Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bättre betala av pÃ¥ lÃ¥net  (läst 9573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bättre betala av på lånet
« Svar #15 skrivet: 24 maj 2011, 07:14:52 »
Om ett nytt lån (räntq och amortering på lånet) innebär att den löpande årliga kostnaden blir lägre än om man inte tar lånet så är alltid lånet att föredra. Så det är förhållandevis enkelt att räkna på.

Däremot är en ammortering i 9 fall 10 bättre än en pensionsförsäkring.

Man skall alltid sträva efter att ammortera. Att inte ammortera blir vääääldigt dyrt i längden även om det gör väldigt liten skillnad för stunden.

Hur tänker du nu?
Om jag kunde låna tre miljoner för 2 år sedan, till en ränta på 2.5% och placera dessa pengar i ett vindkraftverk och tjäna 0.5%, är det då vettigt när man "vet" att räntan kommer att stiga med 2-3% inom 5 år?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bättre betala av på lånet
« Svar #16 skrivet: 24 maj 2011, 09:35:35 »
Nu är ju detta med ekonomi för visso inte särskilt enkelt. Och visst kräver det en uns sunt förnuft.

Jag kan förtydliga.

Om ett lån efter dess kostnader för ränta och amortering innebär att investeraren/hushållet får en totalt sett lägre totalkostnad så är det en vettig investering. Beräkningen skall så klart göras utifrån en förväntad och rimlig snittränta alternativt en ränta som är bunden över investeringens livslängd, men det är ju inte alltid möjligt så klart.

Som ett konkret exempel kan tas värmepump. Många kanske backar för man vill inte ha en massa lån. Men egentligen kanske det ökade lånet ändå hade inneburit en totalkostnadssänkning. Även om huset kanske använts som säkerhet för lånet så är det ju egentligen inte huset som lånet avser. Det är en lösning för att minska kostnaderna där en kredit används som instrument för att göra detta möjligt.


Personligen anser jag vidare att även om man har cashen i hand så ska man räkna på kostnad för kapital då, om man inte har obegränsat med pengar, cashning av en VP kan innebära att man måste låna till något annat alternativt inte har råd att köpa/resa/skicka ungen på en viss utbildning eller vad det nu är man kan tänkas vilja göra.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bättre betala av på lånet
« Svar #17 skrivet: 24 maj 2011, 17:35:45 »
Måste förtydliga mitt tidigare inlägg lite
Jag räknar med att det är lönsamt

mina kostnadsminskningar på köpt energi motsvara som minst en ränta på mellan 3,75%
och kanske mer ändå beroende på vad spotpriset på Nordpool är

Kostnadsminskningen är igentligen betydligt större
Eftersom jag hade Spotpris innan är det det som jag jämför mot
Jag hade en lägre energikostnad med vindkraftsel på 6,4% för februari mot spotpriset
för April hade jag en lägre energikostnad med vindkraftsel på 21,4% mot spotpriset
snittet för alla månader hittils är ca 12,5% lägre kostnad med vindkraftsel men då har jag köpt en del tilläggs el för December & Januari som dragit upp priset/dragit ner snittet just dessa månader.

Kostnadsbesparingen kontra investeringen har jag beräknat till minst 3,75% per Ã¥r det var det jag försökte fÃ¥ fram i posten ovan (lyckades inte sÃ¥ bra va  :D )
Eftersom de investerade pengarna inte gjorde någon nytta där det var placerade innan så tyckte jag detta var lämpligt när det ger mig lägre levnadskostnader,förhoppningsvis en avkastning så småningom och ett renare samvete.

Räknar nu under sommarmånaderna att spara ca 2000-2500kWh som jag kan utnyttja sedan när det blir kallt så jag slipper köpa så mycket tilläggs el detta året.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!