Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: De nya kunskaperna äter upp min tid...  (läst 4148 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pettringen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: En Sjuhäradsbo frÃ¥n Göteborg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
De nya kunskaperna äter upp min tid...
« skrivet: 22 september 2009, 22:59:46 »
Bästa Forum-medlemmar!

Jag är Ã¥ter efter lÃ¥ng tid!  *vinkar*

NU sÃ¥ SKALL det in en L/L-pump!  Thumbsup
Jag har läst och läst samt besökt bl a en minimässa i Borås för några veckor sedan samt en "microutsällning" i Alingsås förra veckan.

Jag har ett hus från 1983 om ca 127 m2 på platta på mark samt med en "något så när" öppen planlösning i slutskedet av en genomgripande totalrenovering. Nästa år så skall en utbyggnad i vinkel adderas vilket ger 185 m2.
Nu så är den befintliga huskroppen orörd. Den tänkta utrustningen är för att kunna jobba under den kommande vintern, men
skall naturligtvis se som en av de två senare installerade enheterna! Jag har även en ca 9,5 Kw Handöl Borgholm (ny) som kommer att stötta upp. Inför beslutet så har jag fört dagbok över vädret under ca 5 säsonger såsom ett kompletterande underlag.
Vi snackar inte Norrlands inland, men slÃ¥r det till sÃ¥ gör det det med nedÃ¥t - 20 á 25 grader nÃ¥n´vecka, dock ej varje säsong.   :o

Jag har efter all tid, med hjälp av detta forum - TACK!!! - samt träffar ute fastnat för de här fyra modellerna i följande rangordning:

a) Mitsubishi 630 / Q-Heat 6,3 (MSZ-FD25VABH) = 6,3 Kw
b) Fujitsu NOCRIA AWYZ14LB och AOYZ14LB = 9,1 Kw
c) Mitsubishi Q-Heat 7,7 (MSZ-FD35VABH) = 7,7 Kw
samt
d) Toshiba Polar2 RAS-13 SKVP-ND= 6,9 Kw

c) och d) kanske "kan" byta plats!

Vad anser Ni alla som har klart mer erfarenhet än vad jag i nuläget har (= none...)?

ALLA
synpunkter emotses med STOR tacksamhet då jag har nåtts av beskedet att det är ca 3-4 veckors väntetid på monteringen!

De bästa  och varmaste hälsningar   Thumbsup
Tony
Position = ca 90 km Ö Göteborg

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: De nya kunskaperna äter upp min tid...
« Svar #1 skrivet: 23 september 2009, 03:30:03 »

 Alla de 4 alternativena är väl bra men ändra rangordning : b)
                                                                               c)
                                                                               d)
                                                                               a)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: De nya kunskaperna äter upp min tid...
« Svar #2 skrivet: 23 september 2009, 06:44:36 »
HÃ¥ller med, ert hus blir ju ganska stort.
Och dessutom kommer du att sluta elda med ved efter ett par Ã¥r - det gör alla  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: De nya kunskaperna äter upp min tid...
« Svar #3 skrivet: 23 september 2009, 06:51:10 »
C) ger framför allt mer effekt än A) från -15 ºC ute och neråt...så jag håller med ovanstående.
sen tror jag det kan vara jämt skägg mellan B) och C) pÃ¥ dina breddgrader....bägge är kraftfulla nog  ;)
välj den med bäst garantier mm pÃ¥ din ort  ;)
« Senast ändrad: 23 september 2009, 06:52:45 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Pettringen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: En Sjuhäradsbo frÃ¥n Göteborg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: De nya kunskaperna äter upp min tid...
« Svar #4 skrivet: 24 september 2009, 10:13:22 »

Hej pÃ¥ Er alla igen!   *vinkar*

TACK så mycket för svaren!
Jag noterar direkt att Er nya listning baseras på den maximala effekten.

Jag har i detta forum snabbt förstått att Mitsubishis pumpar är riktigt bra och de som har
valt Fujitsu är också väldigt nöjda, om än är de ägarna klart underrepresenterade i den avdelningen
kontra flera andra ledande märken. Toshiba är ett mer inarbetat namn på marknanden
i jämförelse med just Fujitsu. Den springande tråden är ju att samtliga är japaner.

Jag ser i detta nu ett minus för Mitsubishi, och det är att de erbjuder 5+2 år i garanti (kompressorn den
längre löptiden), vilket jag i förhållande till flera andra fabrikat tycker är klart i underkant!
IVT, om ej på min lista, är väl ledande! Heder åt de!
Minns jag rätt så är det Folksam som under flera år har sammanställt en lista över de fel som luftvärmepumpsägare har drabbats av, och de är inte få, så att notera garantitiden och hur den eventuellt är fördelad är av vikt anser jag.

