Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Delägarskap i vindkraftverk  (läst 47731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Delägarskap i vindkraftverk
« skrivet: 09 april 2007, 22:14:06 »
En länk till alla som är intresserad av att bli delägare i ett vindkraftverk...... ;)    http://www.norsjo.se/default.asp?id=15312&ptid=1479


//Krister  *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #1 skrivet: 09 april 2007, 22:21:22 »
En länk till alla som är intresserad av att bli delägare i ett vindkraftverk...... ;)    http://www.norsjo.se/default.asp?id=15312&ptid=1479


//Krister  *vinkar*

Nämen  ;D Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #2 skrivet: 09 april 2007, 22:40:54 »
hej
vilken fin ide,det måste va en klok man...

tyvär så verkar intresset väldigt lågt ..
« Senast ändrad: 09 april 2007, 22:51:46 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #3 skrivet: 09 april 2007, 22:44:49 »
Äger redan andelar för 4000kWh (20000:-) bästa investeringen jag någonsin gjort, tyvärr så är det långa köer för resterande 5000kWh förbrukning...

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #4 skrivet: 09 april 2007, 22:47:59 »
Äger redan andelar för 4000kWh (20000:-) bästa investeringen jag någonsin gjort, tyvärr så är det långa köer för resterande 5000kWh förbrukning...


Du får nog kontakta Dr Chun-Lan då så kanske han kan hjälpa dig med fler andelar...... ;)


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #5 skrivet: 09 april 2007, 23:11:25 »
hej....
joo det är sÃ¥ här uppe i norrland..stÃ¥r det skellefte kraft  bakom tror alla att det är bäst
å att dom är seriösa ...

att en normal persson hittar på nått skrattar dom flesta åt,trots att man pratat med folk som har eller håller på att bygga vindkraft verk...

här uppe så har det alltid funkat så...kommer det en skåning hit upp å har samma ide så
är han förmodligen ett geni...




men det här e skit lätt finns inget intresse = inget vind kraft verk ....
det e så pass mycket pengar så det går inte att fixa utan att man säljer antingen andelar eller aktier i verket
man mÃ¥ste va minst 500-1000 pers som hjälps Ã¥t Ã¥  startar igÃ¥ng nÃ¥tt sÃ¥nt här

det e lite synd för läget e helt super bra å kostnaden för att få nyttja berget är ochså
väldigt låg om man jämför med ett markarende neråt landet,,,problemet är väl att folk e så insnöade å trång synta
hadde jag bott 100 mil söder ut med samma förutsättningar tror jag att vi har vare i mål snart..

ni har ju trots allt rejält många snurror uppe neråt landet...så det måste funka att köra vind kraft ,,,,

men men jag har fler planer....det finns ju små vind snurror å berget flyttar sig inte.






Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #6 skrivet: 24 april 2007, 09:41:59 »
JA vad är risken med att gÃ¥ med i ett vindkraft kollektiv  ::) För nÃ¥gon hake borde det ju finnas om man är konspiratoriskt lagd  ;D Om föreningen gÃ¥r i konken dÃ¥ förlorar man sin insats och blir Ã¥ter tvungen att köpa ond el   :( eller ?

http://www.o2.se/Default.aspx?id=121

Erfarenheter någon ?

Utloggad FancyL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-2
  • Kön: Kvinna
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #7 skrivet: 24 april 2007, 15:53:00 »
JA vad är risken med att gÃ¥ med i ett vindkraft kollektiv  ::) För nÃ¥gon hake borde det ju finnas om man är konspiratoriskt lagd  ;D Om föreningen gÃ¥r i konken dÃ¥ förlorar man sin insats och blir Ã¥ter tvungen att köpa ond el   :( eller ?

http://www.o2.se/Default.aspx?id=121

Erfarenheter någon ?

Det här blir helt OT (ursäkta för det!!) Jag tycker mig ha läst någonstans att du gift dig ganska nyligt va? Det är en bild därifårn du har i presentationen va? Superfin var den. Vackert bild från iskyrkan!!! Och grattis till giftemålet!
Har en Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria i vårt hus på 101 kvm.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #8 skrivet: 24 april 2007, 16:23:49 »
Hö Hö  ja sÃ¥ är det och observant där fÃ¥r jag väl säga  *vinkar*

Utloggad Mackey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #9 skrivet: 04 juni 2007, 12:54:52 »
Hej!

Tanken att helt och hållet värme sitt hus med 100 % förnyelsebar energi är mycket lockande tycker jag. En värmepump i kombination med vindkraftandelar är en utmärkt lösning, då får man ett rent miljösamvete (i alla fall när det gäller att värma huset).

