Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PlaceringsfrÃ¥ga  (läst 1350 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snowman_68

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Placeringsfråga
« skrivet: 27 september 2007, 12:07:36 »
Hej!

Nu ska en värmepump installeras i huset och min frÃ¥ga är hur innerdelen ska placeras.  Högt upp eller strax ovanför golvet?  Enligt försäljaren är det nya att man sätter innedelen lÃ¥gt eftersom värmen stiger uppÃ¥t.  Bifogar ocksÃ¥ en slarvig skiss med tvÃ¥ alternativa placeringar.  säljaren tyckte att alt 1 var bra, men jag undrar om inte alternativ 2 är bättre dÃ¥ luften enkelt kan blÃ¥sa genom hela huset.  I rummet för alternativ 2 är det dock klinkers med golvvärme.  Spelar det nÃ¥gon roll?  Tacksam för snabba svar.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placeringsfråga
« Svar #1 skrivet: 27 september 2007, 12:41:10 »
Sök lite på forumet så ser du att det finns trådar om hög resp låg placering.

Oavsett högt eller lågt så gäller det att i första hand hitta den bästa placeringen som ger bäst spridning på luften.
Utifrån denna kan man sen välja att placera den lågt om huvudsyftet med pumpen är att värma och OM om man inte har något som hindrar den från att blåsa fritt.
Varm luft fortsätter vandra tills den slår i något (tex möbler osv) och sedan stiger den upp i taket. Därför är det ofta lättare att få till en hög placering eftersom det är lättare att blåsa över möbler mm.

GÃ¥r det att placera pumpen lÃ¥gt pÃ¥ den ur helhet sett bästa platsen är fördelen att varm luft stiger. Man slipper köra fläkten hÃ¥rt för att trycka ner den varma luften mot golvet för att blanda upp den kalla luften man vill värma. Med varma golv upplever du normalt att det är varmare inne. Med 20 grader upplever du det som om det varit 23 med takvärme. Det blir även lättare att fÃ¥  kall luft frÃ¥n angrensande rum att flyta till eftersom den inte trycks undan av en hÃ¥rd fläktstrÃ¥le uppifrÃ¥n. Dvs du har lättare att fÃ¥ jämn värme i huset med lÃ¥g placering.  En annan fördel är att pumpen jobbar efektivare med svalare luft.
Dessutom upplever man den tystare eftersom man inte har den i huvudhöjd.


men kolla gamla trådar om det.

« Senast ändrad: 27 september 2007, 12:55:46 av MangeH »

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Placeringsfråga
« Svar #2 skrivet: 27 september 2007, 19:58:56 »
Den fösräljaren är inte seriös som säjer att den ska sitta vid golvet, har erfarenheter av detta i massor. Säkert har han en vp med stickkontakt och bara att hutta i ojordat å klart.
Nackdelen är att man ej får ngn kyleffekt samt att den drar runt en massa mer damm i huset, för det hamnar nämligen på golvet.
Jag rÃ¥der dig    placera den högt
Mest kyla men lite värme också

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placeringsfråga
« Svar #3 skrivet: 27 september 2007, 21:23:30 »
Att utala sig om en placering över huvud taget utan att sett huset i fråga är oseriöst.
Det finns både tillfällen när en låg placering är bättre än en hög och tvärt om.
Jag har min sitter efter golvet och jag är övertygad om att det är den optimala placeringen i mitt hus.
Syns minst, hörs knappt, underbart varma golv. Inget alls att klaga på.

Luckyman, Anser du att de som tillverkar golvmodelle av värmepumpar är oseriösa med?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Placeringsfråga
« Svar #4 skrivet: 28 september 2007, 07:19:11 »
Skall man huvudsakligen använda värmepumpen som värmepump och kan placera den så att att den har fritt luftflöde framåt så bör, i alla fall i mina ögon, en låg placering vara mer effektiv/ekonomisk och dessutom ge de fördelar som MangeH beskriver.

Att den renar luften bättre (rör om dammet) är väl inte heller någon nackdel?

Man skall nog inte vara så kategorisk när det gäller råd om placering.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad snowman_68

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Placeringsfråga
« Svar #5 skrivet: 28 september 2007, 10:47:42 »
Hej!  Tack för synpunkterna.  Huset är en gamal statarlänga frÃ¥n mitten pÃ¥ 1800-talet med torpargrund. Enkelglas fönster fast med innanfönster som sätts i till vintern.  Golven är idag lite kalla (direktverkande elelement) men inte olidlit.  De halvrunda sakerna i skissen är kaminer eller kalelugnar och i köket finns en vedspis som används dagligen.  En lÃ¥g placering har inget med eldragningen att göra.

Vad att säga om placeringen enligt alt 1 eller alt 2?  Bäst skulle det fungera med placeringen enligt alt 1, men kommer den dÃ¥ att fÃ¥ ut den varma luften i resten av huset och inte bara värma hallen och sovrummet som ligger innanför?  Värmepumpen är en panasonic och den ska ju även kunna skicka ut luften Ã¥t sidorna.

/snowman

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!