Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann 7 nya svar postas i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: awasen
« skrivet: 26 juli 2022, 15:55:42 »

Jodå, @lucky_one, jag har haft det svalt och skönt i sommar!  8)

Den stora konvektorn, Skystar ECM56, kyler bättre än väntat och de rör jag hade förberett för att "blåsa" i ändorna på huset behövs inte! Jag har en "L" formad övervåning och konvektorn sitter typ mitt på långsidan på L-et men den kyler även kortsidan på L-et.

Lilla konvektorn i sovrummet har något strul med ventilen som bara öppnar ibland så den har inte gått mycket tyvärr men dottern som sover där tycker att takfläkten är tillräcklig så har inte orkat byta ventil ännu för då måste jag ju lufta igen...

Ett par bilder på hur det ser ut när det är "klart" och under avluftning/påfyllning av slingan...

Jag hade en "borrmaskinspump" modell mindre som inte orkade (1200 l/h) så jag behövde åka och köpa en lite kraftigare (3000 l/h) och efter det blev det mer fart i påfyllningen.
Skrivet av: lucky_one
« skrivet: 16 maj 2022, 21:20:05 »

Snyggt jobbat tummenupp
Har du haft någon nytta av kylan än, eller är det för tidigt på säsongen?

Jag går själv i tankar, men inte fått ”tummen ur” ::)
Skrivet av: awasen
« skrivet: 08 maj 2022, 21:30:07 »

Så, då... nästan två år senare har jag äntligen orkat plocka upp projektet igen... Jag hittade alla delar och kopplingar i en låda här och har dragit ihop det nu. Snyggt blev det kanske inte men det hela göms bakom en vitmålad skiva...

Jag flyttade ner påfyllningskopplet så jag kan använda det för att fylla frikylan, och om det skulle behövas en by-pass för backventilen någon gång i framtiden fungerar den även för det!

Backventilen är på plats och pannan har glatt surrat på några dagar nu...

Jag tryckte upp till runt 1 bar med kompressorn via en sån "R10/bilventil" som jag fäst uppe på tryck/avluftningskärlet. Jag tappade runt 0,5 liter brine skulle jag uppskatta och nivån i kärlet sjunk från drygt halvfullt till 1/3 fullt. När jag fyller frikylan så kommer jag förmodligen att tappa aningen till så jag fyller på lite i kärlet direkt sen när det är klart.

Jag har en ledare för lite ner till värmepumpen då jag inte tänkte på el tillbaka till cirk.pumpen för de båda konvektorerna så jag funderar lite på hur jag ska lösa det. Antagligen gör jag så att jag lägger en installationsbox på vinden och lägger reläerna där så behövs bara en tråd tillbaka ner för CP...
Skrivet av: awasen
« skrivet: 29 augusti 2020, 21:31:10 »

Ah tråkigt att höra :( Hoppas det är bättre.

Har du snurrat fläkten något? Funderar om det finns risk för stomljud om man gängstängerna står stumt mot en regel som sitter fast på innertaket på vindssidan. Blir inte riktigt bra för mig att pendla ner som beskrivningen visar.

Jag har torrkört fläkten och hör inget ljud, annat än från själva fläkten.

Jag har hängt upp den med hålband.
Skrivet av: R2
« skrivet: 29 augusti 2020, 21:15:06 »

Ah tråkigt att höra :( Hoppas det är bättre.

Har du snurrat fläkten något? Funderar om det finns risk för stomljud om man gängstängerna står stumt mot en regel som sitter fast på innertaket på vindssidan. Blir inte riktigt bra för mig att pendla ner som beskrivningen visar.
Skrivet av: awasen
« skrivet: 29 augusti 2020, 21:04:17 »

Hur gick det med installationen?

Håller ju på för fullt att sätta upp 3st SK22.

Det har varit rätt stillastående dessvärre p.g.a lite trassel med hälsan och det jag orkat göra har varit fokus utomhus i trädgården...

