Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: luft i systemet  (läst 2141 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
luft i systemet
« skrivet: 08 november 2007, 17:23:20 »
Hej jag tror jag fått luft i systemet ut till vp.Jag har provat lufta men det försviner inte.eller kan det vara något annat.Jag har strypt på returen ganska kraftigt kan det ha med det att göra
IVT greenline HE C7

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: luft i systemet
« Svar #1 skrivet: 09 november 2007, 07:48:55 »
Har du dåligt laddflöde?
Det kan sitta lite luft i själva ladd-cirkpumpen, det brukar sitta en luftningsskruv i mitten på den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: luft i systemet
« Svar #2 skrivet: 13 november 2007, 11:20:23 »
Hallå Jonas,

Du får inte strypa på returen från VP, det har du väl inte gjort? Öppna i så fall. Delta över VP styrs av pannan/VP genom att styra varvtalet på laddpumpen.

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: luft i systemet
« Svar #3 skrivet: 13 november 2007, 11:31:59 »
HEJBGN.NEJ DET HAR JAG INTE GJORT. RETUREN TILL RADIATORERNA.
IVT greenline HE C7

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: luft i systemet
« Svar #4 skrivet: 14 november 2007, 10:00:01 »
Hej bgn hur går din pump ? Har du satt in nya promet?
IVT greenline HE C7

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: luft i systemet
« Svar #5 skrivet: 14 november 2007, 13:03:43 »
Hallå,

Nopp. Jag har prommet hemma, men har inte satt in det. Jag ser fördelen med funktionen eftersom man kommer att starta upp VP tidigare än med gamla prommet (med gamla prommet kommer man ju vid kall väderlek att vänta med start till man når nedre gränsen i pannan). Är ju då smartare att mer kontinuerligt köra VP då utetemperaturen är låg. Ger ju också mer varmvatten.

Nackdelen är dock också att man startar VP vid högre tanktemperatur och kör den högre upp vid varje start. Det kommer inte att vara lika effektivt. Jag tycker att defaulttemperaturen för när man växlar setting verkar lite hög. Jag tänker mig att sätta den gräns där jag effektbehovet, enligt mina beräkningar, överstiger VPs kapacitet (runt -1). Då förväntar jag mig att VP kommer att gå i princip kontinuerligt under -1 grader, även om solen skiner och uppvärmningsbehovet under kortare period understiger VPs kapacitet.

Missade visst: Jo jag tycker att det går alldeles lysande. Så pass att jag knappt har brytt mig om apparaten. Men, man får väl ge sig ner och pilla lite nu när det blir kallt och optimeringsgenen sätter till....
« Senast ändrad: 14 november 2007, 13:15:02 av bgn »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!