Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av acktank och vedpanna till bef system  (läst 2202 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad behöver jag ta reda på för att kunna dimensionera en ack-tank och vedpanna till ett befintligt vp-system?
Bygger garage och tänkte stoppa in vedpanna med tank för att kunna spetsa de kalla dagarna, istället för att köra elpatron

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Dimensionering av acktank och vedpanna till bef system
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2015, 19:59:02 »
Om du tänkt göra det för att spara pengar bör du räkna igen. VP är billigare och bekvämare
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering av acktank och vedpanna till bef system
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2015, 20:10:58 »
Allt beror på hur ofta du vill elda ? En vedpanna har ofta hög effekt så länge du eldar kommer du inte behöva frysa men hur ofta vill du att värmen ska räcka när du inte eldar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering av acktank och vedpanna till bef system
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2015, 21:29:35 »
Vad har du för värmepump idag?
Hur mycket spets går det?

Eftersom du postat under bergvärme så gissar jag att det är detta du har?
Bästa sättet att spetsa då är att skaffa en vedkamin (som värmer luften) som du eldar lite i då det är som kallast ute och spärrar elpatron.
Värmepumpen fÃ¥r jobba med lÃ¥g temperatur som ger bäst förutsättningar samtidigt som du kan mysa framför brasan.  :)
En rumsgivare till värmepumpen i ett rum bredvid kamin ser till att det blir lagom varmt inne.
« Senast ändrad: 23 augusti 2015, 21:32:16 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dimensionering av acktank och vedpanna till bef system
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2015, 21:45:06 »
Tumregel 1
ackTanken  skall minst kunna ta emot ett fullt vedinlägg.

räkna med att du behöver ca 15 l vatten per M2 du ska värma
efter det väljer du pannas storlek  och eldstads volym

Jag gillar pannor med sugande fläkt,
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av acktank och vedpanna till bef system
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2015, 00:47:41 »
Har en nibe f1226 8kw markvärmepump idag och elpatron får gå på max (9kw) och det räcker inte riktigt till när det är som kallast. Jag håller på nu och bygger en maskinhall på ca 100kvm som ska in på samma system (golvvärme och vattenburen aerotemper hade jag tänkt stoppa in dit). Systemet ska betjäna bostadshus på 136kvm med radiatorer, ett gårdshus på ca 65kvm (golvvärme) samt stall på 95kvm (några radiatorer och en aerotemper) + maskinhallen.
 Jag hade tänkt att man eldar pÃ¥ morgonen och att det hÃ¥ller värmen en hel dag.
Grejen är att i bostadshus vill vi ha normaltemp 21 grader, gårdshuset lägre temp men vridas upp vid behov, stallet behöver bara hålla ca 5-10 grader och maskinhall samma, men vridas upp till ca 17-18 vid mek etc. Hur räknar jag på detta? Jag har en nibe rumsgivare som jag inte kopplat in ännu, bör jag koppla den till pumpen eller till nån extern styrning? Hur kopplar jag smartast ihop allt detta? Jag tänker gårdshus på husets retur iom att det är golvvärme där?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering av acktank och vedpanna till bef system
« Svar #6 skrivet: 24 augusti 2015, 14:48:22 »
Har du gratis ved det går att koppla in en till vp mot samma system eller sälja den du har och köpa en större. Det behövs antagligen en stor vedpanna och stor tank vilket är rätt dyra tyvärr duger jag inte till att räkna ut hur stor som behövs och inte riktig hur man dockar ihop det heller om båda ska värma samtidigt och veden endast spetsa men det finns det säkert andra som fixar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad m800sweden

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionering av acktank och vedpanna till bef system
« Svar #7 skrivet: 30 januari 2016, 08:48:35 »
Har funderat om och stoppar in en LV-värmepump istället som tar med stallet också, iom att det kopplades på systemet i efterhand av förra ägaren, efter att dimensionering gjorts (förklarar varför elpatron kickar igång så tidigt samt att värme inte räcker till de kallaste dagarna med elpatron på max). Nån som är duktig på LV-VP dimensionering som kan tänkas ge en hjälpande hand?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!