Toshibas Polar2-serie verkar mycket intressant - men den är helfärsk...
Med ett förflutet inom tillverkningsindustrin (fordon) så vet jag att köp sällan eller aldrig skall ske inom åtminstone
de första 6, helst de första 12 månaderna för att man själv skall kunna slippa de missar som så ofta dyker upp
såsom underdimensionering och materialval, att de väljer tillförlitligare leverantörer, att den tänkta marknandens väderlek
verkligen passar i detta fall pumpen etc.

Ett val kan ju tillika inte bara baseras på hur bra produkten är: ett litet märke (eller ett nytt), i topp i ett test, kan erbjuda problem vad avser att få fram komponenter eller bara för att kunna nå en "lokal", kanske 50 mil bort, representant!

Jag bugar mig för ALLA tankegÃ¥ngar!   :)

Vänligen Tony


Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: De nya kunskaperna äter upp min tid...
« Svar #5 skrivet: 24 september 2009, 20:22:47 »
Rettelse for 35 VABH 6,6 kw. Det var forgjengeren 35 VAH som hadde oppgitt maksytelse 7,7 kw.  a:gl . Trolig ingen praktisk betydning  *vinkar*

Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: De nya kunskaperna äter upp min tid...
« Svar #6 skrivet: 24 september 2009, 21:22:16 »
Rettelse for 35 VABH 6,6 kw. Det var forgjengeren 35 VAH som hadde oppgitt maksytelse 7,7 kw.  a:gl . Trolig ingen praktisk betydning  *vinkar*Raptus

Jo, och det är väl därför Canvac kallar "sin" ME FD35 VABH för Q-HEAt 660.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Pettringen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: En Sjuhäradsbo frÃ¥n Göteborg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: De nya kunskaperna äter upp min tid...
« Svar #7 skrivet: 25 september 2009, 19:27:48 »
Raptus & Ubbe0!

Tack för Era kommentarer!
Visst sÃ¥ är det Ni som har rätt...   Thumbsup

Jag tog del av samt citerade Canvacs broschyr "Q Heat SE" - men jag missade att modellerna (Q Heat 6,3 och 7,7)
heter MSZ-FD25VAH respektive MSZ-FD35VHA UTAN ett B på slutet!
Jag beklagar uppriktigt om nÃ¥gon har missletts!  :'(

Jakten pÃ¥ den "korrekta" och optimala utrustningen fortsätter i det närmaste!   :)


God helg & pÃ¥ Ã¥terhörande Forummedlemmar   *vinkar*
Tony

Utloggad Pettringen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: En Sjuhäradsbo frÃ¥n Göteborg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: De nya kunskaperna äter upp min tid...
« Svar #8 skrivet: 29 september 2009, 22:35:39 »

NU sÃ¥ fÃ¥r det räcka med insatt tid!    :)

Jag har läst och läst och funderat och kommit fram till följande:

Jag kommer att begära in offerter för FUJITSU NOCRIA 18 AWYZ 18 LB / AOYZ 18 LB!

Jag upplever att "så många" är nöjda när jag har backat 6 á 7 av de sidor som står under
Fujitsu-avdelningen sÃ¥ att jag vÃ¥gar!   Thumbsup     ^-^

Kan någon av Er rekommendera en BRA åf inom en radie av 10 mil räknat från centrala Sjuhärad, tack, kanske rent utav ett
"dagsaktuellt bästapris" att jämföra med...?

I tacksamhet för avgivna tankegÃ¥ngar!   Thumbsup

Vänligen
Tony

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: De nya kunskaperna äter upp min tid...
« Svar #9 skrivet: 01 oktober 2009, 15:18:53 »

NU sÃ¥ fÃ¥r det räcka med insatt tid!    :)

Jag har läst och läst och funderat och kommit fram till följande:

Jag kommer att begära in offerter för FUJITSU NOCRIA 18 AWYZ 18 LB / AOYZ 18 LB!

Jag upplever att "så många" är nöjda när jag har backat 6 á 7 av de sidor som står under
Fujitsu-avdelningen sÃ¥ att jag vÃ¥gar!   Thumbsup     ^-^

Kan någon av Er rekommendera en BRA åf inom en radie av 10 mil räknat från centrala Sjuhärad, tack, kanske rent utav ett
"dagsaktuellt bästapris" att jämföra med...?

I tacksamhet för avgivna tankegÃ¥ngar!   Thumbsup

Vänligen
Tony


Tjoffsa in din uppgifter i Rickards offerttjänst http://www.energioffert.se/main.php vettja!  Thumbsup
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Pettringen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: En Sjuhäradsbo frÃ¥n Göteborg
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
SV: De nya kunskaperna äter upp min tid...
« Svar #10 skrivet: 02 oktober 2009, 08:40:32 »
MGKea!
Jag bugar mig för tipset!
Jag erkänner att jag glömde av tjänsten efter allt läsande...

Men nu, på morgon den 2/10 så har jag sänt i väg en!

Vänligen   *vinkar*
Tony

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 600
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!