Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Driftskostnad VP  (läst 3251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr.Martin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Driftskostnad VP
« skrivet: 06 mars 2005, 19:27:52 »
Hej!

Vad kostar det att driva en VP?  Sc:,h
Vilka delar är det som kostar?

Vad blir skillnaden mellan en 7kW och en 9kW pump?

//Martin
115 kvm + 30kvm Biyta, Mellansverige, Vattenburen El, 9 Radiatorer, Eldningsmöjligheter på 3 ställen, Förbrukning ~35000 kWh.

Har precis borrat 160m för att installera en IVT 7kW.

admin

  • Gäst
admin
SV: Driftskostnad VP
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2005, 19:37:41 »
Beror lite på, en scrollkompressor ökar ganska mycket i driveffektförbrukning vid höga framledningstemperaturer medan en kolvlompressor ligger relativt stabilt, på dem minskar i stället uteffekten.

Driveffekten på både kolv och scrollkompressorer är mellan 25 och 50% av kompressorns uteffekt, allt beroende på inkommande KB-temp och VB-fram.

Typiskt ligger dock driveffekten på uteffekten dividerat med 3-4.

Alltså, 7 kW i uteffekt innebär driveffekt på 1,75 - 2,33 kW.

Tillkommer gör driften av cirkpumparna, 170-350 W beroende på hur hög hastighet du måste köra dem på.

Kalla sidans cirkpump går bara när kompressorn går.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Driftskostnad VP
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2005, 19:38:16 »
Hej!

Vad kostar det att driva en VP?  Sc:,h
Vilka delar är det som kostar?

Vad blir skillnaden mellan en 7kW och en 9kW pump?

//Martin

utveckla frågan lite.

vad drar en värmepump i el?
vad är underhållskostnaden på 10 år?

behöver ditt hus en 9kw pump så gör en 7a att du betalar mycke dyr el på vintern
behöver ditt hus bara en 7a & kör med en 9a så kan ett klent radiatorsystem göra så att du förbrukar ännumer el på vintern

Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
SV: Driftskostnad VP
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2005, 20:00:23 »
Hej!

Vad kostar det att driva en VP?  Sc:,h
Vilka delar är det som kostar?

Vad blir skillnaden mellan en 7kW och en 9kW pump?

//Martin


Normalt sett kräver en värmepump inget underhåll. Finns inget som ska fyllas på, bytas eller smörjas. Däremot finns det självklart saker som kan gå sönder men det är svårt att kalkylera för det i förväg. I en del kalkyler som jag sett har man använt siffran 2%/år av investeringskostnaden som ram för reparationer och underhåll under dess livslängd. Då har man nog räknat med minst en större reparation typ kompressorbyte.

Btrf drivenergi kan man säga att en berg/marvärmekpump förbrukar 1/3 så mycket energi som den producerar. Skillnaden mellan en 9 och 7kW pump är marginell förutsatt att de bägge klarar energibehovet utan tillskottsel.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Mr.Martin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Driftskostnad VP
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2005, 21:24:17 »

utveckla frågan lite.

vad drar en värmepump i el?
vad är underhållskostnaden på 10 år?

behöver ditt hus en 9kw pump så gör en 7a att du betalar mycke dyr el på vintern
behöver ditt hus bara en 7a & kör med en 9a så kan ett klent radiatorsystem göra så att du förbrukar ännumer el på vintern


Det var väl framför allt elförbrukningen jag funderade över!

Behöver man en 9kW pump men installerar en 7:a, då blir det ju mycke tillsatsenergi. Dyrt!

Men har jag ett radiatorsystem som inte är för klent gör man väl bäst i att satsa på 9kW pumpen!?
Om man sen märker att radiatorsystemet är för klent, finns det något att göra? Installera fler radiatorer självklart, men om inte det behövs!?!
Kan man styra en 9kW pump som en 7:a? Eller har man gjort bort sig för alltid?