Jag har kopplat alla rör i kallvinden och förberett för att trycktesta men inte kommit längre...
Skrivet av: R2
« skrivet: 29 augusti 2020, 20:54:23 »

Hur gick det med installationen?

Håller ju på för fullt att sätta upp 3st SK22.
Skrivet av: pakerfeldt
« skrivet: 30 juni 2020, 10:20:20 »

Jag fick precis svar från Rinkabyrör att REMS Pressverktyg fungerar med LK PAL. Iom att jag kan låna en REMS Power Press SE så borde jag kunna köra på presskopplingar istället. Men det kanske är läge att ta hem någon enstaka presskoppling först och testa.
Skrivet av: awasen
« skrivet: 30 juni 2020, 06:17:31 »

Tack. Det lutar åt att jag kör samma rör. Har snart kommit tillräckligt långt i projekteringen att jag skriver min egen tråd för synpunkter. En del frågetecken kvarstår än, t.ex. just detta kring röranslutningar och om man behöver några speciella verktyg.

De kopplingar jag har beställt, Vatette (se ovan), behövs inget special, bara stora rörtänger eller skiftnycklar. Det är dock lite knepigt att kapa rören men jag har kört med kopparrörskap så djupt det går (den går inte hela vägen genom) och sen med mattkniv. Det blir inte perfekt men jag hoppas nära nog så ev. något att kapa slangarna med då.

Nu i efterhand så har jag konstaterat att Hornbach har rätt bra 28mm utbud på kopparrör och har faktiskt även Vatette kopplingar (det står "VA" på dem). Vissa butiker på nätet står det t.ex. "VA klämringskoppling" och det betyder att det är Vatette då. Det är bara kopplingarna för PAL rören som behöver Vatette eftersom klämkopplingarna till dem bara passar på Vatette gängan (de verkar ha en egen).
Andra kopplingar för 28mm koppar kan du ta vilket märke som helst!

Jag kommer att köra med 28mm klämringskopplingar så mycket det går. Känner att det är enklare än att försöka vrida "rätt" med lin och pasta och även lättare om det skulle läcka någonstans, bara att dra till hårdare då medan med lin och pasta vid gängkoppling måste man öppna och byta lin... Förvisso lite dyrare med klämringskopplingar men jag tycker det är värt det som glad amatör... :)
Skrivet av: pakerfeldt
« skrivet: 29 juni 2020, 15:24:44 »

Tack. Det lutar åt att jag kör samma rör. Har snart kommit tillräckligt långt i projekteringen att jag skriver min egen tråd för synpunkter. En del frågetecken kvarstår än, t.ex. just detta kring röranslutningar och om man behöver några speciella verktyg.
Skrivet av: awasen
« skrivet: 29 juni 2020, 11:25:20 »

I ursprungsinlägget skrev du LK PAL 25x3.5 men senare nämner du PEX 25x3. Blev det LK PAL eller LK PE-X?

LK PAL 25x3.5 är det!
Sorry, vad det gäller VVS grejer är jag lite lost...
Skrivet av: pakerfeldt
« skrivet: 29 juni 2020, 10:48:49 »

I ursprungsinlägget skrev du LK PAL 25x3.5 men senare nämner du PEX 25x3. Blev det LK PAL eller LK PE-X?
Skrivet av: awasen
« skrivet: 20 juni 2020, 21:47:59 »

Som jag förstår det ska du ha en 28x28 klämringsskarv för att få ihop vad du vill ha. Annars måste du köpa en Halvkoppling pex till R25 med plan anslutning och planpackning. De har annan gänga än klämringskopplingarna.

Du ska väl ha denna: https://www.vatette.se/produkter/vatette-klamringskoppling/product/FG0311500/rak-klamringskoppling-dy28-x-dy28/ och byta ut ena muttern mot din pex att passa ihop med din https://www.vatette.se/produkter/vatette-plast/product/FG0495013/kopplingsset-klamhylsa-och-mutter-dy25-x-30-37/ för att det ska fungera?

