Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är vÃ¥r pump frisk? IVT AW290/900  (läst 379 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zsh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är vår pump frisk? IVT AW290/900
« skrivet: 10 januari 2024, 16:30:23 »
Hej,

Kort lite info:

Hus från 1970, 1,5 plans, 150m2
Luft / vatten
Skåne
IVT AW290 / 900 utedel
Endast utegivare
Temperatur inne ca 21-22c
Patronen är på 9kwh har jag för mig

Det känns som att patronen går in redan vid (uppskattningsvis) -3, -4.
Är det kallare än -6 så ligger vi lätt på 110kwh per dag
Nu när det har varit lite extra kallt, -8 till -17 130-140kwh per dag

Detta är totalt el som huset drar och inte bara uppvärmning. Vet inte riktigt om man kan se någonstans i menyerna vad bara själva uppvärmningen drar?


Jag vet att det är lite av en hur långt är en snöre fråga, men känslan är att den drar kopiöst med EL.
Vad är rimligt på ett ungefär?
Jag tar gärna  fram mer data ur IVT-en om ni bara kan säga vad ni behöver för en mer kvalificerad gissning.


Den är installerad 2008 så den har några år på nacken, så jag har funderat på om man ska byta till ngt nyare, men å andra sidan så känns det så dumt att byta ut något som fungerar. Vet inte heller vad man kan förvänta sig av ny pump i form av besparingar per år.
Litar mer på folk här än säljare som kan lova både det ena och det andra bara de får kränga ngt till en.




« Senast ändrad: 10 januari 2024, 16:32:52 av zsh »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är vår pump frisk? IVT AW290/900
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2024, 16:43:23 »
Hej! Vad har ni för sammanlagd elförbrukning per år? Tycker Optiman borde klara några grader kallare utan att använda el-patronen för 150 kvm hus från 1970. En elförbrukning på 11000 till 12000 kWh/år verkar rimlig.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad zsh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är vår pump frisk? IVT AW290/900
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2024, 16:53:36 »
Hej! Vad har ni för sammanlagd elförbrukning per år? Tycker Optiman borde klara några grader kallare utan att använda el-patronen för 150 kvm hus från 1970. En elförbrukning på 11000 till 12000 kWh/år verkar rimlig.

Ligger på ca 16-17000 kwh per år. (totalförbrukning)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är vår pump frisk? IVT AW290/900
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2024, 16:56:08 »
Elbil? Ute-spa? Pool? eller liknande?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad zsh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är vår pump frisk? IVT AW290/900
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2024, 17:02:39 »
Elbil? Ute-spa? Pool? eller liknande?

Nope inga spa, pool lr liknande strömslukare
Elbil har vi, men den är borträknad från siffrorna. Samt att den höga användningen finns där även de dagar när jag inte laddar öht

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är vår pump frisk? IVT AW290/900
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2024, 17:06:25 »
Ja då verkar det absolut som er nuvarande Optima inte mår särskilt bra alls. Luftvattenvärmepumparna har utvecklats och förbättrats ganska mycket senaste 15 åren så det bästa är nog att börja titta efter en helt ny.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad zsh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Är vår pump frisk? IVT AW290/900
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2024, 17:18:40 »
Tänker mest om nÃ¥gon kan hjälpa mig plocka ut lite data/parametrar frÃ¥n pumpen för att säkerställa att det inte är nÃ¥gra  skumma inställningar som kan orsaka detta. FÃ¥r väl i värstafall ta hit ngn, men man är snÃ¥l, sÃ¥ vill gärna kolla sÃ¥ mkt det gÃ¥r innan det :)

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Är vår pump frisk? IVT AW290/900
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2024, 17:43:00 »
Tänker mest om nÃ¥gon kan hjälpa mig plocka ut lite data/parametrar frÃ¥n pumpen för att säkerställa att det inte är nÃ¥gra  skumma inställningar som kan orsaka detta. FÃ¥r väl i värstafall ta hit ngn, men man är snÃ¥l, sÃ¥ vill gärna kolla sÃ¥ mkt det gÃ¥r innan det :)

Samma tänk här.

Posta här, alla siffror du hittar i infomenyerna, så kör vi! :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 698
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!