Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GÃ¥ ifrÃ¥n bergvärme?  (läst 5471 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
Gå ifrån bergvärme?
« skrivet: 29 maj 2016, 15:28:36 »
Hej!

Nu börjar vår IVT från 1997 ge sig och vi funderar på att skaffa ny energikälla.

Bakgrund
Bor i ett hus i den varmare delen av landet med 150 kvm boyta + 100 kvm källare. Huset är från 70-talet, men tilläggsisolerat samt treglasfönster. Problemet är enkelt uttryckt underdimisionerat borrhåll (endast 80 meter), och jag befarar att det inte finns mycket energi kvar att hämta där. Vintertid fryser det till i borran (enligt installatör), vilket yttrar sig i att slangen kläms där nere, det blir stopp, jag får enormt övertryck i köldbärarmediesystemet. Samt att elpatronen går mer eller mindre konstant. Då pratar vi temperaturer kring 0 grader ute, knappast någon vargavinter.

Förutsättningar
100 kvm källare, 100 kvm plan 1, samt 50 kvm vindsplan.
Huset har ettrörssystem med vattenfyllda element på alla våningar.
Två vuxna, två barn.
Vi gör av med ca 16 000 kWh/år, inkl hushållsel.

Alternativ
Hur som helst, nu är det dags att gå vidare tror jag. Frågan är vad som är bäst:
  • Nytt borrhÃ¥ll och bergvärmepump
  • BehÃ¥ll nuvarande 80-meters borra men skaffa ny pump
  • GÃ¥ ifrÃ¥n bergvärme och ersätt med nÃ¥got annat (vad?)

Alternativ 1 känns mest självklart. Alternativ 2 mest korkat. Och alternativ 3 vet jag ingenting om, och är därför jag ställer frågan.

Är det verkligen lönt att göra så stor investering idag som alternativ 1 ändå innebär, med tanke på vilken del av landet vi bor i och att huset är så välisolerat? Eller finns det andra, mer kostnadseffektiva lösningar för vårt behov? Givetvis är driftkostnaden för en ny bergvärme med säg 180 meters borrhål i princip obefintligt jämfört med andra, mer elkrävande lösningar. Men blir det verkligen så kostnadseffektivt i längden, när en installation kostar säg 150 000 kr?

Nyfiken på att höra era åsikter!
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Gå ifrån bergvärme?
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2016, 16:08:00 »
Jag gillar luftvattenpumpar.......och har två st(Nibe, Daikin).
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gå ifrån bergvärme?
« Svar #2 skrivet: 29 maj 2016, 17:15:19 »
Du har inte plats för en bit jordvärme att komplettera borrhålet med?
Vad är det för effekt på den nuvarande VP'n?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Annn

  • Gäst
Annn
SV: Gå ifrån bergvärme?
« Svar #3 skrivet: 29 maj 2016, 17:16:48 »
Hej!

Nu börjar vår IVT från 1997 ge sig och vi funderar på att skaffa ny energikälla.

Bakgrund
Bor i ett hus i den varmare delen av landet med 150 kvm boyta + 100 kvm källare. Huset är från 70-talet, men tilläggsisolerat samt treglasfönster. Problemet är enkelt uttryckt underdimisionerat borrhåll (endast 80 meter), och jag befarar att det inte finns mycket energi kvar att hämta där. Vintertid fryser det till i borran (enligt installatör), vilket yttrar sig i att slangen kläms där nere, det blir stopp, jag får enormt övertryck i köldbärarmediesystemet. Samt att elpatronen går mer eller mindre konstant. Då pratar vi temperaturer kring 0 grader ute, knappast någon vargavinter.

Förutsättningar
100 kvm källare, 100 kvm plan 1, samt 50 kvm vindsplan.
Huset har ettrörssystem med vattenfyllda element på alla våningar.
Två vuxna, två barn.
Vi gör av med ca 16 000 kWh/år, inkl hushållsel.

Alternativ
Hur som helst, nu är det dags att gå vidare tror jag. Frågan är vad som är bäst:
  • Nytt borrhÃ¥ll och bergvärmepump
  • BehÃ¥ll nuvarande 80-meters borra men skaffa ny pump
  • GÃ¥ ifrÃ¥n bergvärme och ersätt med nÃ¥got annat (vad?)

Alternativ 1 känns mest självklart. Alternativ 2 mest korkat. Och alternativ 3 vet jag ingenting om, och är därför jag ställer frågan.

Är det verkligen lönt att göra så stor investering idag som alternativ 1 ändå innebär, med tanke på vilken del av landet vi bor i och att huset är så välisolerat? Eller finns det andra, mer kostnadseffektiva lösningar för vårt behov? Givetvis är driftkostnaden för en ny bergvärme med säg 180 meters borrhål i princip obefintligt jämfört med andra, mer elkrävande lösningar. Men blir det verkligen så kostnadseffektivt i längden, när en installation kostar säg 150 000 kr?

Nyfiken på att höra era åsikter!

Jag borrade 100m till i samma hÃ¥l, kostade 23.000 inkl slang sprit och installation. Bytte sedan pump själv. En barnlek för den normalhändige.  Bra att göra det pÃ¥ sommaren. DÃ¥ kan du ta den tid du behöver. Tex 1 vecka.
SÃ¥ allt dom allt 23+45+8 blev 76.000.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Gå ifrån bergvärme?
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2016, 17:35:59 »
@rocas: Googlade snabbt och det jag hittade (IVT AirX) verkar imponerande. Men om dessa är så förträffliga som tillverkaren menar ("som bergvärme, fast utan borrhål"), varför finns då så många bergvärmeinstallationer ute i landet? Är det så att dessa pumpar har blivit effektivare först på sistone, och för ca 15-20 år var bergvärme överlägset, men det har nu förändrats?