Ja, kopplingset har jag rätt men beställde denna skarv:
https://billigtvvs.se/vvs/ror-amp-rordelar/rorkopplingar/klamringskopplingar/klamringskoppling-rak-utvandig-rorganga-massing/

Den passar inte så jag får beställa Vatette kopplingen då. Mer praktiskt förstås med klämring i båda ändrar!

Så sjukt irriterande att det inte finns allt från en firma (eller så är det dubbla priset). Har redan lagt tre ordrar nu och blir nu då en fjärde...  >:(
Skrivet av: DrGreenbaum
« skrivet: 20 juni 2020, 21:21:31 »

Jag beställde 28xR25 klämringsskarv men gängan på skarven passar inte gängan i Vatette muttern. Vatette muttern är aningen mindre diameter än 28mm klämringsskarven så den går inte på...  :(

Som jag förstår det ska du ha en 28x28 klämringsskarv för att få ihop vad du vill ha. Annars måste du köpa en Halvkoppling pex till R25 med plan anslutning och planpackning. De har annan gänga än klämringskopplingarna.

Du ska väl ha denna: https://www.vatette.se/produkter/vatette-klamringskoppling/product/FG0311500/rak-klamringskoppling-dy28-x-dy28/ och byta ut ena muttern mot din pex att passa ihop med din https://www.vatette.se/produkter/vatette-plast/product/FG0495013/kopplingsset-klamhylsa-och-mutter-dy25-x-30-37/ för att det ska fungera?
Skrivet av: awasen
« skrivet: 20 juni 2020, 20:04:34 »

Ja det är ett jävla pill det där med rörkopplingar också :P Sc:,h

Köp en 28mm klämringsskarv och sätt på vatette-delen på ena sidan och röret i andra.


Jag beställde 28xR25 klämringsskarv men gängan på skarven passar inte gängan i Vatette muttern. Vatette muttern är aningen mindre diameter än 28mm klämringsskarven så den går inte på...  :(
Skrivet av: DrGreenbaum
« skrivet: 20 juni 2020, 19:52:27 »

Ja det är ett jävla pill det där med rörkopplingar också :P Sc:,h

Men du säger ju att du vill byta ut klämringsdelen mot vatette-delen ( https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/vvs/ror-och-rordelar/klamringskoppling/klamringskoppling-vatette-for-plastror/p-821458-821474 ) men då har du ju kvar en slätända med R25 att få ihop med röret och då behöver du ju en klämringsövergång till ändå? Köp en 28mm klämringsskarv och sätt på vatette-delen på ena sidan och röret i andra.

När du ändå håller på så köp en unionskoppling R40xklk28 med inbyggd avstängningsventil: https://www.vvsobygg.se/unionskoppling-altech-med-avstangning-for-pump-g40-x-28-mm-med-klamring-altech-tillbehor-cirkulationspumpar.html så har du löst många delar i en. Funkar bra för brine. Används överallt tOOmten
Skrivet av: awasen
« skrivet: 20 juni 2020, 16:15:23 »

Att det aldrig kan gå bra...  Sc:,h

Vatette klämkopplingarna för PEX röret har ju någon specialgänga så de fungerar inte tillsammans med vanliga 28xR25 kopplingar. Jag hade bara tänkt byta ut klämringen mot Vatette men, nej... :(
Nu hittar jag inte någon annan koppling där jag kan köpa bara "hylsan" så jag får väl skicka tillbaka och beställa hela kopplingen. Jag vill gå över från 25x3 PEX till 28 mm koppar... Tips?

R40-R25 muffen sket sig också, den tar i godset på pumpen (se pilen) men jag antar att jag bara kan slipa ner muffen lite för gängan är ändå ca. 3 mm djupare än motsvarande gänga på pumpen.
Med pumpen var det gummipackningar, är det OK att använda för etanolmixen?
Skrivet av: awasen
« skrivet: 20 juni 2020, 15:38:56 »

Ok. Vad fäste du gängstängerna i?