Det man kan kalkylera med är alltså (för en 7:a) 1,75kW(2,33) + 170 W (350) = 1,92 kW till 2,68kW

Vad blir detta på ett år? Vilken drifttid ska man kalkylera med? Antar att maskineriet inte körs maxat hela tiden!?!?

Tack för era svar!

//Martin
115 kvm + 30kvm Biyta, Mellansverige, Vattenburen El, 9 Radiatorer, Eldningsmöjligheter på 3 ställen, Förbrukning ~35000 kWh.

Har precis borrat 160m för att installera en IVT 7kW.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Driftskostnad VP
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2005, 22:25:11 »

utveckla frågan lite.

vad drar en värmepump i el?
vad är underhållskostnaden på 10 år?

behöver ditt hus en 9kw pump så gör en 7a att du betalar mycke dyr el på vintern
behöver ditt hus bara en 7a & kör med en 9a så kan ett klent radiatorsystem göra så att du förbrukar ännumer el på vintern


Det var väl framför allt elförbrukningen jag funderade över!

Behöver man en 9kW pump men installerar en 7:a, då blir det ju mycke tillsatsenergi. Dyrt!

Men har jag ett radiatorsystem som inte är för klent gör man väl bäst i att satsa på 9kW pumpen!?
Om man sen märker att radiatorsystemet är för klent, finns det något att göra? Installera fler radiatorer självklart, men om inte det behövs!?!
Kan man styra en 9kW pump som en 7:a? Eller har man gjort bort sig för alltid?

Det man kan kalkylera med är alltså (för en 7:a) 1,75kW(2,33) + 170 W (350) = 1,92 kW till 2,68kW

Vad blir detta på ett år? Vilken drifttid ska man kalkylera med? Antar att maskineriet inte körs maxat hela tiden!?!?

Tack för era svar!

//Martin

Jag kör men den 8,5:a fast en 7:a hade nog varit mer rätt. Pumpen klarar 110% av husets uppvärmning  ;D
du får lite sämre COP då pumpen snabbare höjer framledningstampraturen, men o andra sifdan så får borrhålet vila mer & du jobbar mer mar varmare kb så det kanske går på ett ut?
den större kompressorna drar lite mer ström, men o andra sidan så går den kortare stunder. jag tror det kvittar.
klarar du som jag hela huset uppvärmning, så kan du lätt köra på 16A i huvudsäkring, det gör jag !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Mr.Martin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Driftskostnad VP
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2005, 06:23:59 »

Vad har du för årsförbrukning?
Och vad hade du innan VP blev installerad?

//Martin
115 kvm + 30kvm Biyta, Mellansverige, Vattenburen El, 9 Radiatorer, Eldningsmöjligheter på 3 ställen, Förbrukning ~35000 kWh.

Har precis borrat 160m för att installera en IVT 7kW.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Driftskostnad VP
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2005, 17:57:53 »

Vad har du för årsförbrukning?
Och vad hade du innan VP blev installerad?

//Martin
om jag det viste ?
jag har bara bott ett år. tidigare ägare förbrukade 26 000kw ink hushåls el. & då var det direkt el + 2 st luftvärmepumper, var av den ena bara andvändes ibland + att dom eldade ibland i insatskamin.

jag har själv kört direkt el & eldat från februari förra året & starta bergvärme anläggningen i höstas, så jag har ingen aning. famlar lixom i mörkret.
utöver detta har jag lagt på 20cam issolering på vinden & bytt glasrutor.

grannen har ett identiskt hus som mitt, men dom har el golvvärme i vardagsrum & hall. dom förbrukade 33 000kw & då eldade även dom ibland.

jag gisar att jag landar på 15 000kw, vad tror ni?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Driftskostnad VP
« Svar #8 skrivet: 07 mars 2005, 18:25:14 »
Citera
jag gisar att jag landar på 15 000kw, vad tror ni?
Du kommer under det, är (ganska) säker!   när du har facit vill vi veta ;)
Det beror förstås på hur mycket du kör svetsarna  fiR: garaget drar väl en del gissar jag  ;)
filade lite det blev fort men fel först..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!