Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Teckna elavtal: Hur göra när elpriset är pÃ¥ topp(?)  (läst 48793 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Teckna elavtal: Hur göra när elpriset är på topp(?)
« Svar #15 skrivet: 02 oktober 2006, 15:17:55 »
Vattenfall har fortfarande det lägsta bundna, 3 Ã¥r 97,3 öre. Man ligger 0,1 öre under närmaste konkurrent. Tydligen en effekt av regeringens krav i juni att man ska dra priset nerÃ¥t. Tror inte att man  har problem med detta dÃ¥ vinstmarginalerna ändÃ¥ är stora och priserna lär gÃ¥ uppuppupp - eller finns det nÃ¥gon här som tror annat?
I så fall är det enda rätta att binda så långt som möjligt. 97,5 på 5 år erbjuds idag.

Klart du kan ha rörligt, men det blir inte kul om spotpriset rakar i höjden jan-feb.... :o
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Teckna elavtal: Hur göra när elpriset är på topp(?)
« Svar #16 skrivet: 02 oktober 2006, 16:51:05 »
Nu är det panik! ;)
Sista oktober går mitt elavtal ut. Efter 3 år med 28,9 öre/kwh från Norsk Hydro är det nu dags att att göra något. Priset ex moms, skatt och elcertifikat
Gör jag inget fÃ¥r jag ett 3 mÃ¥naders fast elpris om 74,6 öre/kwh  >:(
Eller 3 år på 51,3 öre/kwh.
Väljer jag rörlig hamnar priset på 60.28 öre/kwh. Allt med samma leverantör.

Pest eller kolera?

Det lutar mot att köra rörligt och hoppas på höstregn i fjällen, fler reaktorstarter och milt väder.
Eller är det någon som har en bättre ide?



Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Teckna elavtal: Hur göra när elpriset är på topp(?)
« Svar #17 skrivet: 02 oktober 2006, 17:39:18 »
Fjärran vare det mig att göra reklam för "elgiganten", men med deras trygghetsavtal är det väl bara att skriva pÃ¥? Sjunker priset sÃ¥ fÃ¥r man teckna om till en extrakostnad (200-595:-). Ã…ssÃ¥ lägstaprisgaranti, som den riktiga Elgiganten.  ^-^
Och ingen fast avgift. Fast det finns kanske andra som har samma erbjudande? Finns det någon som har bättre?


Själv tecknade jag med KraftoKultur i maj 3 år för 41,9 öre tror jag det var (fast jag ogillar deras fasta avgift på 200/år). Tippar att vi inte får sen ett sådant elpris igen. Men vem vet säkert?? Sc:,h
« Senast ändrad: 02 oktober 2006, 17:47:16 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Teckna elavtal: Hur göra när elpriset är på topp(?)
« Svar #18 skrivet: 02 oktober 2006, 18:22:56 »
Nja  Sc:,h
 :,v(
Omteckningsrätt:
"Med omteckningsrätten som ingår i avtalet kan du teckna ett nytt avtal om elpriset sjunker. Du betalar bara för omteckningsrätten när du använder den, och då tecknar du ett minst lika långt avtal. Priset framgår av prislistan som gäller vid omteckningstillfället."

Dvs 1 gång inom "elgiganten" och då med minst lika lång förlängning som avtalet ursprungligen var. Dvs 3 år till.

Prislöfte:
"Vårt prislöfte innebär att du alltid får ett av marknadens lägsta elpris på treårsavtal. "

Nu skiljer det inte mycket på treårsavtal mellan bolagen. Det skiljer mer NÄR man tecknar avtalet.

Fortums prisgaranti låter är mer i min smak:
"Prisgarantin innebär att om du tjänar mer än 1 kr/dag (total elkostnad inkl. moms) på att byta till ett likvärdigt avtal hos en annan elleverantör, garanterar vi att du får samma prisvillkor hos Fortum*. " Den lilla asterixen ororar mig dock. ;)

Nej jag tror det blir som med villaräntan. Rörligt avtal.

Och min erfarenhet är att om "alla experter" säger att man skall binda elpriset/räntan brukar det vara bra att göra tvärsom.


maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Teckna elavtal: Hur göra när elpriset är på topp(?)
« Svar #19 skrivet: 03 oktober 2006, 10:08:52 »
Jag är redan tillbaks på 1800 talet.Jag eldar med ved o frugan tänder ljus på kvällarna Sc:,h

Så stearinljusen på IKEA har blivit billigare än lampljus ? ;)

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Teckna elavtal: Hur göra när elpriset är på topp(?)
« Svar #20 skrivet: 06 oktober 2006, 20:23:49 »
Nu är det panik! ;)
Sista oktober går mitt elavtal ut. Efter 3 år med 28,9 öre/kwh från Norsk Hydro är det nu dags att att göra något. Priset ex moms, skatt och elcertifikat
Gör jag inget fÃ¥r jag ett 3 mÃ¥naders fast elpris om 74,6 öre/kwh  >:(
Eller 3 år på 51,3 öre/kwh.
Väljer jag rörlig hamnar priset på 60.28 öre/kwh. Allt med samma leverantör.

Pest eller kolera?

Det lutar mot att köra rörligt och hoppas på höstregn i fjällen, fler reaktorstarter och milt väder.
Eller är det någon som har en bättre ide?