Jag har hängt upp den med rostfritt hålband som sitter i takstolarna...
Skrivet av: R2
« skrivet: 20 juni 2020, 15:03:20 »

Ok. Vad fäste du gängstängerna i?
Skrivet av: awasen
« skrivet: 20 juni 2020, 12:07:29 »

Intressant. Är snart dags för mig att installera 3 skystar SK22 i 3 sovrum. Hur har ni gjort på vinden? Har ni byggt någon isolerad låda/sarg? Har ni diffusionspärrat den också?
Gärna lite bilder om ni har? :)

Har inte kommit så långt ännu...  ^-^
Jag skarvade i diffusionsplasten i hålet och har dragit upp den på sidorna av konvektorn bara ännu så länge.
Jag har tänkt lägga plasten över och sen bara stapla bergull skivor runt/över...
Slangarna (isolerad PEX 25x3 RiR) ligger bara löst på isolering/takstolar.
Skrivet av: R2
« skrivet: 20 juni 2020, 11:30:42 »

Intressant. Är snart dags för mig att installera 3 skystar SK22 i 3 sovrum. Hur har ni gjort på vinden? Har ni byggt någon isolerad låda/sarg? Har ni diffusionspärrat den också?
Gärna lite bilder om ni har? :)
Skrivet av: awasen
« skrivet: 17 juni 2020, 20:55:42 »

Vad har du för styrning på värmedelen? Är det ett separat 0-10v ställdon? Har funkat väldigt bra att koppla på en extra golvvärmekrets och ett linjärt ställdon men styrspänningen kontra flödet är inte direkt så linjärt som som man tror. Blir mer eller mindre en av/på styrning.

Men det spelar inte så stor roll då framledningstemperaturen ändå styrs av bergvärmepumpen så den är oftast ganska rätt för att få ut hyggligt varm luft hur man än ser på det :)

Ja, jag har en 0-10V styrning som ska sitta på väggen...
Skrivet av: DrGreenbaum
« skrivet: 17 juni 2020, 20:42:55 »

Vad har du för styrning på värmedelen? Är det ett separat 0-10v ställdon? Har funkat väldigt bra att koppla på en extra golvvärmekrets och ett linjärt ställdon men styrspänningen kontra flödet är inte direkt så linjärt som som man tror. Blir mer eller mindre en av/på styrning.

Men det spelar inte så stor roll då framledningstemperaturen ändå styrs av bergvärmepumpen så den är oftast ganska rätt för att få ut hyggligt varm luft hur man än ser på det :)
Skrivet av: Renableit
« skrivet: 17 juni 2020, 19:46:01 »

Vad har du använt för böjar/kopplingar vid pumpen?
Det är kopparrör hela vägen från avsticken ända upp till plaströren som löper genom taket.
Skrivet av: awasen
« skrivet: 17 juni 2020, 19:38:49 »

Kul! Spännande att se hur det fungerar med både kyla och värme! Hur kopplar du på värmen?

Du kan ju använda en kallbockfixtur om du vill ha hjälp att hålla röret på plats och inte behöver extremt snäv radie. Då klarar du ju sig ganska enkelt undan!

https://www.vvsochbad.se/bockfixtur-34mm-ttomror-211622?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=vvsochbad

Värmen kopplar jag på golvvärmefördelaren och konvektorn kopplar själv om mellan kyla/värme enligt vad jag förstår... Jag har inte kollat det så noga eftersom jag kommer att stänga värme/kyla manuellt när det inte behövs...

Beställde en fjäder nu!
Tack för tipset!
Jag behöver bara lite böj så jag kommer in vågrätt utan att ha en spänning på rören som klämmer på kopplingarna...
Skrivet av: awasen
« skrivet: 17 juni 2020, 19:35:42 »

Kul att ditt projekt löper på!
Om du inte misstycker så tänkte jag posta hur jag gjorde min installation nu i våras. Kanske kan ge uppslag till fler kyltörstande värmepumpsnördar!
Själv passade jag på att dra KB-rör i badrumsväggen när vi renoverade badrummet på ovanvåningen så vi slapp göra en utvändig dragning. Hade badrummet direkt ovanför "pannrummet" så jag kunde komma upp på vinden.
Laddade upp en skiss på lösningen samt lite bilder på installationen.

