Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frustrerad o funderar pÃ¥ o göra nÃ¥got Ã¥t saken  (läst 2462 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Hej vänner av luft, sol och annan alternativ energiförsörjning.
Fick mig en liten tankeställare då den senaste elräkningen kom, nästan en tredubbling och jag som bara är hem varannan helg.
Har bostad i Norge med och där är priserna inte ens i närheten av det vi haft i Sverige. Men nu till mina funderingar.
Sänka elkostnaden........

Första steget skulle jag ha tagit nu i PÃ¥sk, bygga en luftsolfÃ¥ngare. Men omständigheter tömde kassan (ett elbolag). Men skam den som ger sig. FÃ¥r nog tag i nÃ¥gra bra fönster vad tiden lider, har ju finn.no där man kan fÃ¥ saker gratis  ^-^. SÃ¥ detta sker nog nästa gÃ¥ng jag kommer "hem".

Nästa steg är att få ut varmvatten via nån typ av solfångare. Har en massa m2 i söderläge. Funderar en hel del på olika alternativ. Som no förstår redan nu så ska det ju inte få kosta speciellt mycke. Har tittat på gamla utomhusdelar till LL pumpar. Ganska lagom tjocka rör och gott om flänsar :). Har investerat hela 500:- i 4 acctankar och en vvb. Total mängd vatten blir väl ca 2 m2. Har en bakgrund som styrare och datatekniker så styrningen där ska väl lösa sig. Får ordna en del cirk-pumpar för att styra dessa. Kanske lite overkill men två av tankarna har värmepatroner. Så dom får väl hamna närmast uppvärmningen. Skrotade en panna idag och fick tag i en fin värmeslinga. Så nåt ska det väl kunna bli av dessa saker.

Detta är väl det som kan fixas ganska så enkelt. Men nu kommer jag till det sista steget.

Bygga mig en VAWT, ordna batterier från truckar. Kanske kan det bli ett mindre problem just det. Annars får man väl hitta nån annan lösning, fritidsbatterier eller nåt i den stilen. Ok då har jag fått 12 eller 24 volt och förhoppningsvis en massa amp....

För att sedan kunna utnyttja detta så hade jag tänkt mig att bygga om ett par UPSer. Vill ju få ut en så ren 230 sinus våg som möjligt. Få till en reglering där så att UPSerna utnyttjar batterikapasiteten så långt det är möjligt och när dessa sjunkit ned till ett visst volt-tal så ska dom koppla in det vanliga elnätet per automatik. Sedan då batterierna laddats till full styrka igen så kopplas dessa in igen.

Ser ju en hel del problem i detta projekt. Först o få tag i batterier, få tag i UPSer som kan hantera försörjningen. Sedan den bakvända UPS lösningen. Det största problemet är väl tiden. Jobbar som sagt i Norge så det blir bara ett par helger i månaden och då ska även barnen ha kvalitetstid. Men optimist är jag i alla fall.

Nu till era reflektioner över detta projekt, är det genomförbart. Nån som gjort detta förr, behöver väl inte uppfinna hjulet igen. Ja reflektioner över huvudtaget.

Ser ju bara att varje Kwh som jag får in via alternativlösningarna är sparade pengar. Min fantasi är väl o få till ca 5kwh för försörjning av LL pumparna och kyl/frys.

Tomas
En Colix fulpump, Honiwell "dyrpump" och en massa ideer.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Frustrerad o funderar på o göra något åt saken
« Svar #1 skrivet: 02 april 2010, 00:18:17 »
Fel ställe att jaga på, omständiga och dyra kWh, som jag ser det, vad är det som drar iväg i el för dig? Med ganska lätta metoder går det att spara..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!