Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp  (läst 3671 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp
« Svar #15 skrivet: 18 april 2018, 18:52:13 »
Räknade ut att pumpen har gått i snitt 6,25h per kompressorstart, och det är 10 år och genomsnitt, då kan man undra hur långa gångtider den har haft under vinterhalvåret, den måste mer eller mindre ha gått dygnet runt. 14000 starter på 10 år!
Jag vet inte vad som kan vara fel på anläggningen, då det kommit så plötsligt, när den nu behöver elhjälp vid någon enstaka minusgrad, och tidigare klarat ner mot 30 utan elhjälp. ts tiden som sagt endast 254h i mars i år totalt, sen pump sattes in

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1732
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp
« Svar #16 skrivet: 18 april 2018, 20:00:25 »
Tjenare, tänkte höra med proffsen här vad ni tror. Har varit på en 1225-8 och den har problem att få upp tempen på vbf, trots att den orkar göra varmvatten med 56 graders framledning. Jag har sänkt vb cp till läge 1, och har i detta läge ca 7-8 grader i delta på hela systemet. Alla element är varma, vissa med tydlig skillnad topp och botten, vissa mer jämnvarma, men pumpen har plötsligt börjat leverera dålig effekt enligt kund.
Gjort effektmätning på maskin, och allt är inom toleranser
Tacksam för hjälp

Ockhams razor..

1. Hur kall är borran?( har ju varit en kall vinter på många håll).

2. "Anledningen att de har ringt oss dit, är att plötsligt har pumpen börjat gå mycket på elpatron, även vid högre utetemperaturer."

Är det en dyr elräkning som fått kunden att klaga, eller en ökad andel TS-tid indikerad på pumpen?

3. Har de haft varmt i huset trots alla problem?
If then kompressor and/or elpatronkombo O.K

4. "Då var påfyllningsventilen trasig, och systemtrycket på 0, så de ringde en mockare, som bytte ventilen, nu när jag kom dit igår, var trycket igen på 0, så jag fyllde och luftade hela systemet"
Som CarlN skrev, kan vara värt att kolla om elpatronens överhettningsskydd har löst ut.

Men den stora frågan är ju varför den tappar trycket två gånger? Större läckage?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1225-8 har problem att höja framledningstemp
« Svar #17 skrivet: 18 april 2018, 20:56:05 »
Att den tappade trycket var för att säven läckt, den är utbytt och systemtrycket är stadigt nu.
Borran är inte så kall, ligger på +1-2 grader in. -1-2 grader ut.
De har haft varmt inne, men de reagerar över att elpatron går in så tidigt, den har ju knappt gått något sedan installation, och nu i mars över 200h. total elpatronstid är 254h sen 2008.
Överhettningsskyddet har inte löst, för jag har kört patronerna på max, för att göra effektmätningen.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!