Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alternativ till silverlod?  (läst 8008 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ulsa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Alternativ till silverlod?
« skrivet: 05 juli 2006, 07:59:18 »
Hej,

Finns det något bra (läs billigare) alternativ till silverlod vid hårdlödning av vanligt stål samt rostfritt?

Utloggad bate

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • göra och göra om.....
SV: Alternativ till silverlod?
« Svar #1 skrivet: 05 juli 2006, 10:20:35 »
Det är nog bara att bita i det sura äpplet och lätta på på lädret fiR:, Vill du få ett bra resultat så är silverlod det bästa. Ett annat alternativ vilket jag själv kört en hel del är att TIG svetsa, funkar kanon och blir snyggt.
mvh Niclas
« Senast ändrad: 05 juli 2006, 10:24:41 av bate »
Nibe 1230/8 2*300 m kollektor inst. själv 060510

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Alternativ till silverlod?
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2006, 13:28:45 »
är det stora grejer kan man också mig-svetsa, men det rätta är silverlod.
(galvaniska strömmar)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad moppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre veta än tro
SV: Alternativ till silverlod?
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2006, 13:59:04 »
För vanligt stål fungerar mässing utmärkt. Det är betydligt billigare än silverlod men det åtgår en lite större mängd, beroende på att flytbarheten är sämre, vilket i sin tur gör att det inte blir en så utpräglad kapillärfog utan mera nånting som liknar en svetsfog. Därav namnen kapillärlödning för lödning med silver, svetslödning för lödning med mässing.

Vad gäller rostfritt är det lite mera komplicerat. Mässing fäster nog på rostfritt lika bra som silver men lödning av rostfritt med mässing rekommenderas i alla fall inte av svetsmedelsfabrikanterna. Orsaken är risken för uppkomst av varmsprickor. Orsaken till det igen är flera vilka är inbördes samverkande:
1.   Rostfritt är sprött i temperaturomrÃ¥det kring 800 ºC
2.   Rostfritt har stor värmeutvidgning (jämfört med t.ex. vanligt stÃ¥l).
3.   PÃ¥ grund av att mässingsfogen är relativt tjock och den rostfria plÃ¥ten ofta är tunn svalnar plÃ¥ten snabbare. Det uppkommer spänningar mellan plÃ¥ten och fogen. Följden är varmsprickorna.

Men om du vill pröva på så börja med små och inte alltför tunna bitar. Och kom ihåg att inte skylla på nånting annat än din egen bristande erfarenhet om du misslyckas. *vinkar*
moppe

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Alternativ till silverlod?
« Svar #4 skrivet: 05 juli 2006, 15:12:39 »
moppe , Förmodar att du syftar pÃ¥  s.k slaglödning, det gÃ¥r till det mesta men fodrar lite mer värme.
Förstår att du kan det här, så visst hade det underlättat om man visst vad som skulle sammanfogas.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad moppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre veta än tro
SV: Alternativ till silverlod?
« Svar #5 skrivet: 05 juli 2006, 15:39:20 »
moppe , Förmodar att du syftar pÃ¥  s.k slaglödning, det gÃ¥r till det mesta men fodrar lite mer värme.
Förstår att du kan det här, så visst hade det underlättat om man visst vad som skulle sammanfogas.

Jo, jag utgick från att han har tillgång till gassvets. Mässing har ju en smältpunkt på ca 900 grader. Silverlod som har smältpunkten mellan 600 och 700 grader klarar man med mildare värmekällor.
« Senast ändrad: 05 juli 2006, 15:46:51 av moppe »
moppe

Utloggad ulsa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ till silverlod?
« Svar #6 skrivet: 06 juli 2006, 12:02:13 »
Hej,

Tack för svaren.
Det som skulle sammanfogas den här gången var helt enkelt ett grillgaller (rostfritt) samt hållare (både rostfritt och inte) till detta, men jag frågade av mer allmän karaktär och inför kommande ännu ej bestämda projekt.

Har ej tillgång till en gassvets utan en brännare inköpt på Biltema:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80638

Denna funkade utmärkt till grillgallret (5 mm rostfria stänger) och silverlod.

Funkar brännaren till mässingslod? Dimensionerna på det som ska sammanfogas kommer troligen aldrig överstiga grillgallrets...

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Alternativ till silverlod?
« Svar #7 skrivet: 06 juli 2006, 12:11:26 »
Tycker nog du skall provelda innan du lägger på fläskfile´n. Finns en risk att silverlodet smälter.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Alternativ till silverlod?
« Svar #8 skrivet: 07 juli 2006, 15:03:06 »
Obs! flushmeldel är också giftigt, så grundlig rengöring kan vara lämplig.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!