@purjo__: Ganska mycket berg på tomten, endast ca 50 kvm gräs där jordvärme skulle kunna installeras enkelt. Dock skulle det innebära att det befintliga borrhålet som fryser till vintertid, fortfarande gör det? Men istället för el kompenserar pumpen med jordvärme som jag uppfattar det? Troligtvis krävs värmepumpsbyte även här, osäker på om befintlig IVT Greenline 8 (8 kW, antar jag?) går att komplettera.

@Annn: Intressant lösning. Kan bli småjobbigt i mitt fall där förre ägaren har asfalterat över borrhålet och ingen vet exakt var det finns. Även om vi hittar det så tillkommer sen lite omkostnader att snygga till det... Sedan hade jag inte gett mig på att byta pump själv, utan skulle behöva hitta något företag som vill fördjupa borrhålet och sedan byta ut pumpen.

Har någon förresten tips på beprövade företag som är verksamma i södra Halland (Halmstad-Falkenberg)? Borde kanske någon låta undersöka våra förutsättningar och komma fram till om det är bergvärme eller annat och i så fall vad som är den bästa lösningen här.
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Gå ifrån bergvärme?
« Svar #5 skrivet: 29 maj 2016, 17:41:21 »
Om du kompletterar nuvarande borrhål med jordvärme så kommer inte borran bli lika kall och båda kommer användas hela tiden man kopplar dom efter varann (serie) eller bredvid (parallellt) beroende på hur lång totala längden blir max ligger på ca 400 meter slang i serie. Hur ventileras huset i dag ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gå ifrån bergvärme?
« Svar #6 skrivet: 29 maj 2016, 17:53:58 »
Har du ingen plats för jordvärme sÃ¥ kan ett till borrhÃ¥l vara ett alternativ.  Det behöver inte vara sÃ¥ djupt eftersom man kopplar ihop det med det befintliga och det är det totala djupet som räknas.

Annars kan Ã¥tervinning av värme frÃ¥n frÃ¥nluften vara ett alternativ.  Men det kräver att du har centralt placerad mekanisk frÃ¥nluft i dag utan Ã¥tervinning.

Kanske en ny vp med varvtalsstyrd kompressor som varvar ner när borrhÃ¥let blir kallt. Visserligen behövs fortfarande en del elspets när det är kallt,  men man undviker att hÃ¥let fryser sÃ¥ att VP'n kan gÃ¥ hela tiden och ge en del av energibehovet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad QNX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Gå ifrån bergvärme?
« Svar #7 skrivet: 29 maj 2016, 18:10:33 »
Gällande ventilation så tror jag att det är självdrag, förutom i ena badrummet där det sitter en mekanisk fläkt av nyare modell. Annars finns inga fläktar/rör nånstans, utan lite ventiler som står öppna nere i källaren. Borde väl falla in under "självdrag" antar jag.

Men är bergvärme verkligen försvarbart ekonomiskt idag? Bor som sagt i en relativt varm del av landet (det som av odlarna klassas som Zon 1).
1.5 plan, 165 kvm, södra Halland, byggår 2021. Golvvärme med Nibe F750.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Gå ifrån bergvärme?
« Svar #8 skrivet: 29 maj 2016, 20:11:23 »
Behöva elspets vid 0gr ute? Hmm, det talar om högtemp.system? Förhållandevis stor kostnad att göra om till låg temp.system kopplat till luftvatten VP. Antar att investering hamnar på högre nivå? Problemet ligger ändå på underdimensionerat borrhål. Som Purjo är inne på så bästa alternativ är komplettering med ett hål till och utbyte av gammal BVP om den sjunger på sista versen?
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Gå ifrån bergvärme?
« Svar #9 skrivet: 29 maj 2016, 21:52:20 »
Behöva elspets vid 0gr ute? Hmm, det talar om högtemp.system?

På den tiden anläggningen installerades var det inte ovanligt med att man dimensionerade för 50 % effekttäckning vilket i Halland skulle betyda att tillsats behövs runt noll grader. Det behöver inte betyda högtemperatursystem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Gå ifrån bergvärme?
« Svar #10 skrivet: 29 maj 2016, 22:11:11 »
Om borrhålet fryser så innebär det också att den i princip bara går på elpatron i slutet av vintern. Oavsett utetemp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Gå ifrån bergvärme?
« Svar #11 skrivet: 29 maj 2016, 22:24:32 »
Ettrörssystem, intressant med framledningtemp. vid 0 gr utetemp. Med nuvarande halvtaskigt system så ligger TS på 16 000 kWh/år. Så det finns inte så mycket att hämta hem i ytterligare besparing. Det handlar mera om vad som är nödvändigt och motivera investering.
Jiri 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7656
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Gå ifrån bergvärme?
« Svar #12 skrivet: 29 maj 2016, 22:47:14 »
Varifrån får du att det är ett ettrörssystem?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Gå ifrån bergvärme?
« Svar #13 skrivet: 29 maj 2016, 22:49:29 »
Enklast med introduktion från början?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Gå ifrån bergvärme?
« Svar #14 skrivet: 29 maj 2016, 23:11:49 »
Sen 3 våningar på 250 m2 i uppvärmningsbehov med ettrörssystem kräver otroligt bra beräkningsunderlag för varje slinga med möjlighet att styra flöde helt separat. Mycket enklare att fläska på med högtemp. och styra med rumstermostater(det vanligaste)? Därav min fundering.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!