Nej då! Alla tips och råd uppskattas!

Vad har du använt för böjar/kopplingar vid pumpen?
Skrivet av: DrGreenbaum
« skrivet: 17 juni 2020, 18:05:34 »

Fråga, hur böjer man bäst PEX rören (25x3)?
De är ju styva som bara den och känns inte så medgörliga. Jag läste att man måste värma dem och ha en bockfjäder men i så fall hur värmer man bäst så det blir jämnt runt?

Kul! Spännande att se hur det fungerar med både kyla och värme! Hur kopplar du på värmen?

Du kan ju använda en kallbockfixtur om du vill ha hjälp att hålla röret på plats och inte behöver extremt snäv radie. Då klarar du ju sig ganska enkelt undan!

https://www.vvsochbad.se/bockfixtur-34mm-ttomror-211622?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=vvsochbad

Skrivet av: Renableit
« skrivet: 17 juni 2020, 17:41:53 »

Kul att ditt projekt löper på!
Om du inte misstycker så tänkte jag posta hur jag gjorde min installation nu i våras. Kanske kan ge uppslag till fler kyltörstande värmepumpsnördar!
Själv passade jag på att dra KB-rör i badrumsväggen när vi renoverade badrummet på ovanvåningen så vi slapp göra en utvändig dragning. Hade badrummet direkt ovanför "pannrummet" så jag kunde komma upp på vinden.
Laddade upp en skiss på lösningen samt lite bilder på installationen.
Skrivet av: awasen
« skrivet: 17 juni 2020, 10:51:50 »

Jaha, projektet påbörjat då... Slangarna dragna från pannrum upp till kallvind. De går upp längs fasaden på utsidan av huset i en isolerad "låda" in på kallvinden.

Monstret är infälld i taket och det hade sina utmaningar att baxa upp 40 kg fläktkonvektor i taket. Jag kommer att behöva såga ur ena takstolen för att komma åt och koppla in rören så funderar på bästa sätt att förstärka.

Fråga, hur böjer man bäst PEX rören (25x3)?
De är ju styva som bara den och känns inte så medgörliga. Jag läste att man måste värma dem och ha en bockfjäder men i så fall hur värmer man bäst så det blir jämnt runt?
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 mars 2020, 18:39:45 »

OBS! Ingen pump (som jag hittat) kan stänga av sig per automatik utan de går alltid på låg fart

En 6-meters Wilo Maxo har "No Flow Stop" d.v.s. den stannar när den går mot stängda ventiler.

Men behöver du verkligen ventiler som stoppar flödet?
Skrivet av: awasen
« skrivet: 28 mars 2020, 16:21:06 »

Jag tänker på den rumstemperatur som du har projekterat med.

Jag gissar att du kommer att sträva för att hålla en rumstemperatur runt 22°-24°, samt runt 20° i sovrummet. Det gör att konvektorerna ger ca: 6,5 kW totalt. Med 7° in och 12° i retur ger det ett flöde på 0,31 l/s d.v.s. en 6-meters Wilo Yonos hade fixat jobbet, då tryckfallet som ska övervinnas blir 55%-65% lägre.

Ah, ja, då lärde jag mig något nytt igen!  tummenupp

Jo, jag hade egentligen tänkt att ta en 1-8 pump för att ha reserv om det blir ett till sovrum senare men så hittade jag en 1-10 till så bra pris från Tyskland så...
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 mars 2020, 15:44:28 »

Jag tänker på den rumstemperatur som du har projekterat med.

Jag gissar att du kommer att sträva för att hålla en rumstemperatur runt 22°-24°, samt runt 20° i sovrummet. Det gör att konvektorerna ger ca: 6,5 kW totalt. Med 7° in och 12° i retur ger det ett flöde på 0,31 l/s d.v.s. en 6-meters Wilo Yonos hade fixat jobbet, då tryckfallet som ska övervinnas blir 55%-65% lägre.
Skrivet av: awasen
« skrivet: 28 mars 2020, 15:16:48 »

Ska fläktkonvektorn i sovrummet ges möjlighet att starta på natten?

