Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är mitt hÃ¥l för kallt, HJÄLP!!  (läst 1674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oliven

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Är mitt hål för kallt, HJÄLP!!
« skrivet: 14 december 2010, 18:38:09 »
Jag har en villa på 150m2. En Thermia värmepump, hålet är 171m djupt. Vi har haft bergvärme i snart två år (februari) Pumpen är på 7,5 kw. Det har varit kallt en längre period, sedan i november (bor i piteå). Nu är brine in på 0 grader, ut ligger den på -3.
Borrhålet vilade ca 2 månader i sommras pga att brinepumpen gick sönder (gick på elpatron). Vet ej vilket djup vattnet ligger på i borrhålet, kan man gissa sig till det? Hur kallt kan min pump urvinna energi från hålet? Känns lite som om jag blivit lite lurad, är jag det eller? Hade tyvärr ganska strul med firman so borrade hos mig och inte var så seriösa...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Är mitt hål för kallt, HJÄLP!!
« Svar #1 skrivet: 14 december 2010, 18:56:59 »
Noll grader på ingående köldbärare i Piteå är helt normalt. Berget är inte mer än 5 grader varmt. Det kommer inte att hända så mycket mer med temperaturen resten av vintern, förmodligen blir det ytterligare en grad lägre temperaturer* men det är inget att säga något om med tanke på läget.

Pumpen kan plocka ut värme från borrhålet tills den stannar på grund för lågt kondensortryck men effekten och verkningsgraden blir sämre när temperaturen blir lägre. Vet inte när en Thermiapump säger ifrån.

Det finns ingen anledning att tro att du har blivit lurad. Har pumpen gått dygnet runt senaste tiden skulle jag vilja påstå att det är ett bra borrhål.

Enda sättet att ta reda pÃ¥ vilken nivÃ¥ grundvattnet finns är att loda i borrhÃ¥let.  

 *tillägg: när det är samma utetemperatur. Är det sÃ¥ att pumpen just nu inte gÃ¥r hela tiden kan bli ännu lägre köldbärartemperaturer om det blir sÃ¥ kallt ute att pumpen gÃ¥r hela tiden.
« Senast ändrad: 14 december 2010, 19:25:39 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!