläddra aningen för långsamt. Kanal 07 "Förskjutning värmekurva" +3 ser högt ut, eller ska det kanske vara -3? Kanal 11 stämmer inte men det kanske är tillfälligt fel? Ska vara 'kanal 02' - 'kanal 10'.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Display släckt men fläkten funkar - Fighter 310p
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2019, 06:01:26 »
Vanligt att elpatronskontaktorerna har brunnit fast, eller brunnit, även kablaget kan ibland ha fått sig en härdsmälta.

Utloggad mali78

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Display släckt men fläkten funkar - Fighter 310p
« Svar #7 skrivet: 01 april 2019, 10:10:28 »
Hej!
Kollar om problemet är löst. Fick exakt samma fel på min härom dagen efter att ha slagit på extra varmvatten.
Displayen hoppade dock igång efter en återställning. Problemet nu är att lampan för kompressor och elpatron lyser men den värmer inte vattnet längre.
Vad kan man kolla för värden i displayen? Något man kan kolla själv innan man ringer värmepumpsfirman?

Mvh Mattias

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!