Flödet 2 000 l/h är baserat på effekt vid rumstemp 27°. Kommer det att bli Skystars börvärde?

Ja, den ska kunna köra på natten, även stora kassetten ska få köra nattetid (eller snarare tidig morgon då vi har fönster i österläge).

Med "börvärde" menar du flödet i kretsen som "medel"?
Det vet jag inte ännu, vad jag förstått får man trimma in flödet med pumpen så man får bästa möjlig kyla. Tanken är väl att båda aggregaten ska kunna gå på ganska lågt varvtal för att inte låta för mycket och pumpen kommer att reglera trycket efter behovet genom konstanttryck så det är väl just vilket "tryck" pumpen ska rimmas in på som är frågan...
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 28 mars 2020, 13:51:05 »


Ska fläktkonvektorn i sovrummet ges möjlighet att starta på natten?

Flödet 2 000 l/h är baserat på effekt vid rumstemp 27°. Kommer det att bli Skystars börvärde?

Skrivet av: awasen
« skrivet: 28 mars 2020, 09:19:45 »

Efter många timmar av Google och läsning av gamla forumtrådar samt lite hjälp på Värmepumpsforum kan jag nu då summera vad jag kommit fram till om det hjälper någon i framtiden att spara ett antal timmar för att förstå och hitta rätt för att installera frikyla...

Principen för frikyla är ju väldigt enkel; när din värmepump (för berg-, mark- eller sjö-vatten) utvinner "värmen" från berget, marken eller sjön till ditt hus (eller pool) blir det en kallare vätska (brine) kvar som återcirkuleras och värms upp igen av berget, marken eller sjön i en oändlig "loop". Vad vi gör då är att ta den kylda vätskan och leda den genom ett "element" som vi samtligt blåser luft genom med en fläkt (fläktkonvektor) så luften kyls ner och blåser in i huset som då kyls ner.
Eftersom man (normalt) inte har värmebehov, annat än varmvatten på sommaren kan det "laddas" för mycket värme tillbaka, framförallt till bergvärmehålet, så kyleffekten blir sämre och sämre ju längre man använder den eftersom vätskan i kretsen kommer att bli varmare och varmare hela tiden.
Har man poolvärme på sommaren motverkas detta något och sen när värme behövs igen får man igen det något eftersom man då har bättre verkningsgrad eftersom hålet är varmare.

Jag började med att kontakta min värmepumps leverantör, IVT, och fick en muntlig offert på 100-120 tusen kr för att installera frikyla vilket jag tyckte var alldeles vansinnigt. En lokal VVS'are pratade om 60-80 tusen kr. Fortfarande för dyrt tyckte jag och började luska hur jag kunde göra det själv...

Jag kommer att ha en större takkonvektor (Skystar SKECM56) som är "fyr-rörssystem" som även ska blåsa lite varmt på vintern och en mindre vägghängd konvektor (Carisma FLY-T CVPT1) i ett sovrum.
Carisma (modell T) har inbyggt kontrollkort och fjärrkontroll medan Skystar får en extra styrenhet som heter WMSECM.

Efter att ha fått klart för mig hur det fungerar och ritat nedan lilla diagram började jag kolla efter andra delar och styrningar.


Jag fick rekommenderat att använda en klaffbackventil och hittade en 32 mm i mässing som passar bra då mina rör närmast värmepumpen är just 32 mm.
Magnetventil valde jag normally closed (NC) PN25 och slangar PEX 25 mm RiR med isolering.

Cirkulationspumpen var det svåraste att bestämma då jag hade problem att förstå hur jag skulle räkna och vad de olika betäckningarna faktiskt betyder.
Det som är intressant är "tryckhöjden" pumpen klarar av vid ett visst flöde så det första man behöver göra är att räkna ut tryckfallet i kretsen samt flödesvolymen genom konvektorerna.