Just nu är det tyvärr ganska tunt på andelar i vindkraftverk, men det finns några möjligheter.

www.o2.se
Det här verkar seriöst, men du måste köpa all el från O2 Energi AB. Elen är inte farligt dyr, men vill man inte binda upp sig så...
Leveranser pågår och de bygger ut vindkraften varefter de säljer andelar.

www.vindparkvanern.se
Även det här alternativert verkar seriöst.
Som jag förstått det kommer man att driftsätta verket hösten 2008.
Det är lite oklart om man kommer att vara tvungen att köpa el från en förutbestämd leverantör eller om man får elproduktionen som säljs utbetald på sitt bankkonto.

http://user.tninet.se/~ees519v/Webb/
Jag är lite fundersam till det här projektet, men det beror kanske mest på att informationen inte är lika proffsig som i de två projekten ovan.
Bygge av verk pågår och driftstart planeras till hösten 2008.
Avkastningen (vinsten från elförsäljningen) betalas ut som kontanter till respektive delägare.

Är det någon som känner till några flera möjligheter att köpa andelar i vindkraftverk just nu?
IVT Greenline HT Plus C på 6 kW installerad sommaren 2007 (samma installation har gjorts i 24 andra likadana hus i vårt radhusområde).
Borrhålen är 130 m djupa.
Husen ligger i Stockholm/Vällingby, är på 100 m2 och byggda 1957 i sten (tegel och radonfri blåbetong) och med gamla kopplade 3-glasfönster (3 vanliga glasrutor i fönsterbågen).

Priset för denna "löpandebandinstallation" är 107 000:- kr per hus inklusive allt. Dessutom väldigt snyggt arbete både ute och inne.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #10 skrivet: 17 augusti 2007, 15:05:26 »
Är det någon som känner till några flera möjligheter att köpa andelar i vindkraftverk just nu?

Här står jag själv i kö. Får väl se vad det leder till. Tveksamt om det lönar sig när miljöbonusen minskar.
http://www.svef.nu/

Här är ett annat kooperativ.
http://www.trarikevindkraft.se/

Om du Googlar "vindkraft kooperativ" hittar du fler.

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad larsland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skänninge
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad!
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #11 skrivet: 21 augusti 2007, 11:44:27 »
Här har jag teckanat mig för 8 andelar i tvåan http://www.lagmansbergavind.se/
Konverterar just nu från direktel till vattenburet värmesystem i samband med tillbyggnad av huset. Ytjordkollektor 2x350m nedgrävd och VP installation plannerad till slutet av september när det nybyggda garaget ska vara klart. 25m kulvert nedgrävd mellan garage och hus. Huset består av 145kvm gammalt trähus med radiatorer + tillbyggnad med vattenburen golvvärme 45kvm.

Utloggad Stig53

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mariehamn Ã…land
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #12 skrivet: 01 september 2007, 14:49:50 »

Hej!

Här monterar man vindkraftverk, 6 st pÃ¥ 2,3 MW st. Följ länken sÃ¥ kommer ni till vebbkamera som visar bilder pÃ¥ montage o parken.  *vinkar*


http://batskar.alcom.ax/
Solfångare Intelli-heat 24/58 4 st, i söderläge 30 ° lutning från lodrät, 1 st optimaltank tekniktank 750 l +2 st optimaltank 750 slav. Steca 603 solautomatik. Etna k 30 vedpanna med laddomat.

Utloggad Strider

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #13 skrivet: 09 december 2007, 21:45:19 »
www.o2.se
Det här verkar seriöst, men du måste köpa all el från O2 Energi AB. Elen är inte farligt dyr, men vill man inte binda upp sig så... Leveranser pågår och de bygger ut vindkraften varefter de säljer andelar.

Jag bor i 120 välisolerade m2 och förbrukar årligen 16.000 kWh (värme o konsumtion) tack vare lägre inomhustemperatur. För att få köpa all min el till o2's lägre taxa måste jag investera 5.000 x 16 = 80.000 kr (insatsen är 5000kr per 1000 kWh/år billig el man vill utnyttja).

o2's elpris för investerare är 13 öre/kWh exkl skatter, distribution mm. Motsvarande spotpris är nu runt 50 öre/kWh. Just nu är alltså o2 dörför 37 öre billigare. Om jag räknar lite försiktigt på att o2 är 25 öre/kWh billigare under lång tid framöver så kan jag spara 16.000 x 0,25 = 4.000 kr per år.

Det tar mig alltså 80.000 / 4.000 = 20 år att tjäna in min insats på den billigare elen. Om jag dessutom räknar in den alternativa värdeökning dessa pengar skulle kunna uppnå i annan investering är break-even ännu längre bort. Den som satsar i dessa projekt måste samtidigt hoppas på att marknadspriset på el stiger.

Jag satsar nog mina pengar i egna projekt för att minska mitt elberoende!
« Senast ändrad: 08 januari 2008, 16:43:24 av Strider »

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Delägarskap i vindkraftverk
« Svar #14 skrivet: 20 december 2007, 15:41:19 »
5000 kr per MWh var det.

Tyckte det skulle bli lite dyrt annars.

Det är inte kul att slanta upp en massa pengar till ett företag eller förening man inte alls känner eller har möjlighet att påverka vid möten eller liknande. Annars är det ju en bra idé att bygga ut vindkraft på. Hur kommer elcertifikaten att utvecklas (avvecklas). Det gäller att bidragen blir kvar för att det ska fortsätta att vara god affär med vindkraft.
 
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 607
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!