Hej jag har även haft Norsk hydro el som jag fick erbjudande att förlänga 3 år 46 öre
 skickade in erbjudande underskrivet
 Men jag fick löpande erbjudanden med högre priser
 sÃ¥ jag ringde till Norsk el & fick till svar att det inte har inkommit nÃ¥gon förlängning
 frÃ¥n mig. Men jag fick erbjudande att förlänga för 51 öre.
 Och samma sak hände en kompis som hade norsk el
 Man kan undra om posten ( slarvar ) eller norsk el
 SÃ¥ jag bytte till Jämtkraft 49,3 öre kw pÃ¥ 3 Ã¥r
mvh Kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Teckna elavtal: Hur göra när elpriset är på topp(?)
« Svar #21 skrivet: 16 november 2006, 21:40:06 »
Vattenfall varnar för chockhöjt elpris
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1039348
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Teckna elavtal: Hur göra när elpriset är på topp(?)
« Svar #22 skrivet: 16 november 2006, 21:54:56 »
Dom é för goa vilken timing!
det var förhemskt att transformatorn skulle brinna. Inte bra att ett kärnkraftverk står stilla. Priset var på väg rakt ned. All nederbörd sista tiden har bättrat fyllnadsnivån, men även tillrinningen!

Fortum tror pÃ¥ sänkt pris detta i dagens DI!!! 

 Det Vattenfall vill är att skrämmas sÃ¥ folk teknar lÃ¥nga avtal, nu när strömmen är dyr. Samma sak med bankerna, hur mÃ¥nga ggr har ni inte hört nÃ¥n bankkille mässat om att nu är det dags att binda räntan!!!   det har dom tuggat om länge nu

Dålig timing av dom båda, vattenfall ville ju skrämma skiten ur folk så dom får tryggade intäkter så långt framåt som möjligt! Osså tror Fortum på sänkta priser... iofs med en brasklapp om det blir torrt o svinkallt kan det bli dyr el.


klippt o klistrat ur DI:



Gråväder ger billigare el2006-11-16: Joakim AdlerDet varma och blöta vädret gör att elpriserna rasar. Elen ser även ut att bli billigare över vintern, enligt kraftbolaget Fortum.De senaste två veckorna har det så kallade spotpriset på elbörsen Nordpool rasat med 15 procent. Från 52 öre per kilowattimme i början på november till runt 44 öre.
"Det finns en potential att elpriset kan falla ytterligare om det fortsätter att vara varmt och blött", säger Mats Persson, ansvarig för portföljförvaltningen på Fortum Markets.

Även priserna för el med leverans de närmaste månaderna har fallit kraftigt.

"Det är en följd av att det kommit en hel del snö i norra Sverige och Norge", säger Mats Persson

En annan anledning till att terminspriset fallit är att kostnaden för utsläppsrätter kommit ned med 30-40 procent på bara några månader, enligt Mats Persson.

Sjunkande terminspriser innebär att spotpriset på el ser ut att bli billigare i vinter.

"Risken för höga spotpriser under vintern har uppenbarligen sjunkit eftersom terminspriset kommit ned", säger Mats Persson.

Mats Persson varnar dock för att att elpriset åter kan vända upp om det kommer en köldknäpp i södra Sverige.

"Men ännu finns inga väderprognoser som tyder på det", säger han.
« Senast ändrad: 17 november 2006, 13:55:18 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
Vill bara stryka under och bekräfta det Bertil säger.

Häruppe längst i norr har vi fått uppleva en förvinter i rekordets tecken. Vi har fått snö i en mängd som inte liknar nåt som är normalt för årstiden. Nere i närheten av kusten (Piteå), har snödjupet redan tangerat en halvmeter. I inlandet där jag har mitt fritidsställe är det ett par decimeter till.

Nu snackar vi inte fluffsnö som mest innehåller luft. Det handlar om riktigt kompackt och tung snö med stort vatteninnehåll.

Snön kom på otjälad mark så tillrinningen i våra kraftverksmagasin lär vid detta laget vara betydligt större än normalt för årstiden.

Blir snöandet under resten av vintern någorlunda normalt så bäddas för en nedåtgående trend på elpriserna.

I dag fullkomligt vräker ännu mera snö över inland och fjäll. Men här i kustlandet regnar det.

Problemet ligger enl. mitt sätt att se, i att elproducenterna förlorar pengar på riklig tillgång på vatten. Samtidigt som de tjänar på att kärnkraftverk krånglar.

/Knut.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Teckna elavtal: Hur göra när elpriset är på topp(?)
« Svar #24 skrivet: 17 november 2006, 22:27:19 »
Japp
Ser ut som vattenfall vill binda upp lite kunder
http://www.e24.se/dynamiskt/ravaror/did_14079873.asp

Vi får väl se till vintern va dom hittar på
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad ojva

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 163
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Teckna elavtal: Hur göra när elpriset är på topp(?)
« Svar #25 skrivet: 18 november 2006, 10:12:36 »
Blir nog ett 3-årsavtal med omteckningsrätt...


Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
Som jag nämnde tidigare i trÃ¥den gÃ¥r avtalet med min elleverantör ut nu till Ã¥rsskiftet. Jag kan fortfarande inte  inse varför man skulle lÃ¥sa sig i ett flerÃ¥rigt avtal nu när prisena ligger ovanligt högt och , vad jag förstÃ¥r, är pÃ¥ väg ner.
Min slutsats är fortfarande att välja rörligt avtal.
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Teckna elavtal: Hur göra när elpriset är på topp(?)
« Svar #27 skrivet: 18 november 2006, 13:37:02 »
Jag tror att priser runt 30-35 öre aldrig kommer dyka upp igen.
Vi har Europa anpassat oss  huvuddunk
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag och Bertil med flera har 25 öre i rörligt pris  :D :D *roflmao* *roflmao* :D :D
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Teckna elavtal: Hur göra när elpriset är på topp(?)
« Svar #29 skrivet: 18 november 2006, 14:10:40 »
Ja men för dom övriga som inte bor vid nordpolen  ;)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!