Det är inte det lättaste att hitta siffror på motstånd i rör och veta exakta längder så jag höftade lite och läste databladen för konvektorerna och kom fram till att jag har ett tryckfall på max. 60-70 kPa och jag har ett teoretiskt max. flöde på ca. 2000 l/h.
70 kPa innebär att lyfthöjden på pumpen måste vara minst 7 m, observera dock att höjden på installationen (antal våningar) inte har något med lyfthöjden att göra eftersom vätska som pumpas upp kommer att åka tillbaka ner och då skapas motsvarande "sug" som kompenserar höjden.

När jag började titta på pumpar är en viktig egenskap att den är isolerad. Det verkade finns två tänkbara kandidater, Wilo och Grundfos. När du vet lyfthöjden blir det väldigt mycket enklare eftersom Wilo benämner sina pumpar t.ex. "1-8" vilket betyder lyfthöjden i meter och "1" till "8" betyder att den kan hålla ett variabelt tryck. Grundfos räknar med decimeter istället så deras pumpar heter motsvarande "25-80" för 8 meters lyfthöjd.

Nästa sak att ta i beaktande för cirkulationspumpen är styrning av den. Har man bara en konvektor kan man låta konvektorns styrenhet, eller i vissa fall konvektorn själv, kontrollera varvtalet på pumpen för att bibehålla rätt flöde för önskad temperatur. Det finns både 0-230V och 0-10V styrning så det behöver man se över. Vissa Grundfos pumpar har 0-10V inbyggt och för Wilo behöver man då köpa till en extra kontroller.
Om man som i mitt fall har två konvektorer som ska köras parallellt kan man inte styra pumpen (lika enkelt i alla fall) utan man får då istället lägga till reglerventiler för varje konvektor och köra pumpen via "konstanttryck". Då kommer pumpen att reglera trycket själv beroende på flödet i kretsen.
Om båda konvektorerna stänger ner flödet kommer cirkulationspumpen då automatiskt att gå ner i varv, och tvärtom om det ökar gå upp i varv.

OBS! Ingen pump (som jag hittat) kan stänga av sig per automatik utan de går alltid på låg fart (därav "1-8" eller "25-80" där den lägsta siffran är minsta farten) och för att lösa det låter man konvektorns styrning för på/av även styra pumpen på/av. Det finns reläer för det i styrningen för konvektorn så utöver rör för vätskan behövs en el dragning mellan pump och konvektor.

På samma sätt styr man magnetventilen, när inget kylbehov finns i kretsen stängs strömtillförseln till ventilerna och den stänger (Normally Closed) så inget vatten cirkulerar i kretsen.

Jag valde till slut en Wilo Stratos 25/1-10 pump som jag hittade från Tyskland till nästan halva priset jämfört med billigast i Sverige. Övriga komponenter har likande pris i Sverige som i andra EU länder så det beställde jag allt från en svensk leverantör (vvsbutiken.nu som gav otroligt bra service!).

För värme på vintern används vanliga golvvärmevattnet som cirkuleras av värmepumpen så där behövs inte någon extra pump eller styrning, det sköter värmepumpen!

Sen ska det bara monteras också då... :o

Så, min inköpslista då (utöver konvektorerna):

1 st. magnetventil (RSK: 4528163)
1 st. 2-Vägsventil PN25 FVV25.2 (Skystar reglerventil kit)
1 st. 2-Vägsventil FV2S12 (RSK: 6707882)  (Carisma reglerventil kit)
1 st. SKECM56 värmebatteri ventilsats FVV15.2 (RSK: 6728321) (Skystar ventil kit värme)
1 st. Luftkanal 42 - 56, för distribution till kanal CDA800 (RSK: 6707880) (extra luftkanla från Skystar)
1 st. Klaffbackventil (RSK: 6251093)
1 st. LK PAL Universalrör A RIR extra A25 x 3,5 x 50 m (RSK: 1877953)
1 st. Wilo Stratos 25/1-10


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!